سایت ملیون ایران

دیده‌بان حقوق بشر خواستار اقدام پزشکیان در پی مرگ محمد میرموسوی شد

رادیو فردا

سازمان «دیدبان حقوق بشر» در واکنش به کشته شدن محمد میرموسوی در بازداشت نیروی انتظامی، این اتفاق را فرصتی برای رئیس‌جمهور جدید ایران دانسته تا به تعهد خود نسبت به پاسخگو کردن نیروهای امنیتی بابت آزاررسانی و بدرفتاری در قبال شهروندان عمل کند.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۴ شهریور برای رسانه‌ها ارسال شد، به دستور مسعود پزشکیان به وزیر کشور ایران اشاره کرده است؛ دستوری که برای تحقیق درباره مرگ محمد میرموسوی در اواخر ماه مرداد پس از بازداشت او به دلیل نزاع خیابانی در لاهیجان صادر شد

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است: «مرگ گزارش‌شده میرموسوی تحت شکنجه، یک انتخاب مهم برای پزشکیان است که آیا اجازه دهد مصونیت شنیع نیروهای امنیتی ادامه یابد یا به‌شکلی جدی و معتبر به تحقیق پرداخته و مرتکبان آن را پاسخگو کند».

در روزهای گذشته خبر جان‌ باختن محمد میرموسوی، ۳۶ ساله و اهل روستای سیدمحله از توابع لاهیجان که در جریان یک نزاع محلی از سوی مأموران یگان ویژه بازداشت شد، به‌دلیل «ضرب و جرح شدید» در پاسگاه لنگرود خبرساز شد.

پس از انتشار گسترده ویدئوی زخم‌های فراوان بر پیکر آقای موسوی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دادستان لاهیجان از بازداشت پنج نفر در این ارتباط خبر داد و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، از وزیر کشور خواست موضوع را پیگیری کند.

پیش‌تر نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، هم جمهوری اسلامی را مسئول «قتل عمد» محمد میرموسوی زیر «شکنجه وحشیانهٔ مامورانش» در شهر لاهیجان دانسته و خواستار پاسخگویی مقام‌های حکومت شده بود.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مرگ این جوان را به‌ دلیل «هیجان ناشی از اصطکاک صورت‌گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم» اعلام کرد.

یک روز بعد فرماندهی نیروی انتظامی از برکناری رئیس پلیس لاهیجان به دلیل «عدمِ نظارت کافی بر عملکرد و رفتار کارکنان» خبر داد.

 

 

خروج از نسخه موبایل