سایت ملیون ایران

عملیات وسیع اسرائیل در کرانه باختری برای نابود کردن زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی تهران

رسانه‌های فلسطینی از کشته شدن هفت فلسطینی در حمله‌های نیروهای اسرائیلی به جنین و طولکرم در کرانه باختری خبر دادند و گفتند پنج تن از این افراد در حمله‌های پهپادی کشته شدند. وزیر خارجه اسرائیل هدف از این عملیات را از بین بردن «زیرساخت‌های تروریستی» جمهوری اسلامی در این منطقه خواند.

هم‌زمان عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی تلفنی با خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی و مسئول روابط عربی و اسلامی حماس، گفت که تهران از هر توافقی برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه که «مورد قبول مردم مقاوم فلسطین و گروه‌های مقاومت و حماس باشد»، حمایت خواهد کرد.

عراقچی چهارشنبه هفتم شهریور گفت: «رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت در دولت چهاردهم با قوت ادامه خواهد یافت.»

الحیه نیز در این گفت‌وگو از آن‌چه تلاش‌های حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشته شده جمهوری اسلامی در حمایت از «مقاومت مردم فلسطین» خواند، قدردانی کرد و گفت: «مردم فلسطین قدردان حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی ایران از آرمان‌های فلسطین و مقاومت آنان در مقابل جنایات صهیونیست‌ها هستند.»

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در ایکس با اشاره به عملیات ارتش این کشور در جنین و طولکرم کرانه باختری گفت این عملیات با هدف از بین بردن «زیرساخت‌های تروریستی» جمهوری اسلامی و اسلامگرایان در این منطقه صورت گرفته است.

کاتز گفت جمهوری اسلامی در تلاش است از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها و قاچاق اسلحه از اردن، با توجه به الگویی که در لبنان و غزه ایجاد شده، در شرق اسرائیل نیز یک جبهه ایجاد کند.

او تاکید کرد اسرائیل همانطور که با زیرساخت‌های تروریستی در غزه برخورد کرده، باید با تهدید موجود در کرانه باختری نیز برخورد کند و هر اقدامی که لازم است، از جمله تخلیه موقت ساکنان فلسطینی این مناطق را به اجرا درآورد.

کاتز گفت: «این جنگی برای همه چیز است و ما باید پیروز شویم.»

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد سه نفر از فلسطینیان کشته شده در حمله پهپادی به یک خودرو در نزدیکی جنین هدف قرار گرفته شدند.

طبق گزارش این خبرگزاری، دو فلسطینی دیگر نیز در یک حمله پهپادی در اردوگاه پناهندگان الفارعه در دره رود اردن کشته شدند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از حمله نیروهای اسرائیلی به روستای عاروره در شمال رام‌الله در کرانه باختری خبر دادند.

ارتش اسرائیل چهارشنبه هفتم شهریور، خبر این حملات را با عنوان انجام یک «عملیات ضد تروریستی» در جنین و طولکرم در شمال کرانه باختری تائید کرد.

در روزهای اخیر تنش‌ها در کرانه باختری شدت گرفته است از جمله که دوشنبه پنجم شهریور در حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان نور شمس در حومه طولکرم پنج فلسطینی کشته شدند.

در همین روز، شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز در حمله به بیت لحم سه تن از فلسطینیان ساکن این شهر را مجروح کردند.

شدت گرفتن درگیری‌ها در کرانه باختری هم‌زمان با تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه سه‌شنبه ششم شهریور به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، در دوحه، پایتخت قطر در حال پیگیری است.

این مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرد، خبر داد برت مک‌گرک، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی کاخ سفید از طرف جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در این مذاکرات حضور دارد.

دور پیشین مذاکرات آتش‌بس در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد اما بدون دست‌یابی به نتیجه مشخصی روز پنجم شهریور به پایان رسید.

یکی از موارد اصلی اختلاف میان حماس و اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس، تاکید دولت بنیامین نتانیاهو بر لزوم کنترل «کریدور فیلادلفیا» به دست نیروهای اسرائیلی است.

کریدور فیلادلفیا که با نام محور صلاح‌الدین نیز شناخته می‌شود، مسیری ۱۴ کیلومتری است که باریکه غزه را به مصر متصل می‌کند.

رایزنی‌های بین‌المللی برای توقف جنگ غزه در حالی صورت می‌گیرد که درگیری‌های مرگبار در منطقه همچنان ادامه دارد.

وزارت بهداشت حماس سه‌شنبه ششم شهریور اعلام کرد تنها طی ۲۴ ساعت در غزه، ۴۱ نفر جان خود را از دست دادند.

بدین ترتیب، شمار فلسطینیان کشته شده در این باریکه از زمان آغاز مناقشه کنونی به ۴۰ هزار و ۴۷۶ نفر افزایش یافت. بیش از ۹۳ هزار نفر نیز در این بازه زمانی زخمی شده‌اند.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد. در سوی دیگر، حزب‌الله، مقاومت اسلامی عراق و حوثی‌های یمن در حمایت از حماس وارد این مناقشه شدند و درگیری‌های شدید و مرگبار در طول ۱۰ ماه گذشته، منطقه را به بی‌ثباتی کشانده است.

ایران اینترنشنال 

خروج از نسخه موبایل