سایت ملیون ایران

گزارش بلومبرگ درباره حسین شمخانی، «بازیگر مهم نفت ایران»

یکی از معدود عکس‌های حسین شمخانی که در رسانه‌های ایران منتشر شده است

یکی از معدود عکس‌های حسین شمخانی که در رسانه‌های ایران منتشر شده است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مفصل به فعالیت‌های نفتی حسین شمخانی، فرزند علی شمخانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، پرداخته و گفته است که او با نام مستعار «هکتور» نقشی کلیدی در صادرات مخفیانه نفت ایران دارد.

بلومبرگ در این گزارش که روز جمعه نهم شهریور منتشر شد به نقل از ۱۲ منبع گفته است بخشی از فعالیت‌های حسین شمخانی در دبی در پوشش شرکت «گروه میلاووس» انجام می‌شود.

این خبرگزاری با استناد به اسنادی که رویت کرده و همچنین به نقل از منابع خود گفته است که حسین شمخانی با راه‌اندازی یک «امپراتوری»، نقش چشمگیری در فروش نفت ایران، نفت روسیه و همچنین نفت و محصولات پتروشیمی کشورهای غیرتحریم شده داشته است.

ایران و روسیه مشمول تحریم‌های ایالات متحده هستند و این دو کشور برای فروش نفت خود راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها در پیش گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از شرکت‌های متعدد و تو در توی پوششی و همچنین معامله با ارزهایی مانند یوآن چین اشاره کرد.

پیش از این نیز نام حسین شمخانی به عنوان یکی از عوامل فروش نفت ایران در چند گزارش ذکر شده بود اما او و مقام‌های جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

وکیل حسین شمخانی نیز به بلومبرگ گفته است موکلش هیچ ارتباطی با نفت و سایر کالاهای ایران و روسیه ندارد و فعالیت او منحصر به کشورهای غیر تحریم شده است.

همچنین محمد الهاشمی، مدیر عامل شرکت میلاووس، هر گونه ارتباط این شرکت با حسین شمخانی را تکذیب کرده است.

با این حال بلومبرگ با اشاره به اسنادی که مشاهده کرده، به روند پیچیده‌ای که حسین شمخانی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران و روسیه انجام می‌دهد پرداخته است.

دو سال پیش به دنبال توقیف کشتی «کابل» در هند، خبرگزاری ایلنا این کشتی را متعلق به «شرکت آدمیرال» اعلام کرد و گفت مالک این شرکت حسن و حسین شمخانی، پسران مشاور رهبر جمهوری اسلامی هستند.

پس از آن خبرگزاری فارس گزارش داد که خانواده شمخانی از خبرگزاری ایلنا شکایت کرده‌اند.

در آن زمان علی شمخانی بدون اشاره صریح به این ماجرا، از کسانی که «ستون پنجم» خواند انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «برای التیام زخم تحریم از جان و آبرو مایه می‌گذاریم. ناگفته‌ها بماند برای بعد».

علی شمخانی در حال حاضر مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی است و پیش از آن به مدت ده سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل