سایت ملیون ایران

گوترش: عدم پاسخگویی در قبال کشتن کارکنان سازمان ملل در غزه غیرقابل قبول است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اعتراض به عملکرد ارتش اسرائیل گفت که عدم پاسخ‌گویی در قبال کشتن کارکنان سازمان ملل و نیروهای امدادی در نوار غزه غیرقابل قبول است.

در آستانه نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آقای گوترش روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز سال گذشته را سالی «بسیار سخت» توصیف کرد.

اخبار جهان طی این مدت تحت تاثیر جنگ غزه بود که تنها دو هفته پس از مجمع عمومی سازمان ملل در پی حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل رخ داد. طبق آمار اسرائیل، این حمله هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و شبه‌نظامیان حماس همچنین حدود ۲۴۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند.

آنتونیو گوترش در توصیف حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه که بر اساس آمار مقامات محلی به کشته شدن حدود ۴۱ هزار فلسطینی انجامیده است، گفت که «قوانین بشردوستانه بین‌المللی به شدت نقض شده و هیچ حفاظت موثری نیز از غیرنظامیان انجام نمی‌گیرد».

او تاکید کرد: «آن‌چه در غزه می‌گذرد کاملا غیرقابل قبول است.»

ارتش اسرائیل می‌گوید که اقداماتی برای کاهش خطر صدمه رساندن به غیرنظامیان انجام داده و دست‌کم یک سوم تلفات فلسطینیان در غزه شامل شبه‌نظامیان بوده است. اسرائیل همچنین حماس را متهم کرده که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان امدادی که بیش از دو سوم آنها کارکنان سازمان ملل بوده‌اند در این جنگ کشته شده‌اند. گوترش تاکید کرد که باید تحقیقات جامعی پیرامون مرگ آنها صورت بگیرد و اسرائیل باید پاسخ‌گو باشد.

وی اظهار داشت: «ما دادگاه‌هایی داریم، اما می‌بینیم که به تصمیمات دادگاه‌ها احترام گذاشته نمی‌شود. با یک فقدان پاسخ‌گویی مواجهیم که این امر کاملا غیرقابل قبول است و نیاز به تأمل جدی دارد.»

دادگاه عالی سازمان ملل یا دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژوئیه اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است و باید از آن خارج شود. مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو آن نیز احتمالا هفته آینده درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای‌گیری خواهد کرد که به اسرائیل مهلت شش ماهه می‌دهد تا از نواحی اشغال‌شده خارج شود.

گوترش گفت که از زمان حمله مرگبار حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که مدت هاست سازمان ملل را به اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی متهم می‌کند، صحبت نکرده است. این دو چهره سال گذشته در سازمان ملل با یکدیگر ملاقات کردند و گوترش می‌گوید که اگر نتانیاهو بخواهد دوباره با او دیدار خواهد کرد.

آقای گوترش اظهار داشت: «من با او صحبتی نکرده‌ام، چرا که او جواب تماس‌های تلفنی‌ام را نداد، اما دلیلی هم ندارم که با او صحبت نکنم. بنابراین اگر او به نیویورک بیاید و بخواهد من را ببیند، از دیدنش بسیار خوشحال خواهم شد.»

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو قصد دارد با گوترش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند، گفت که برنامه نتانیاهو هنوز نهایی نشده است.

رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل