سایت ملیون ایران

اعتراض فعالان محیط‌ زیست به‌قطع صدها درخت در «جنگل الیمالات»؛ مقامات انکار می‌کنند

صدای آمریکا

در پی گزارش‌های منتشر شده درباره تخریب جنگل‌های «الیمالات» در استان مازندران، دادستان این استان از اقداماتی برای جلوگیری از ادامه تخلفات خبر داد. علی اکبر عالیشاه تاکید کرد که «هیچ‌گونه ریشه‌کنی درختان در این منطقه صورت نگرفته و هرگونه عملیات اجرایی در این جنگل‌ها ممنوع است» همچنین «منطقه تصرف شده در جنگل الیمالات پلمب شده است.»

علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نیز انتشار ویدیویی مبنی بر قطع درختان را تکذیب کرده و اعلام کرد که در این محدوده هیچ شالیزاری وجود ندارد. او همچنین از «متوقف شدن عملیات تخریبی» در این منطقه خبر داد.

با این حال، نگرانی‌ها در میان فعالان محیط زیست ادامه دارد. در پی اعتراضات این فعالان، تخریب دوباره جنگل‌های الیمالات متوقف شده است. این فعالان معتقدند که «تغییر دادستان مرکز استان مازندران» و شروع دوباره این طرح تخریبی به یکدیگر مرتبط هستند.

محمد درویش، فعال محیط زیست، از تخریب بیش از چهار هزار اصله درخت در جنگل الیمالات خبر داده و از جدی بودن توقف این طرح ابراز تردید کرده است. او همچنین از نگرانی‌ها درباره نابودی جنگل‌های ایران به‌دلیل عوامل مختلف از جمله تخریب‌های ناشی از کاربری‌های سودجویانه و آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، سخن گفته و هشدار داده است که «ریه‌های ایران در حال نابودی است.»

در بهمن ماه سال گذشته، خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش داد که پیمانکار یک طرح گردشگری در سد الیمالات، با همراهی برخی از مسئولان مربوطه، به‌صورت غیرقانونی اقدام به‌تسطیح مسیر خط انتقال برق فشار قوی کرده و حدود ۱/۵ هکتار از جنگل را تخریب کرد.

در این عملیات، گفته می‌شود حدود سه هزار اصله درخت و نهال به‌طور کامل از بین رفتند، هرچند که فعالان محیط زیست این رقم را تا چهار هزار درخت برآورد کرده‌اند.

پس از انتشار عکس‌هایی از این تخریب، دادستان مازندران حکم توقف طرح را صادر کرد، مدیرکل منابع طبیعی مازندران از کار برکنار شد و چند مدیر دولتی نیز بازداشت شدند. با این حال، در روز ۱۰ شهریور و با تغییر دادستان مازندران، مجریان طرح دوباره فعالیت‌های تخریبی خود را از سر گرفتند.

محمد درویش، فعال محیط زیست، به وب‌سایت انتخاب گفت که تخریب جنگل‌های الیمالات تنها بخش کوچکی از روند گسترده تجاوز به جنگل‌های ایران به بهانه‌های مختلف است. او اشاره کرد که این تخریب‌ها در دوره‌های مختلف با عناوینی چون احداث شهرک‌های صنعتی، توسعه کشاورزی، ساخت مسکن مهر، و اخیراً طرح‌های گردشگری انجام شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل