سایت ملیون ایران

پزشکیان: به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از خارج نیاز داریم

پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از تشکیل دولت، با تاکید دوباره بر نقش خامنه‌ای در انتخاب خود، خواستار “ارتباط با دنیا و ایرانیان خارج از کشور” برای تامین ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی شد.

مسعود پزشکیان رییس جمهور جدید ایران عکس: Iranian Presidency/Zuma/dpa/picture alliance

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران شامگاه شنبه دهم شهریور در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از تشکیل دولت و رای اعتماد به وزرای کابینه، ضمن تاکید دوباره بر نقش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در انتخاب خود به مقام ریاست جمهوری، خواستار ارتباط با دنیا، همسایگان و نیز ایرانیان خارج از کشور برای تامین ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی شد.

پزشکیان در این مصاحبه که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شد با اشاره به این که “رشد هشت درصدی با ناترازی در برق و بانک ممکن نیست” گفت که “برای رسیدن به ۸ درصد رشد به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.”

رئیس‌جمهور جدید ایران در ادامه با تاکید بر دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی که به گفته او از اهداف برنامه‌های ششم و هفتم توسعه است، افزود: «کل پولی که در کشور داریم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، پس به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز داریم و این به ارتباطات ما با خارج، دنیا، با همسایگان و ایرانیان خارج از کشور برمی‌گردد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رشد اقتصادی ایران طبق داده‌های اعلام شده از سوی بانک جهانی، در سال‌های آتی روندی نزولی را طی خواهد کرد.

بر اساس اعلام و پیش‌بینی بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته رشدی پنج درصدی را نشان داد، اما این میزان در سال جاری به ۳.۲ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ نیز به ۲.۴ درصد کاهش خواهد یافت. طبق آمارهای منتشر شده، آخرین سالی که رشد اقتصادی ایران از ۸ درصد فراتر رفت به سال ۱۳۹۵ و پس از تصویب برجام بازمی‌گردد.

رئیس‌جمهور جدید ایران در ادامه با تاکید بر ارتباط اقتصاد با “مسائل خارجی” گفت: «ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه‌ها و دنیا را حل کنیم.»

دویچه وله

 

خروج از نسخه موبایل