سایت ملیون ایران

نرگس محمدی: جنبش «زن زندگی آزادی» وحشت را بر حکومت تحمیل کرده است

ایران اینترنشنال

نرگس محمدی در پیامی به مناسبت دومین سالگرد قتل مهسا ژینا امینی گفت جنبش «زن زندگی آزادی» وحشت را بر حکومت تحمیل کرده و از جامعه جهانی خواست به «ﺳﮑوت و بی‌عملی» در مقابل آﭘﺎرﺗﺎید جنسیتی پایان دهد.

این زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر در پیام خود که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسیده است، در روز یکشنبه نوشت: «جنبش زن زندگی آزادی عنصر مردم را برای حکومت استبدادی دوباره معنا کرده، معنایی که وحشت را بر حکومت دینی تحمیل کرده است، مردمی که از کردستان تا سیستان و بلوچستان و از تهران تا آذربایجان و خوزستان کنار هم ایستادند و در چندصدایی وحدت‌آمیز بنیان استبداد را نشانه گرفتند.»

این برنده جایزه صلح نوبل افزود: «راهی دشوار پیش روی ماست، اما همه می‌دانیم که دیگر هیچ چیز مثل گذشته نیست. مردم بزرگ‌ترین تغییر را در باورها زندگی و جامعه‌شان احساس می‌کنند، تغییری که گرچه تغییر نظام جمهوری اسلامی را رقم نزده، اما بنیان استبداد دینی را متزلزل کرده است.»

در این پیام از نهادهای بین‌المللی و مردم جهان «کنشی فعالانه» طلب شده و آمده: «از ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠل ﺗﻘﺎﺿﺎ دارم ﺑﺎ جرم‌اﻧﮕﺎری آﭘﺎرﺗﺎید جنسیتی، به ﺳﮑوت و بی‌عملیﺷﺎن در مواجه ﺑﺎ ستم و تبعیض ویرانگر حکومت‌های دینی و استبدادی علیه زنان پایان بخشد.»

نرگس محمدی همچنین با اشاره به حرف‌های مسعود پزشکیان درباره تحریم ۶۰درصدی انتخابات از سوم مردم، گفت این جنبش «واقعیت روی‌گردانی مردم از حکومت» را تا این حد ملموس کرده است.

پیش‌تر نیز صفحیه اینستاگرام این زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر اعلام کرد ۳۴ زن زندانی سیاسی در بند زنان اوین برای گرامیداشت دومین سالگرد خیزش «زن، زندگی، آزادی» و قتل مهسا ژینا امینی اعتصاب غذا کرده‌اند و افزود این اعتصاب را «هم‌صدایی زنان زندانی سیاسی و عقیدتی در اوین با مردم معترض ایران علیه سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت» خواند.

روز ۲۵ شهریور هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، گزارش‌ها از امنیتی شدن فضا در برخی شهرها و حصر خانگی خانواده امینی حکایت داشت. طبق این گزارش‌ها، ماموران امنیتی و انتظامی مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی سقز، محل مزار مهسا را بستند.

خروج از نسخه موبایل