سایت ملیون ایران

خشم عمومی در اسرائیل در پی کشف شش جسد؛ نتانیاهو به «اخلال» در مذاکرات آتش‌بس متهم شد

پدر و مادر هرش گلدبرگ - پولین، یکی از گروگان‌هایی که جسدش به اسرائیل بازمی‌گردد

پدر و مادر هرش گلدبرگ – پولین، یکی از گروگان‌هایی که جسدش به اسرائیل بازمی‌گردد

در پی کشف جسد شش زن و مرد جوان ربوده شده اسرائیلی در تونلی در رفح در جنوب غزه، خانواده ۱۰۱ گروگان باقی‌مانده در اسارت حماس از مردم اسرائیل خواستند از روز یک‌شنبه، ۱۱ شهریور، با اقدامات اعتراضی خود اسرائیل را «به لرزه درآورند».

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها از مردم اسرائیل خواست از ساعت چهار بعدازظهر روز یک‌شنبه در برابر دفتر نخست‌وزیری در اورشلیم و همچنین از ساعت ۱۹ همین روز در نزدیکی وزارت دفاع در تل‌آویو تجمع اعتراضی برگزار کنند.

انجمن خانواده‌ها همچنین از هیستدروت، اتحادیه کل کارگری اسرائیل، خواست چرخه اقتصاد و تولید را از روز دوشنبه متوقف کرده و اعلام اعتصاب کند.

همزمان رهبران اپوزیسیون اسرائیل، نخست‌وزیر را متهم کردند که با «اخلال» در مذاکرات دستیابی به توافق احتمالی با گروه افراطی حماس، دست خود را به خون گروگان‌ها آلوده کرده و گناه کشته شدن این شهروندان جوان در کارنامه او به عنوان لکه سیاه ثبت خواهد شد.

گروه حماس توسط آمریکا و اروپا همچون اسرائیل گروه تروریستی تلقی می‌شود.

در پی انتشار خبر یافت شدن جسد شش گروگان دیگر، بنیامین نتانیاهو که قرار بود روز یک‌شنبه، اول سپتامبر، در آیین گشایش سال تحصیلی مدارس در یک مدرسه در شهر اورشلیم شرکت کند، از خانه خود بیرون نیامد و نشست هفتگی دولت را لغو کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد یک‌شنبه اعلام کرد جسد هرش گلدبرگ- پولین، عدن یروشلمی، اوری دنینو، کارمل گات، الکس لوبلوف و آلموگ ساروسی را شنبه شب در تونلی در رفح، در جنوب نوار غزه یافته و کسی از محافظان حماس در کنار آن‌ها نبوده‌ و گریخته بودند. هر شش اسرائیلی زنده ربوده شده بودند و اکنون جسد آن‌ها به اسرائیل برگشته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که این شهروندان ربوده شده به احتمال زیاد «یکی دو روز قبل» توسط حماس کشته شدند. در مقابل عزت الرشق، از اعضای رهبری حماس، روز یک‌شنبه مدعی شد که گروگان‌ها در حمله هوایی اسرائیلی «با تسلیحات آمریکایی» کشته شده‌اند.

این در حالی است که به نوشته یدیعوت آخرونوت و چند رسانه دیگر، کالبد شکافی علائم تیراندازی به گروگان‌ها را ثابت می‌کند.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها ابراز خشم کردند که بنیامین نتانیاهو هیچگاه در این موارد بیانیه صادر نمی‌کند بلکه اعلام مرگ گروگان‌ها را بر دوش سخنگوی ارتش می‌گذارد.

ساعتی پس از انتشار خبر مرگ شش گروگان دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در اشاره به حماس گفت: «کسی که گروگان‌ها را می کشد، توافق نمی‌خواهد.» او خطاب به حماس تأکید کرد: «خون‌تان به گردن خودتان است.»

خانواده‌های گروگان‌ها که در جریان تظاهرات شنبه شب خود بر اساس اخبار تأییدنشده در شبکه‌های اجتماعی از مرگ این شش تن آگاه شده بودند، یک‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های متعدد اسرائیل گفتند بنیامین نتانیاهو و وزیران حامی او در کابینه امنیتی- سیاسی را مسئول مرگ عزیزان خود می‌دانند و اگر الان توافق انجام نشود، جان آن دسته از گروگان‌ها که هنوز زنده‌اند در خطر خواهد بود.

بنی گانتس، رهبر حزب «اردوگاه ملی» در جناح اپوزیسیون یک‌شنبه گفت بنیامین نتانیاهو از روی انگیزه‌های سیاسی و بقای خود با زمان بازی می‌کند و این اقدام او به مرگ انسان‌ها ختم می‌شود.

یائیر لاپید، رهبر اصلی جناح اپوزیسیون اسرائیل گفت: «دختران و پسران ما رها شده و در شرایطی که گروگان هستند، جان می‌دهند اما بنیامین نتانیاهو مشغول بازی‌های سیاسی خود است».

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، در شبکه ایکس نوشت ملاحظات سیاسی، «بی‌رحمانه به مقدس‌ترین ارزش‌های ما هجوم آورده» و «کسی که از مسئولیت فرار می‌کند، لیاقت رهبری را ندارد».

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در بیانیه‌ای به خانواده گروگان‌ها نوشت: «پوزش می‌خواهم که نتوانستیم عزیزان شما را نجات دهیم، یک ملت با این رویداد درهم شکسته است». او افزود: «مأموریت مقدس، شجاعانه و اضطراری ما، بازگرداندن بقیه است».

عاموس هرئل، مفسر هاآرتص، یک‌شنبه در این روزنامه نوشت این گفته بنیامین نتانیاهو که «تنها فشار نظامی می‌تواند گروگان‌ها را آزاد کند» همواره اشتباه بوده و اکنون با به دست آمدن جسد شش گروگانی که همین یکی دو روز پیش حماس آن‌ها را کشته است، نادرستی این ادعا بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است.

رسانه‌های اسرائیل روزهای جمعه و شنبه بخشی از نشست جنجالی پنج‌شنبه شب کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل را منتشر کردند که در آن بنیامین نتانیاهو «به ناگهان» از وزیران این کابینه محدود خواسته بود رای بدهند که با ادامه استقرار ارتش اسرائیل در محور فیلادلفی در مرز غزه با مصر در مرحله نخست هر توافق احتمالی با حماس نیز موافق هستند یا نه. به گفته این رسانه‌ها این نشست چنان غیرعادی بود که مفاد آن «در تاریخ اسرائیل» ثبت خواهد شد.

هشت تن از وزیران کابینه امنیتی به نظر بنیامین نتانیاهو رأی موافق داده و تنها یوآو گالانت، وزیر دفاع، با آن مخالفت کرده و گفته بود: پس این را هم به رأی بگذارید که آیا با اعدام گروگان‌ها به دست حماس موافق هستید یا نه.

بنیامین نتانیاهو گفته بود ادامه فشار بر حماس ممکن است موجب شود که این گروه وادار به دادن امتیازاتی شود. ارتش به بنیامین نتانیاهو گفته است مأموریت نظامی در غزه را تکمیل کرده و عملیات مقطعی در هر شرایط بعدی می‌تواند اجرایی شود.

ژنرال گالانت روز یک‌شنبه از کابینه خواست فورا تشکیل جلسه دهد و تصمیم «اشتباه» گرفته شده در نشست پنج‌شنبه شب را باطل کند.

از سوی دیگر، بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی که هم‌رأی نتانیاهو بوده، روز یک‌شنبه در پاسخ به اپوزیسیون «تلاش غیرمسئولانه احزاب سیاسی را که دارند بر خون پسران و دختران کشته شده ما می‌رقصند و جامعه اسرائیل را در راستای خواسته‌های حماس تضعیف می‌کنند» «به‌شدت» محکوم کرد.

روزنامه یدیعوت آخرونوت به نقل از یک مقام رسمی اسرائیل فاش کرد که حماس در مذاکرات روز ۱۲ تیر موافقت کرده بود که هرش گلدبرگ- پولین را به این دلیل که مجروح بود و کارمل گات و عدن یروشلمی را به دلیل زن بودن آن‌ها آزاد کند.

با استفاده از: معاریو، یدیعوت آخرونوت، شبکه کان، رادیو ارتش اسرائیل، هاارتص/ ف. ر./ ف. دو.

از: رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل