سایت ملیون ایران

وزیر علوم ایران از بررسی دوباره استخدام‌های اخیر در دانشگاه‌ها خبر داد

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات شدت یافت

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات شدت یافت

چند روز پس از اظهارات مسعود پزشکیان دربارهٔ بازنگری در پرونده استادان اخراجی، وزیر علوم نیز اعلام کرد که پرونده استخدام‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور بار دیگر بررسی می‌شود.

حسین سیمایی صراف روز شنبه دهم شهریور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت که بر اساس بخشنامه‌ای که محمد مخبر، معاون اسبق ریاست جمهوری، پس از مرگ ابراهیم رئیسی صادر کرد «هر گونه جذب و استخدام در فاصله انتقال بین دو دولت تا استقرار دولت جدید ممنوع بود، بر این اساس دانشگاه‌ها اجازه جذب یا اخراج نیرو را نداشتند.»

او تأکید کرد: «حتمأ باید بررسی شود تا ببینیم اخیرا در خصوص جذب و جابجایی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی چه اتفاقاتی افتاده است و در صورت مشاهده تخلف برخورد خواهد شد.»

در تیرماه سال جاری، به‌رغم درخواست مسعود پزشکیان، که آن زمان رئیس‌جمهور منتخب بود، از سرپرست ریاست‌ جمهوری مبنی بر خودداری از «عزل و نصب» و «استخدام» افراد جدید تا زمان آغاز به کار دولت چهاردهم، برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی از «انتصابات دقیقه‌ نودی» در دولت سیزدهم منتشر کردند.

پزشکیان دستور بازگشت دانشجویان اخراجی و بازنگری در وضع اساتید اخراجی را صادر کرد

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف که از استادان اخراجی محسوب می‌شد و به تازگی از بازگشت خود به دانشگاه خبر داده، آن زمان نیز در توئیتی نوشت: «اخبار نگران‌کننده‌ای از نقل‌ و انتقال بدون ضابطه‌ٔ استادان هم‌سو با دولت فعلی به دانشگاه‌های مادر، تغییر صوری تاریخ مصوبات هیئت امنای دانشگاه، بورسیه، ارتقا یا تبدیل وضعیت افراد خارج از ضوابط در وزارت علوم به گوش می‌رسد.»

مسعود پزشکیان روز هشتم شهریور سال جاری در آیین معارفه وزیر علوم دولت خود، خواستار آن شد که پرونده تمامی اساتیدی که یا اخراج شده یا قرارداد کاری آن‌ها با دانشگاه‌ها لغو شده، مورد بازنگری قرار گیرد.

او گفت از وزرای مربوطه خواسته است که «همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند».

با این حال روزنامهٔ کیهان در شماره روز شنبه، دهم شهریور، در مطلبی با عنوان «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی، آقای پزشکیان! با کدام توجیه»، به اظهارات و دستور پزشکیان انتقاد کرده است.

این روزنامه تندرو که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود نوشت: «رئیس‌جمهور کشورمان در حالی خواستار بازگشت همه دانشجویان و اساتید اخراجی شدند که این فرمان سراسری و کلی بدون در نظر گرفتن مستندات قانونی پرونده‌های این‌چنینی خود نوعی ترویج بی‌قانونی است.»

در روزهای اخیر یک نهاد صنفی دانشجویان در دانشگاه شریف نیز با اشاره به شعارهای مطرح شده از سوی وزیر علوم دولت جدید ایران، از او خواسته بود که استادان اخراج‌شده از این دانشگاه را به کار بازگرداند.

عزل‌و‌نصب‌های «دقیقه‌نودی» در زیرمجموعه‌های دولت ابراهیم رئیسی خبرساز شد

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، که تصویر آن در رسانه‌های ایران منتشر شده، هشدار داده شده بود که نتیجه روند اخراج استادان دانشگاه منجر به «تهی شدن کشور از متخصصان» خواهد شد.

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات شدت یافت.

رویهٔ جمهوری اسلامی در برخورد با استادان غیرهمسو، به طور معمول اخراج، تعلیق یا بازنشستگی اجباری بوده است.

شهریور سال گذشته، روزنامهٔ «اعتماد» چاپ تهران در ادامهٔ خبرهای پراکنده از حذف اساتید منتقد، اسامی ۵۲ استاد اخراجی دیگر در دولت رئیسی را جمع‌آوری و افشا کرد.

رسانه‌های منتقد داخل کشور از این اقدام حکومت تحت عنوان «نهضت خالص‌سازی دانشگاه» یاد می‌کنند.

اما رسانه‌های نزدیک‌ به حکومت و دولت سیزدهم، از اساس موضوع اخراج اساتید را انکار کرده‌ یا از آن تحت عنوان نتیجهٔ نقش آنان در حمایت از اعتراضات حمایت کرده‌اند.

از: رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل