سایت ملیون ایران

دوباره سینما؛ حاشیه‌های جشنواره ونیز ۲۰۲۴

رادیو فردا

هشتادویکمین دوره جشنواره فیلم ونیز، یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان، که هر سال در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود، دوره جدید خود را با حضور سینماگران شناخته شده‌‌ سه دهه اخیر آغاز کرد.

این دوره از جشنواره ونیز به‌دلیل حواشی و شیطنت‌های بازیگرانی چون برد پیت، جورج کلونی و ستاره نوظهور این دوران، یعنی جنا اورتگا، در صدر اخبار فضای مجازی قرار دارد. به نظر می‌رسد ونیز ۲۰۲۴، در حال جبران دوره پیشین خود است که به‌دلیل اعتصاب سینماگران هالیوود، بسیار آرام و بی‌سروصدا برگزار شد.

جشنواره ونیز از ۲۸ اوت تا هفتم سپتامبر برگزار می‌شود و جایزه اصلی آن «شیر طلایی» نام دارد. این جشنواره در کنار «کن» و «برلین» یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری جهان محسوب می‌شود.

 

افتتاحیه این دوره، با نماهایی به یاد ماندنی از ورود بازیگرانی چون نیکول کیدمن و با حضور هنرمندانی چون آنتونیو باندراس، کیت بلانشت، آنجلینا جولی، ساشا بارون کوهن و اوا گرین به ثبت رسید. هوشمندی برنامه‌ریزان این دوره باعث شده که این دوره علاوه بر یک جشنواره صرفا سینمایی، بواسطه ثبت و ضبط لحظات ناب و سینمایی، برای انتشار در فضای مجازی، خود به مراسمی به یاد ماندنی تبدیل شود.

 

از دیگر رویدادهای قابل توجه ونیز ۲۰۲۴ می‌توان به حضور فیلم بیتل جوس، ساخته تیم برتون اشاره کرد. فیلمی که قسمت اول آن با حضور ستارگانی نظیر وینونا رایدر، مایکل کیتون، کاترین اوهارا و الک بالدوین در سال ۱۹۸۸ (۳۵ سال پیش) روی پرده رفت. این فیلم که گاهی به عنوان فیلمی «تجاری» از آن یاد می‌شود، ساخته‌ این کارگردان مهم ژانر فانتزی تاریخ سینما است که این روزها نمایشگاه عظیمی از آثار هنری دیگرش (مجسمه‌ها، استوری بوردها، اشعار و…) در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، برپاست.

حاشیه حضور تیم برتون با شریک جدید زندگی‌اش، مونیکا بلوچی، از دیگر دلایل توجه اهالی فضای مجازی و طرفدارانش به این جشنواره‌ست. طرفدارانی که او را در کنار ستاره ثابت فیلم‌هایش یعنی هلنا بونهام کارتر به یاد می‌آورند.

از دیگر ستاره فیلم یعنی وینونا رایدر که در قسمت اول بیتل جوس تنها پانزده سال داشت، حالا در کنار جنا اورتگا، ستاره سریال «ونزدی»، که شباهت‌هایی به خود او دارد نیز، لحظاتی به یادماندنی در ونیز ۲۰۲۴ به ثبت رسیده است.

 

و اما جورج کلونی و برد پیت، که هر دو دهه ششم زندگی خود را آغاز کرده‌اند، با فیلم «گرگ‌ها» در این جشنواره حضور دارند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که تمامی شیطنت‌هایشان در حال ضبط و انتشار است. این زوج هنری که در فیلم‌های «بخوان و بسوزان» و «یاران اوشن» با هم همکاری داشته‌اند، به همراه شریک زندگی و همسرشان در این جشنواره حضور دارند و مورد تحسین گسترده علاقمندانشان در سراسر جهان قرار گرفته‌اند.

جورج کلونی که پیش‌تر از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درخواست کرده بود تا از نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری کناره گیری کند، در حاشیه این جشنواره بار دیگر از شجاعت و اقدام آقای بایدن تشکر کرد.

حضور هم‌زمان برد پیت و آنجلینا در این دوره، از دیگر موضوعات مورد بحث میان هواداران است چرا که دعوای حقوقی بین این دو هنرمند همچنان ادامه دارد. آنجلینا جولی که در سال‌های اخیر وقت و درآمد خود را صرف امور خیریه می‌کند، در فرش قرمز هم دقایقی از وقت خود را صرف ملاقات با یک طرفدار بیمار کرد.

 

آنجلینا جولی که در سال‌های اخیر وقت و درآمد خود را صرف امور خیریه می‌کند، در فرش قرمز هم دقایقی از وقت خود را صرف ملاقات با یک طرفدار بیمار کرد

پدرو آلمادوار، کارگردان سرشناس اسپانیایی، نیز روز ۱۲ شهریور به همراه دو ستاره فیلمش یعنی تیلدا سوئینتون و جولین مور در ونیز حاضر شد و اولین فیلم بلند انگلیسی‌زبانش «اتاق مجاور» را معرفی کرد.

تصاویر منتشر شده از ونیز امسال، در صدر اخبار فضای مجازی قرار دارد. دلیل آن برای علاقمندان به سینما روشن است. حضور نام‌ها و چهره‌هایی آشنا برای تمامی عشاق سینما. رویایی که دوباره به حقیقت پیوسته و همان ستارگان آشنا با همان عادات و خلق و خو، از نو به این جهان پا گذاشته‌اند.

خروج از نسخه موبایل