سایت ملیون ایران

پزشکیان به دنبال «جراحی اقتصادی» برای گران‌سازی کالاها و خدمات است

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-08-09 06:50:48Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

رئیس دولت چهاردهم در سخنرانی‌هایش از «جراحی با رضایت مردم» سخن می‌گوید اما توضیح نمی‌دهد که مبنای کسب رضایت مردم چیست

مسعود پزشکیان و همراهانش در مسیر پیاده‌روی به سمت حرم امام هشتم شیعیان-خبرگزاری دانشجو

یک هفته پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به اعضای دولت چهاردهم دستور داد به سفرهای استانی بروند و به انتقادهایی که چنین اقدام‌هایی را «عوام‌گرایی» می‌دانند، «اعتنا» نکنند، مسعود پزشکیان به نخستین سفر استانی‌اش رفت.  

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، پس از حضور در پیاده‌روی زائران امام هشتم شیعیان به مشهد رفت و در نشستی با حضور فعالان اقتصادی این شهر در پاسخ به انتقادهای آنان گفت که در مشکلاتی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، بی‌تقصیر است و او تنها «وارث» این اوضاع شده است.

 

مسعود پزشکیان درباره برنامه‌هایش برای کاهش و کنترل نرخ تورم، قیمت بنزین، کمبود دارو، اعتراض‌ اصناف و مشاغل مختلف و بحران انرژی و آب توضیحی نداد و تنها گفت که مردم باید نسبت به اینکه چه «مداخلاتی» قرار است در عرصه اقتصادی انجام شود، آگاه شوند.

رئیس دولت چهاردهم بدون اشاره به جزئیات این «مداخلات اقتصادی» به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم اشاره کرد که تحت عنوان «جراحی اقتصادی» انجام شد و گفت که «طبیعتا نیاز به جراحی‌هایی برای خروج کشور از این وضعیت وجود دارد».

او در ادامه نیز ادعا کرد که رضایت مردم را در قدم اول مورد توجه قرار می‌دهد و آن‌ها نیز وقتی این احساس را داشته باشند که حرفشان شنیده می‌شود، راضی خواهند شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، تیرماه ۱۴۰۱ تحت عنوان جراحی اقتصادی و با ادعای کسب رضایت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد.

دولتی‌ها وعده داده‌ بودند که با این اقدام تورم کنترل می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند اما به‌ فاصله کوتاهی پس از اجرای این طرح قیمت‌ها چندین برابر شد و تورم شیب صعودی تندتری پیدا کرد.

حالا نیز مسعود پزشکیان در سخنرانی‌هایش از «جراحی با رضایت مردم» سخن می‌گوید اما توضیح نمی‌دهد که مبنای کسب رضایت مردم چیست.

رئیس دولت چهاردهم با طرح این ادعا که دولت قصد دارد مشکلات موجود بر سر راه صنعت و تجارت را بردارد، گفت که وظیفه دولت است بستر را آماده کند که تولیدکنندگان، تجار و صنعتگران بتوانند کارشان را در امنیت انجام دهند.

این ادعا نیز در حالی مطرح شد که کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در ایران، تحت تاثیر سیاست‌های تنش‌زای جمهوری اسلامی در منطقه و جهان و تحریم‌های بین‌المللی رو به‌ نابودی‌اند و مسعود پزشکیان نیز در همسویی با دیگر ارکان حاکمیت بر ادامه این رویکرد تاکید دارد.

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی که برخی تحلیل‌گران مسائل سیاسی، او را «نخست‌وزیر خامنه‌ای» می‌دانند در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه به صراحت ایده «حکومت اسلامی» را مطرح کرد و گفت که در مجلس یازدهم در پاسخ به نمایندگانی که نظرش را درباره حکومت پارلمانی پرسیده‌اند، گفت که «اگر راست می‌گویید حکومت اسلامی درست کنید».

او با تشبیه تلویحی علی خامنه‌ای با امام اول شیعیان و استانداران جمهوری اسلامی با مالک اشتر گفت که «استانداری که امام علی انتخاب می‌کرد اختیار داشت. قاضی‌القضات، فرمانده لشکر و فرماندار هم اختیار داشتند، درآمد کسب می‌کردند و به دولت مرکزی پول می‌دادند».

پزشکیان با استناد قرار دادن این مدل حکمرانی گفت که استانداران در دولتش اختیار لازم را خواهند داشت. اعطای اختیار به استانداران در حالی است که دولت سیزدهم، شمار قابل توجهی از آنان را از میان فرماندهان سپاه پاسداران انتخاب کرد.

اسکندر مومنی، وزیر کشور دولت چهاردهم نیز طی سخنانی به صراحت اعلام کرده است که بنایی برای تغییر استانداران ندارد. اعطای اختیار لازم به استانداران از سوی مسعود پزشکیان به معنای سپردن کامل امور استان‌ها به نظامیان تحت فرماندهی علی خامنه‌ای است.

رئیس دولت چهاردهم اذعان کرد که این اختیارها بر اساس قانون برنامه توسعه، چشم‌انداز و سیاست‌های کلی علی خامنه‌ای به استانداران اعطا می‌شود. سپس نیز مدعی شد که آن‌ها نمی‌توانند هر کاری که خواستند انجام دهند.

مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش نیز به بازرگانان و تجار وعده داد که در سفرهای خارجی، بستر فعالیت آنان را فراهم می‌کند. همچنین اجازه نخواهد داد که «اقشار آسیب‌پذیر زیر چرخ توسعه له شوند».

او در عین حال تاکید کرد که موانع موجود را تا جایی که دستش باز باشد و اختیار داشته باشد از سر راه برمی‌دارد، حال‌آنکه در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده بهبود وضعیت اقتصادی را بدون در نظر گرفتن موانع داده و گفته بود که گردنش را در گرو وعده‌هایش می‌گذارد.

از: ایندیپندنت 

خروج از نسخه موبایل