سایت ملیون ایران

دعوای ارتش و منطقه آزاد چابهار بر سر ساخت یک فرودگاه

عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت چهاردهم در جلسه شورای اداری و معتمدان در چابهار، ضمن تاکید بر ساخت فرودگاه جدید در مکان فعلی فرودگاه کنارک، با ساخت فرودگاهی جدید در چابهار به شدت مخالفت کرد.

بر اساس آخرین آمارها، حدود نیمی از فرودگاه‌های کشور کمتر از روزی یک نشست و برخاست داشته‌اند.

نصیرزاده روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در جریان سفر به چابهار، درباره احداث فرودگاه در این بندر گفت: «در مشهد، بندرعباس و بوشهر که فرودگاه‌های اصلی هستند، یک سمت فرودگاه غیر‌نظامی و یک سمت نظامی است که باند مشترک استفاده می‌شود و تاکنون هم هیچ مشکلی به وجود نیامده و فرودگاه کنارک هم به صورت مشابه می‌تواند همین نقش را ایفا کند.»

به گزارش تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، وزیر دفاع در توضیح مخالفت با احداث فرودگاه جدید چابهار گفت: «باند فرودگاه کنارک که در حال حاضر به صورت مشترک برای پروازهای نظامی و پروازهای چابهار و کنارک استفاده می‌شود کاملا استاندارد است و ما ۳۰ هزار هکتار زمین برای احداث ترمینال در آن در نظر گرفته‌ایم اما محلی که تلاش داشتند فرودگاه چابهار را در آن احداث کنند در زمان بارندگی یک متر آب در آن منطقه جمع می‌شود و عملا کاربرد نداشت.»

دعوای ارتش و منطقه آزاد

عملیات ساخت فرودگاه جدید چابهار از تیر ماه ۱۳۹۹ با بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی آغاز شد.

پاییز سال ۱۳۹۹، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در محل ساخت فرودگاه جدید چابهار مستقر شد و جلوی ادامه پروژه را گرفت.

نیروی هوایی اعلام کرد ساخت این فرودگاه جدید، در نشست و برخاست جنگنده‌های پایگاه دهم شکاری اختلال ایجاد می‌کند.

این گفته‌ها‌ بلافاصله با واکنش منطقه آزاد چابهار به‌عنوان کارفرمای فرودگاه جدید روبه‌رو شد.

سعید چلندی، معاون حمل‌ونقل فرودگاهی این منطقه اعلام کرد که فرودگاه «مطالعه شده» است، تداخلی در پرواز جنگنده‌ها ایجاد نمی‌کند و مثال زد که با وسایل ناوبری مدرن، امروزه فرودگاه‌های مسافری و پایگاه‌های‌ نظامی با فواصل بسیار کوتاه چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در پنج مایلی هم فعال هستند و مشکلی هم در پروازهایشان نیست.

حالا چهار سال پس از این درگیری‌ها، نصیرزاده که سابقه خدمت در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در کارنامه دارد، وزیر دفاع شده است.

او در اولین موضع‌گیری رسمی خود، صراحتا با ساخت فرودگاه جدید چابهار مخالفت کرد.

فرودگاه‌های بلااستفاده

گرچه به نظر می‌رسد موضوع ساخت فرودگاه جدید در چابهار موضوع درگیری بین منطقه آزاد چابهار و ارتش جمهوری اسلامی باشد اما ساخت فرودگاه‌های بلا‌استفاده در کشور سال‌هاست محل بحث است.

در شرایطی که آخرین آمارها می‌گویند حدود ۶۰ درصد ناوگان هوایی کشور زمین‌گیر است، ساخت فرودگاه‌های پرشمار با صرف بودجه‌های سنگین توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

آخرین آمار وضعیت پروازی فروردگاه‌های کشور که مربوط به هشت ماه نخست سال ۱۴۰۲ است، نشان می‌دهد ۲۴ فرودگاه از ۵۲ فرودگاه شرکت فرودگاه‌های ایران، وابسته به وزارت راه و شهرسازی، کمتر از یک پرواز در روز داشته‌اند.

به این ترتیب نیمی از فرودگاه‌های کشور در این هشت ماه کمتر از ۲۴۰ نشست و برخاست ثبت کرده‌اند. ۱۱ فروردگاه کشور کمتر از ۱۲۰ نشست و برخاست (دو روز یک نشست و برخاست) داشته‌اند و هفت فرودگاه نیز کمتر از هفته‌ای یک پرواز داشته‌اند.

فرودگاه بین‌المللی سبزوار که سال ۱۳۸۲ افتتاح شد، در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۲، تنها ۱۶ نشست و برخاست داشته است. این یعنی کمتر از یک پرواز در دو هفته.

فرودگاه سراوان هم که سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید، در هشت ماه فقط ۱۴ نشست و برخاست داشته است.

فرودگاه گناباد که خرداد سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده است از زمان بهره‌وری تا پایان آبان ۱۴۰۲، مجموعا ۱۲ نشست و برخاست داشته است.

مجموع نشست و برخاست فرودگاه بین‌المللی شاهرود که سال ۱۳۸۰ افتتاح شد، در هشت ماه ۱۱ مورد بوده است و نشست و برخاست فرودگاه بین‌المللی سمنان در همین بازه زمانی، تنها هشت پرواز.

فرودگاه بین‌المللی سقز که سال ۱۴۰۰ افتتاح شد تنها چهار نشست و برخاست داشته است.

در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۲، فرودگاه کلاله تنها دو نشست و برخاست داشته است.

چهار سال از آغاز پروژه فرودگاه جدید چابهار با بودجه یک‌هزار میلیاردی گذشته و با این مخالفت صریح وزیر دفاع، احتمال دارد این پروژه کاملا متوقف شود در حالی که هیچ اطلاعاتی از میزان هزینه‌های انجام شده در آن از تیر ۱۳۹۹ تا امروز در دست نیست.

ایران اینترنشنال 

خروج از نسخه موبایل