سایت ملیون ایران

گزارش نهایی هیئت تحقیق: علت سقوط بالگرد رئیسی، «شرایط جوی، مه غلیظ و برخورد با کوه» بود

د

لاشه بالگرد

منبع تصویر،MOJ NEWS/EPA-EFE/REX/Shutterstock

توضیح تصویر،لاشه بالگرد که یک روز بعد در کوه پیدا شد

ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌‎گوید بر اساس بررسی‌های «دقیق، کارشناسی و تخصصی»،‌ علت اصلی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، «شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار» بود که با ایجاد «توده غلیط مه متراکم و بالارونده»، سبب برخورد بالگرد با کوه شده است.

این نتیجه گزارش نهایی «هیئت عالی بررسی ابعاد و علل» سرنگونی بالگرد ابراهیم رئیسی است که امروز (یکشنبه ۱۱ شهریور) منتشر شد.

این هیئت پیشتر دو گزارش درباره سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش منتشر کرده بود.

در گزارش نهایی آمده که بررسی اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و سرویس بالگرد از زمان خریداری تا به کارگیری نشان داد که همه مطابق «استاندارد» بودند و «علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است.»

بالگرد حامل رئیس جمهور ایران متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و در گزارش آمده که طبق اسناد و مدارک ماموریت، از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری تا زمان حادثه همه چیز «با دستورالعمل‌ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.»

هیئت بررسی می‌گوید که بالگرد از تبریز به پل آغبند،‌ سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز «در مسیر درست پروازی قرار داشته و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.»

علاوه بر این، احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با «سامانه‌های آفندی و پدافندی،‌ جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزری» هم بررسی و رد شده است.

در این گزارش آمده که بررسی صدای داخل کابین و اطلاعات پروازی بالگرد حاوی «هیچ گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری» از سوی خلبان بالگرد نبوده است.

در نتایج سم شناسی و آسیب شناسی روی اجساد کشته شدگان هم «هیچ مورد مشکوکی» یافت نشده است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید که این هیئت از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری تشکیل شده است و ابعاد فنی،‌ مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده را بررسی دقیق و کارشناسی کرده‌اند.

منبع تصویر،screen shot

توضیح تصویر،در گزارش تلویزیون ایران این عکس نشان داده شد و گفته شد که این عکس را غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، که در یک بالگرد دیگر بود پس از بالارفتن از توده ابر گرفته است

پیشتر تلویزیون ایران هم در گزارشی با عنوان «روایت سانحه» به مساله توده ابر فشرده پرداخته بود و عکسی را نشان داده بود و گفت که این عکس را غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، که در یک بالگرد دیگر بود پس از بالارفتن از توده ابر گرفته است. این گزارش دقیقا یک هفته پس از سقوط بالگرد آقای رئیسی پخش شد.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعاتی پس از انتشار خبر دیدار روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان در یک نقطه مرزی و برای افتتاح یک سد، وزیر کشور وقت ابتدا گفت بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش مجبور به «فرود سخت» شده است. اما بعد از ساعتی مشخص شد که بالگرد گم شده است و جستجو برای یافتن آن آغاز شد.

بامداد دوشنبه ۳۱ اردیبهشت لاشه بالگرد پیدا شد و اعلام شد که ابراهیم رئیسی،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، محمد آل هاشم امام جمعه تبریز،‌ مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری کشته شدند.

اطلاع‌رسانی‌های گاه ضدونقیض، طولانی شدن جستجو برای پیدا کردن لاشه بالگرد و ماجرای تماس تلفنی با موبایل خلبان بالگرد که در دست امام جمعه تبریز بود،‌ از جمله مسائلی بودند که ابهامات و فرضیه‌های بسیاری را ایجاد کردند.

پیش از انتشار نتیجه گزارش نهایی هیئت تحقیق،‌ محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی به اعلام نتیجه گزارش رسمی پلیس‌‌آمریکا درباره ترور دونالد ترامپ و بسته شدن آن پرونده اشاره و آن را با پرونده های مشابه در ایران مقایسه کرد:

«مقایسه کنید این پرونده را با پرونده هایی که در کشور ما باز شده و بعضی از انها بعد از ماه‌ها و سال‌ها هنوز مختومه نشده و گاه‌وبیگاه تحلیلگران و شبه تحلیلگران پیرامون آنها افاضه می کنند.»

او سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی را مثال زد: «نتیجه بررسی‌های فنی و دقیق چندگروه تخصصی و کارشناسی نشان می دهد هیچ شواهدی مبنی بر خرابکاری، حمله، توطئه و امثال آن در این سانحه وجود ندارد و تنها دلیل سقوط، خطای انسانی بوده است. با این حال ختم پرونده اعلام نمی‌شود و فضا برای شایعه افکنی مهیا باقی می‌ماند.»

او بدون نام بردن از شخصی نوشت که «نباید مصالح ملی را برای ملاحظه حال فلان خانم یا بهمان آقا نادیده گرفت» و خواهان انتشار نتیجه تحقیقات شده بود.

از: بی بی سی

خروج از نسخه موبایل