سایت ملیون ایران

سرمایه‌گذاری هم‌زمان ترکیه و ایران روی ناوهای پهپادبر

«نیروی دریایی ایران همچنان فاقد ابزار لازم برای استفاده درست از پهپادها علیه کشتی‌های متخاصم است»

ناو پهپادبر آنادولو در ترکیه-خبرگزاری آناتولی

ایران و ترکیه می‌گویند در حال ساخت فناوری‌های دریایی‌اند تا قدرت نظامی‌شان را در فواصل دور از ساحل هم نمایش دهند. ناوچه‌های مادر برای پهپادهای هوایی هم در مرکز این بلندپروازی‌ها قرار دارند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، این دو کشور معتقدند که می‌توانند بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای ناوهای جنگی غول‌پیکر یا خرید جنگنده‌ها و آموزش خلبانان، یک نیروی هوایی به‌صرفه ایجاد کنند. برایان کلارک، کارشناس دریایی در اندیشکده موسسه هادسون، می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر دو نیروی دریایی از این ناوچه‌ها به یک شکل استفاده خواهند کرد تا به نیروهای دشمن و تاسیسات زمینی و کشتی‌های جنگی دیگر در مناطق ساحلی حمله کنند.»

 

کارشناسان دریایی معتقدند که با اینکه کشتی‌های پهپادی امکانات و توانایی‌های جدیدی ارائه می‌کنند، در عمل از ناوچه‌های هواپیمابر و ناوهای تهاجمی دوزیستی در جنگ‌ها بسیار کم‌فایده‌ترند.

آمریکا ترکیه را از خرید جنگنده‌های اف-۳۵ منع کرد تا برنامه دولت اردوغان، که قصد داشت این جنگنده‌ها را از روی عرشه ناو جنگی آنادولو بلند کند، متوقف کند. درنتیجه ترکیه در مراحل نهایی ساخت آنادولو اصلاحاتی انجام داد و درنهایت آن را به یک ناوچه پهپادی بی‌نظیر بدل کرد.

ترکیه پهپاد دریایی بیرق‌دار۳ را برای ناو آنادولو توسعه داده است و مدعی است که جنگنده بدون سرنشین «کیزیلِلما» (Kizilelma) که در حال توسعه است نیز می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین آنکارا برنامه‌هایی را برای یک کشتی جنگی بزرگ‌تر از آنادولو با اجزای داخلی بیشتر در نظر دارد.

این برنامه‌ها بخشی از برنامه‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای دستیابی به نیروی دریایی ایده‌آل اوست تا «از حقوق و منافع ترکیه» در مناطق تاثیرگذار خارج از کشور روی ناوچه هواپیمای ملی ترکیه محافظت کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، همسایه ترکیه، ایران هم در حال توسعه کشتی‌های حامل پهپاد است که البته نسخه بسیار ضعیف‌تری در قیاس با آنادولو خواهد بود. تصاویر بدون تاریخی که به احتمال زیاد امسال گرفته شده‌اند، کار ساخت‌وسازهای اضافی روی ناو-پهپاد «شهید باقری» در نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران را نشان می دهد که به ناوهای هواپیمابر شوروی سابق شباهت دارد.

برخلاف آنادولو، که از ابتدا یک کشتی جنگی هدفمند بود، کشتی شهید باقری ایران یک کشتی کانتینری اصلاح‌شده با سکوی پرواز زاویه‌دار برای پرتاب پهپاد است. این ناو همچنین می‌تواند هلیکوپتر و قایق‌های تندرو کوچک را حمل کند.

در ماه مه سال جاری، کشتی شهید مهدوی ایران سفری ۳۹ روزه را در اقیانوس هند به پایان رساند و در طول آن سفر، برای نخستین بار تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا، محل استقرار نیروهای آمریکایی، پیش رفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این سفر را به‌منزله پیامی برای آمریکایی‌ها دانست، به این معنا که ما می‌توانیم تا این اندازه به شما نزدیک شویم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در بهمن ماه سال گذشته برای نشان دادن قدرت آتش دریایی‌اش موشک‌های بالستیک را از عرشه ناو شهید مهدوی آزمایش کرد.

بیزینس اینسایدر در ادامه می‌نویسد، در حالی که این ناوها قابل قیاس با ابرناوهای نیروی دریایی آمریکا نیستند، اما کشتی‌هایی مانند شهید باقری و شهید مهدوی ایران هنوز می‌توانند تاثیر استراتژیک داشته باشند.

در همین رابطه پروفسور شول چورف، رئیس مرکز تحقیقات سیاست و استراتژی دریایی در مرکز ملی اقتصاد آبی اسرائیل، کشتی‌های ایرانی را با نیروی دریایی اسرائیل مقایسه کرد. چورف اخیرا به هاآرتص گفت: «برخلاف ما، آن‌ها از راه‌حل‌های ارزان استفاده می‌کنند. آن‌ها یک کشتی تجاری می‌خرند و آن را به یک عرشه پرواز مجهز می‌کنند و سپس هلیکوپتر یا پهپادها را روی آن می‌نشانند. این کشتی همه نیازهای آنها را برآورده می‌کند.»

اگرچه این شناورها به دور از قدرت و تطبیق‌پذیری شناورهای مسطح هستند، توانایی‌های ترکیه و ایران را برای ارائه قدرت دریایی افزایش می‌دهند. کلارک، کارشناس ارشد موسسه هادسون، معتقد است که این کشتی‌ها هر دو نیروی دریایی ایران و ترکیه را به «دسترسی‌هایی بسیار فراتر از مناطق خود» خواهد رساند.

با این حال، او به برخی از کاستی‌های مهم در این حوزه نیز اشاره کرده است: «ناو-پهپادها واقعا نیروی دریایی ایران را به نیروی آبی بدل نخواهند کرد، زیرا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در استفاده از پهپادها همچنان فاقد نظارت و هدف‌گیری گسترده علیه کشتی‌های متخاصم خواهد بود. مشکلی که برای ترکیه وجود ندارد و نیروی دریایی این کشور این قابلیت‌ها را دارد و در حال حاضر یک نیروی آبی است.»

ایندیپندنت 

خروج از نسخه موبایل