سایت ملیون ایران

داریوش معمار: وام عشقی و زیان و سقوط بورس؛ دستاورد مدیریت اقتصادی امام صادقی‌ها

 

عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس فاش کرد، مصوبه اعطای وام میلیاردی به اعضای هیئت‌مدیره بورس در غیاب ناظران مجلس شورای اسلامی و تنها چند روز پس از مرگ ابراهیم رئیسی صادر شده است

مجید عشقی رئیس سازمان بورس- عکس اکو ایران

عضو ناظر پیشین شورای‌عالی بورس فاش کرد که مصوبه اعطای وام میلیاردی به اعضای هیئت‌مدیره بورس در غیاب ناظران مجلس شورای اسلامی و تنها چند روز پس از مرگ ابراهیم رئیسی صادر شده است.

محسن علیزاده با افشای جزئیات تازه‌ای از این مصوبه اعلام کرد که تاریخ مصوبه پرداخت وام به اعضای هیئت‌مدیره سازمان بورس هشتم خردادماه ۱۴۰۳ بوده است. این تاریخ یک روز پس از پایان ماموریت عشقی در سمت ناظر در شورای عالی بورس است.

 

این مصوبه به پیشنهاد مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، برای خود و دیگر اعضای هیئت‌مدیره سازمان مطرح و تصویب شده است و بر مبنای آن چند میلیارد تومان با نام قرض‌الحسنه، سود چهار درصد و‌ موعد بازپرداخت ۱۰ ساله در اختیار این افراد قرار گرفته است. 

 پرداخت این وام‌ها زمانی فاش شد که سازمان بازرسی با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد از درخواست برای توقف مصوبه هیئت‌مدیره بورس خبر داده بود.

در سند فاش‌شده مشخص است که مجید عشقی ۲.۷ میلیارد، علیرضا ناصرپور ۱.۹ میلیارد، رضا عیوضلو ۱.۹ میلیارد، مهرداد مسعود‌ فر ۱.۹ میلیارد و حسن فرج زاده دهکردی نیز ۱.۹ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این موضوع که عضویت دو ناظر شورای‌عالی بورس هفتم خردادماه به پایان رسیده بود و هیچ عضوی به نمایندگی از مجلس در مقام ناظر در این جلسه حضور نداشت، به نظر می‌رسد مدیران بورس آگاهانه زمان مصوبه را در فاصله یک‌ماهه تا تعیین ناظران جدید انتخاب کرده بودند.

همچنین صدور این مصوبه خبرساز در فاصله چند روز پس از مرگ ابراهیم رئیسی، شائبه تعجیل در صدور آن به‌دلیل تغییر دولت و مجید عشقی را مطرح کرده است.

پس از واکنش‌ها به اقدام مدیر سازمان بورس، مجید عشقی روز شنبه ۱۷ شهریورماه از سمت خود استعفا کرد.

در پی استعفای عشقی، شورای عالی بورس اعلام کرد که جلسه فوق‌العاده این شورا عصر روز شنبه با دستور بررسی استعفای مجید عشقی برگزار خواهد شد.

عشقی روز جمعه ۱۶ شهریورماه در واکنش به افشای وام‌های دریافتی گفت: «این مبالغ براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر یک روال کاملا عادی است.»

عشقی دلیل این امر را شرایط خاص مدیران فعال در بورس دانست و گفت: «مدیران و کارکنان سازمان بورس، به‌خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، درنتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای‌عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.»

وضعیت بحرانی بورس در دوره مدیریت مجید عشقی فعالان بازار را به منتقدان اصلی مدیریت او بدل کرد. با انتخاب عبدالناصر همتی به سمت وزیر اقتصاد کارشناسان اولویت این وزارتخانه را تغییر فوری مدیریت بورس دانستند.

اتفاقی که سرانجام پیش از انتصاب مدیر جدید با استعفای عشقی رقم خورد.

عبدالناصر همتی، که پیش‌تر از موضوع اعطای وام به کارکنان بانک‌ها دفاع کرده بود، در واکنش به خبر وام دریافتی مدیران بورس گفت: «مدیران بورس ملزم به انتشار مستندات و دلایل این تصمیم شده‌اند.»

همتی طی دستوری مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به پیگیری موضوع و نظارت بر انجام اقدامات لازم مکلف کرد.

وزیر اقتصاد دولت مسعود پزشکیان با یادآوری این موضوع که مصوبه خبرساز وام میلیاردی به مدیران بورس مربوط به آخرین روزهای فعالیت دولت ابراهیم رئیسی است، مدعی شد سیاست دولت چهاردهم حذف رانت و مبارزه با ویژه‌خواری است.

پرداخت وام‌های میلیاردی با بهره پایین به مدیران دولتی در شرایطی به موضوعی معمول در دستگاه‌های مختلف اجرایی بدل شده است که بانک‌ها، به‌دلیل ناتوانی در تامین منابع، از پرداخت وام‌های مسکن، اجاره مسکن، اشتغال، ازدواج و قرض‌الحسنه به شهروندان خودداری می‌کنند.

در چنین شرایطی بررسی مصوبه پرداخت وام هیئت‌مدیره بورس نشان‌دهنده آن است که این وام از محل تبصره ۱۸ قانون اوراق بهادر پرداخت شده که مرتبط با سهم اشتغال از تسهیلات است.

پرداخت وام اشتغال به مدیران بورس که کد بیمه و حقوق دریافتی دارند، به‌زعم کارشناسان تخلف دیگر این مصوبه است.

صدور مصوبه در دوره غیاب ناظران مجلس در شورای‌عالی بورس با واکنش نمایندگان مجلس هم مواجه شده است.

فاطمه مقصودی، سخن‌گوی کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد موضوع وام‌های نجومی بدون پایه و اساس در اولین جلسه این کمیسیون با جدیت رسیدگی خواهد شد.

مقصودی تاکید کرده است: «چرا زن سرپرست خانوار در دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی اجاره مسکن ناتوان است، اما برخی آقایان وام‌های میلیاردی می‌گیرند.»

با اینکه نهادهای امنیتی شایعه بازداشت مجید عشقی را تکذیب کردند، برخی شنیده‌‌ها حاکی از آن است که به‌دلیل نامه سازمان بازرسی پیگیری روند قضایی مجید عشقی در صورت تایید تخلف، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ و از مدیران فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم او را به سمت ریاست سازمان بورس منصوب کرد.

ورود دست‌کم ۲۲ نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق به جمع ۳۱ نفره اعضای سازمان بورس یکی از نمونه‌های واگذاری سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی به مجموعه مدیران مشهور به «امام صادقی» است.

از نظر کارشناسان، نتیجه انتصاب امام صادقی‌ها در بورس خروج سرمایه از بورس و زیان بزرگ فعالان بورس طی دوره ۳۵ ماهه مدیریت مجید عشقی بوده است.

از: ایندیپندنت 

خروج از نسخه موبایل