سایت ملیون ایران

واشنگتن ‌پست: جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن منتقدان در خارج از ایران از جنایت‌کاران استفاده می‌کند

آرشیو 

آرشیو

روزنامه «واشنگتن پست» روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در گزارشی در مورد «استفاده جمهوری اسلامی از گروه‌های جنایت‌کار برای هدف قرار دادن منتقدان خود در خارج از ایران» نوشت که حکومت ایران برای اجرای توطئه‌های خشونت‌آمیز خود در آمریکا و اروپا، روابطی را با شبکه‌های تبهکار ایجاد کرده است.

واشنگتن پست با اشاره به ماجرای حمله به پوریا زراعتی، روزنامه‌نگار شبکه فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» افزود او در فروردین ماه گذشته در مقابل منزل خود در حومه لندن با چاقو هدف حمله قرار گرفت و مجروح شد.

در این گزارش آمده است در این حمله که به جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود، هیچ‌یک از مهاجمان ایرانی نبودند و ارتباط قابل توجهی با سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی نداشتند.

به گفته مقامات، جمهوری اسلامی تبهکارانی را در اروپای شرقی استخدام کرد که بدون مشکل خاصی از طریق فرودگاه «هیترو» وارد بریتانیا شدند و مدت‌ها پوریا زراعتی را تحت نظر داشتند.

این روزنامه اضافه کرد که حمله به این روزنامه‌نگار ایرانی باعث مرگ او نشد؛ شاید با این هدف که مرگ یک شهروند بریتانیایی پیامدی به همراه نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، همکاری جمهوری اسلامی با گروه‌های جنایت‌کار به جای استفاده از عوامل مخفی‌اش، نشان‌دهنده تحول نگران‌کننده در روش‌های حکومتی است که مقامات امنیتی آمریکا و سایر کشورهای غربی آن را یکی از خطرناک ترین اعمال‌کننده «سرکوب فراملی» در جهان می‌دانند.

این اصطلاحی است که درباره حکومت‌هایی استفاده می‌شود که از خشونت و ارعاب در قلمرو مستقل دیگران برای ساکت کردن مخالفان، منتقدان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات ارشد امنیتی می‌گویند که استفاده از گروه‌های جنایتکار توسط حکومت‌ها، محافظت از اشخاصی که به آمریکا، اروپا و سایر کشورها پناه آوردند را دشوار کرده است.

در این گزارش گفته می‌شود که سرویس‌های امنیتی که پیشتر بر ردیابی عوامل سازمان جاسوسی روسیه یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متمرکز بودند، حالا با توطئه‌هایی مواجه می‌شوند که اغلب از طریق کانال‌های رمزگذاری‌شده به شبکه‌های جنایتکاری که ریشه در کشورهای غربی دارند، منتقل می‌شوند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر عملیات و آدم‌ربایی‌های مرگ‌بار خود را به باندهای تبهکاری مانند «هلز انجلز»، یک شبکه اوباش بدنام روسی موسوم به «دزدان قانون»، یک سندیکای توزیع هروئین به رهبری یک قاچاقچی ایرانی مواد مخدر، و گروه‌های جنایت‌کارخشن از اسکاندیناوی تا آمریکای جنوبی، واگذار کرده است.

گزارش واشنگتن پست، جزئیات جدیدی در مورد چگونگی ایجاد ارتباطات و بهره‌برداری جمهوری اسلامی از شبکه‌های تبهکار در توطئه‌های اخیر را آشکار می‌کند که به‌طور مخفیانه توسط واحدهای ویژه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سازمان‌دهی شده‌اند.

واشنگتن پست گفته که این گزارش بر اساس مصاحبه با مقامات ارشد در بیش از ‍۱۲ کشور، بررسی صدها صفحه از سوابق دادگاه‌های جنایی در آمریکا، و اروپا، و همچنین اسناد تحقیقاتی که از سرویس‌های امنیتی به دست آمد، تنظیم شده است.

صدای آمریکا 

خروج از نسخه موبایل