سایت ملیون ایران

مولوی عبدالحمید از رسیدگی نشدن به پرونده جمعه خونین زاهدان گلایه کرد

ایران اینترنشنال

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز ۹ شهریور با اشاره به کشته شدن محمد میرموسوی بر اثر شکنجه و عدم رسیدگی پزشکی، گفت که پیگیری‌ها در این باره تاثیر مثبت دارد. او هم‌زمان گلایه کرد که پس از دو سال به کشتار جمعه خونین زاهدان رسیدگی نشده است.

مولوی عبدالحمید پیگیری «ریاست جمهوری، نیروی انتظامی و قوه قضاییه» درباره قتل میرموسوی را مثبت خواند و تاکید کرد که باید با ماموران و افراد متخلف دیگر، از جمله فرزندان مقامات برخورد شود.

او همچنین بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های سراسر ایران شد.

محمد میرموسوی،‌ جوان ۳۶ ساله اهل روستای سیدمحله از بخش رودبنه شهرستان لاهیجان بود که در جریان یک نزاع محلی به دست ماموران یگان ویژه فرماندهی انتظامی این شهرستان بازداشت و بر اثر شکنجه در بازداشتگاه جان باخت.

بیشتر بخوانید: قتل جوان گیلانی در بازداشت؛ فراجا «عدم کنترل خشم و احساسات» عواملش را تایید کرد

جمعه‌های اعتراضی زاهدانی‌ها از هشتم مهر سال ۱۴۰۱ و پس از وقایع جمعه خونین این شهر آغاز شد.

در جریان جمعه خونین زاهدان، ماموران نظامی و امنیتی با گلوله‌های جنگی به سمت شهروندان و نمازگزاران شلیک کردند و بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ده‌ها تن دیگر را نابینا، قطع نخاع و مجروح کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها خواستار پیگیری پرونده کشتارها در زاهدان و همچنین خاش و محاکمه آمران و عاملانشان شده است.

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از خطبه‌های امروز خود از رفع تبعیض به عنوان «اصلی‌ترین رسالت دولت» نام برد و تاکید کرد: «بسیاری از دولت‌ها وعده دادند اما اجرا نکردند.»

مولوی عبدالحمید از حضور چهار زن در کابینه ابراز خوشحالی کرد و گفت: «این کل کار نیست و هنوز اول کار است.»

او تاکید کرد زنان باید در سمت‌های دیگر نیز به نقش و حضور داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش خواستار آن شد که تعداد بیشتری از اهل سنت در دولت حضور داشته باشند و اهل سنت در سطوح پایین‌تر نیز به کار گرفته شوند.

اسماعیل‌زهی در پایان گفت که نفوذ تندروها در هر نظامی باعث زوال آن می‌شود.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ مرداد خود گفت که مردم پس از انتخاب وزرا نگران شدند که مسعود پزشکیان با این ترکیب کابینه نمی‌تواند کار کند.

او ضمن تاکید بر این که در معرفی کابینه «وفاق ملی رعایت نشد»، گفت: «معنای وفاق ملی این بود که هم زنان، هم اهل سنت و هم شایستگان در کابینه حضور داشته باشند.»

خروج از نسخه موبایل