سایت ملیون ایران

حصارکشی محدوده تردد یوزپلنگ در میامی آغاز شد / ثبت تولد ۶ یوز جدید

حصارکشی محدوده تردد یوزپلنگ در میامی آغاز شد / ثبت تولد ۶ یوز جدید

شاهرود – ایرنا – عملیات اجرایی حصارکشی محور میامی به کاهک در دو باند رفت و برگشت، محدوده تردد یوزپلنگ آسیایی روز پنجشنبه با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان آغاز شد. تولد ۶ یوز جدید نیز در منطقه حفاظت‌شده توران گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح با هزینه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به طول ۲۶ کیلومتر اجرایی می‌شود.

این طرح در محور میامی – سبزوار در منطقه میاندشت برای حفظ گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی اجرا می شود.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، ۲ تصادف جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی در میامی استان سمنان به وقوع پیوست.

ثبت ۶ تولد یوز جدید در توران

نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز عملیات اجرای فنس کشی محور میامی-کاهک گفت: ۶ مورد تولد یوزپلنگ جدید در منطقه ثبت شده که امری ارزشمند است.

 

 

 

احمد عجم افزود: بحث حصارکشی امری ضروری است، اما در این حوزه باید تدبیر شود تا مردم پس از اجرای حصارکشی از محدودیت های سرعت، ابراز ناراحتی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حفظ این گونه باارزش جانوری بسیار با اهمیت است، ادامه داد: حوزه زیست انسانی، گیاهی و جانوری از یکدیگر جدا نیستند و مردم بهترین حافظان منابع طبیعی و محیط زیست محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران – مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

در این آیین احمد عجم، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد عزیزی امام جمعه میامی، علیرضا آشوری فرماندار میامی، جمعی از مدیران کل ستادی و اجرایی استان به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

خروج از نسخه موبایل