سایت ملیون ایران

وزارت آموزش و پرورش کودکان بازمانده از تحصیل را ۱۶۴ هزار نفر اعلام کرد

یک مدرسه در ایران

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از رضوان حکیم زاده نوشت «کودکانی را که به سن ۶ سالگی می‌رسند با آمار ثبت‌نام تطبیق می‌دهیم و تعدادی که خارج از سیستم ثبت‌نام هستند را جزو بازماندگان می‌دانیم.»

کارشناسان بر این باورند که آمار اعلامی از سوی وزارت آموزش پرورش تنها در بخش کودکانی است که امکان ورود به سیستم آموزشی را ندارند و در ابعاد کلان‌تر، بازماندن از تحصیل آمار بسیار بالاتری دارد.

استناد این گروه به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس است که تعداد بازماندگان از تحصیل در کشور در سال ۱۴۰۲ را ۹۳۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی نیز روز پنجشنبه ۴ تیر، شمار کودکان بازمانده از تحصیل در ایران را ۹۱۱ هزار نفر، شامل ۴۰۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی، اعلام کرده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ از افزایش ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داده و آخرین آمار بازماندگان تحصیل در مقطع ابتدایی را ۱۶۰هزار دانش‌آموز اعلام کرده بود.

مرور آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد «ترک تحصیلی‌ها» مربوط به دهک‌های درآمدی پایه یک تا پنج هستند.

در همین رابطه نیز محمد مولوی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تیرماه سال جاری گفته بود ۲۷۹ هزار تن از کودکان به دلیل «مشکلات مالی» ترک تحصیل کرده‌اند.

رویکردی که در آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار نیز کاملا محسوس است به طوری که مرکز آمار ایران تعداد بازماندگان تحصیلی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، را بیش از ۹۲۹ هزار نفر اعلام کرده بود که در مقایسه با سال پیش از آن، دو درصد افزایش داشت.

آبان‌ ماه سال ۱۴۰۲ نیز یک کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهاراتی نگران کننده از وضعیت کودکان در ایران گفته بود که ۱/۵ میلیون کودک در آستانه ترک تحصیل قرار دارند و ۱۴ میلیون کودک نیز در خانوارهایی زندگی می‌کنند که حداقل سبد غذایی را نمی‌توانند دریافت کنند.

تورم بیش از ۴۰ درصدی در چندسال اخیر باعث شده تا در بین دهک‌های پایین جامعه سهم مسکن از هزینه‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد و سرپرستان خانوار از تامین مابقی نیازهای ضروری از جمله خوراک، درمان، پوشاک و آموزش عاجز باشند.

از: صدای آمریکا

خروج از نسخه موبایل