سایت ملیون ایران

رواج خرید و فروش اسلحه در ایران نگرانی مقامات را تشدید کرده است

ار اف ای – ناصر اعتمادی – سایت خبری “نور” نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نسبت به رواج خرید و فروش غیرمجاز اسلحه در کشور ابراز نگرانی کرده و افزوده است که در برخی شهرهای غرب و شرق کشور تهیه اسلحه تنها نصف روز زمان می برد. خبرگزاری “نور” افزوده است که در شبکه های اجتماعی و صفحات اینترنتی انواع سلاح‌های خودکار و نیمه‌خودکار (کلاشینکوف و کُلت‌های اسپانیایی و ایتالیایی…) بین ٩ تا ٢٧ میلیون تومان معامله می‌شوند.

خرید و فروش غیرمجاز اسلحه در ایران رواج بسیار یافته است © نور
 

خبرگزاری “نور” افزوده است که طی سال‌های گذشته استفاده از سلاح گرم در نزاع‌های گروهی و همچنین سرقت از منازل رواج بسیار یافته و قربانی‌های زیادی نیز گرفته است. منطقۀ نظام‌آباد تهران و مناطق غرب پایتخت، از جمله استان البرز شاهد به کارگیری سلاح های کمری و جنگی خودکار در درگیری های گروهی و سرقت از منازل بوده‌اند.

به گزارش “نور نیوز” سال گذشته فرماندۀ یگان انتظامی و حفاظتی فراجا خبر داد که طی یازده ماه پلیس حدود پنج هزار سلاح شکاری غیرمجاز کشف کرد و در آذرماه گذشته پلیس سیستان و بلوچستان در بازرسی از یک خودرو به ٢۵ قبضه کلاشینکوف، ١۳ قبضه سلاح کمری، ٨ قبضه سلاح شکاری، دو قبضه سلاح نیمه سنگین “آرپی‌جی٧” و مقادیر قابل توجهی مهمات دست یافت.

به گزارش “نور” به غیر از “اوباش”، قاچاقچیان مواد مخدر نیز از این سلاح‌ها به ویژه در درگیری با نیروهای مرزبانی و انتظامی استفاده می‌کنند و شماری از آنان را نیز تاکنون به قتل رسانده‌اند.

بر اساس همین گزارش، بی ثباتی در برخی از شهرهای عراق از مهمترین عوامل ورود غیرقانونی اسلحه به کشور بوده است.  به نوشتۀ “نورنیوز” دامنۀ نگرانی از قاچاق اسلحه در کشور به حدی است که علی خامنه‌ای، رهبر حکومت مذهبی ایران، در اردیبهشت‌ماه ٩٨ در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی جلوگیری از خرید و فروش اسلحه را از وظایف مهم این نیرو دانست.

اگر چه مقامات ایران نسبت به رواج  قاچاق اسلحه در کشورابراز نگرانی کرده‌اند، اما، خود حکومت اسلامی تهران مهمترین تأمین‌کنندۀ سلاح قاچاق برای گروه‌هایی نظیر حماس، حوثی‌ها، جهاد اسلامی، حزب الله لبنان، حشدالشعبی … است و به این اقدام نیز که از منابع اصلی جنگ و بی ثباتی در خاورمیانه و جهان است تحت عنوان حمایت از “محور مقاومت” افتخار می‌کند. 

خروج از نسخه موبایل