سایت ملیون ایران

استاد اخراج‌شده: خامنه‌ای و شورای‌ انقلاب فرهنگی نمی‌گذارند ساختار دانشگاه تغییر کند

حسن باقری‌نیا، استاد اخراج شده از دانشگاه، گفت دستور مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم برای بازگشت استادان و دانشجویان اخراجی و تعلیقی عملی نیست چرا که وزیر علوم، بدون اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اعضایش منتخب علی خامنه‌ای هستند، حتی قدرت انتخاب روسای دانشگاه‌ها را هم ندارد.

باقری‌نیا با انتشار ویدیویی گفت: «به نظر نمی‌آید با توجه به ساختار نظام تمامیت‌خواهانه جمهوری اسلامی برای اداره دانشگاه‌ها، چنین تصمیمی عملی باشد.»

روز هشتم شهریور، پزشکیان در مراسم تکریم و معارفه حسین سیمایی صراف به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم، خواستار «بازنگری درباره اساتید و دانشجویان اخراج‌شده از دانشگاه‌ها» شد.

باقری‌نیا گفت حتی اگر پزشکیان بخواهد هم، با توجه به ساز و کار تفتیش عقیده‌ای که بر دانشگاه‌ها حاکم است احتمالا نمی‌تواند کاری بکند.

او توضیح داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی بالادستی ناظر بر دانشگاه‌هاست که بدون داشتن شأن قانون‌گذاری، قوانینی را در این حوزه تدوین می‌کند.

از سوی دیگر، به گفته این استاد دانشگاه، وزیر علوم نمی‌تواند حتی بدون اجازه این شورا یک رییس دانشگاه را منصوب کند. 

این شورا ۲۸ عضو حقیقی و حقوقی دارد که به گفته باقری‌نیا، دست‌کم ۲۱ نفرشان از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند.

باقری‌نیا تاکید کرد: «به‌ نظر می‌آید شوراهای عالی در کشور، نهاد ریاست‌جمهوری را بی‌معنا کرده‌اند. خامنه‌ای در شوراهای عالی، همه کار می‌کند و هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد.»

او پیش‌تر هم خطاب به محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشین علوم که پس از پایان کارش «حلالیت» طلبیده بود، گفت: «نیاز نیست این کار را انجام دهید.»

به گفته این استاد دانشگاه، در دوران وزارت زلفی‌گل، ظلم‌های بزرگی بر جامعه دانشگاهی روا داشته شد و لازم است که او در یک دادگاه، پاسخگوی عملکردش باشد.

پزشکیان در سخنان خود از سیمایی صراف خواسته بود تا در قرارداد همه اساتیدی که تاکنون اخراج یا لغو قرارداد شده‌اند بازنگری کند و «دانشجویان را برگرداند».

او گفت: «️دانشجو اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا این که اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم.»

این اظهارات پزشکیان در شرایطی است که فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی بر دانشجویان معترض همچنان ادامه دارد.

به تازگی یکتا میرزایی، دانشجوی دانشگاه تهران و ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی دانشگاه الزهرا خبر دادند که هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند.

محکومیت میرزایی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و حکم ابراهیم‌وندی به اتهام «ایجاد آشوب و نشر اکاذیب» است.

خبرنامه امیرکبیر و دانشجویان متحد در روزهای قبل گزارش دادند که در یک ‌ماه گذشته بیش از ٢٠ دانشجوی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تعلیق از تحصیل محکوم شده‌اند.

کارن ابری‌نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه نیز اردیبهشت‌ امسال گفت سال ۱۴۰۲ برای دانشگاه سال خوبی نبود و انواع و اقسام محدودیت‌ها و محرومیت‌ها برای استادان ایجاد شد.

به گفته ابری‌نیا، علاوه بر اعمال محدودیت‌هایی برای حدود ۲۰۰ استاد، نزدیک به ۲۵ استاد هم از دانشگاه اخراج شدند.

با آغاز خیزش انقلابی ایرانیان و گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی، برخوردهای امنیتی و محرومیت‌های انضباطی علیه دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور تشدید شد.

طی دو سال گذشته شمار زیادی از دانشجویان با احکام اخراج، تعلیق یا ‌ممنوعیت از تحصیل مواجه شده‌اند.

از: ایران اینترنشنال

خروج از نسخه موبایل