سایت ملیون ایران

فرونشست سالانه زمین در ۱۴ استان ایران به «بالای ۱۰ سانتی‌متر» رسیده است

فرونشست زمین

صدای آمریکا

در حالی که بر اساس آمارهای جهانی، فرونشست بیش از چهار میلی‌متر در سال به معنی ورود به شرایط بحرانی است، گزارش‌ها نشان می‌دهد متوسط فرونشست سالانه زمین در ایران «به ۱۸ سانتی‌متر رسیده و فرونشست در ۱۴ استان کشور نیز بالای ۱۰ سانتی‌متر است.»

همزمان، یک مقام دولتی در ایران می‌گوید با حفر چاه‌های متعدد و برداشت بی‌رویه آب در اطراف و حوزه دشت مرودشت، «محور تخت‌جمشید دچار فرونشست شده» است.

براساس جدول شاخص‌های فرونشست در استان‌ها که توسط وبسایت «تجارت نیوز» منتشر شده است در استان‌های کرمان، البرز، مرکزی، قم، خراسان و همدان فرونشست سالانه زمین بیش از ۲۰سانتی‌متر است.

همچنین در استان‌های فارس و اصفهان فرونشست زمین به ۱۶.۵ و ۱۵سانتی‌متر در سال می‌رسد.

تجارت نیوز نوشته است متوسط فرونشست سالانه زمین در ایران «به ۱۸ سانتی‌متر رسیده و فرونشست در ۱۴ استان کشور نیز بالای ۱۰ سانتی‌متر است.»

از سوی دیگر، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با هشدار درباره فرونشست زمین در محور تخت جمشید و نقش رستم، گفت مهمترین دلیل فرونشست در این مناطق «حفر چاه‌های متعدد و برداشت بی‌رویه آب در اطراف و حوزه دشت مرودشت» است.

قاسم نهاوندی افزود سفره‌های آب زیرزمینی محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد که با کاهش آب آن‌ها «نقش رستم هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

ساخت سد‌های متعدد بدون درنظر گرفتن تبعات محیط زیستی و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب از مهمترین عوامل فرونشست در ایران اعلام شده است.

با این حال و با توجه به از بین رفتن منابع زیرزمینی آب و به خطر افتادن حیات در اقلیم ایران، جمهوری اسلامی کماکان بر مواردی از جمله خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و افزایش جمعیت اصرار دارد.

خروج از نسخه موبایل