سایت ملیون ایران

دادگاه تجدیدنظر حکم یک‌سال حبس مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی علوم پزشکی، را تایید کرد

مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی و تبعیدی رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران- برگرفته از صفحه «ایکس»

دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم یک سال حبس مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، را روز چهارشنبه ۲۱ شهریور تایید کرد.

این فعال دانشجویی حدود دو ماه قبل در پی اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر زندانی، به «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع رسانه‌های ضد انقلاب» متهم و به یک سال حبس محکوم شده بود.

خانم گونه‌ای حدود یک هفته پیش گفته بود محرومیتش از تحصیل در دانشگاه تهران وارد دومین سال شده است.

این دانشجوی رشته دندانپزشکی و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی جمعه گذشته در یادداشتی در شبکه اجتماعی «ایکس» روز ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ را تاریخ آغاز محرومیتش از تحصیل در دانشگاه تهران ذکر کرد و نوشت: «فردا می‌شود دو سال که مرا از خانه‌ام یعنی دانشگاه تهران محروم کرده‌اند.»

مطهره گونه‌ای با انتقاد از فشارها نوشته بود: «شب و روز برایم نذاشته‌اند و زندگی‌ام را جهنم کردند. گفتند نباید ایران بمانی. وگرنه برایت بد می‌شود. گفتم این جهنم را به بهشت لجن و کثافت شما نمیفروشم. فردا می‌شود دو سال که کمر همت به نابودی‌ام بسته‌اند.»

 

مطهره گونه‌ای در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» روز ۴ مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و پس از مدتی به ۲۴ ماه محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شد.

پس از اعتراضات سراسری «زن،زندگی،آزادی»، فشار بر دانشجویان و سرکوب و آزار و اذیت آنها به ویژه دانشجویان زن، شدت بیشتری گرفت. عده زیادی از دانشجویان بازداشت و یا از تحصیل تعلیق شدند و استادانی که از آنها حمایت کرده بودند نیز به سرنوشتی مشابه دچار شدند.

دانشجویان و اساتید بیش از ۱۲۰ دانشگاه ایران همزمان با اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در ایران، ضمن اعلام حمایت از مردم معترض، خواستار «براندازی» و حذف کلیت جمهوری اسلامی در ایران شدند.

صدای آمریکا

خروج از نسخه موبایل