سایت ملیون ایران

قیمت شیر خام ۲۰ درصد افزایش یافت

غلامرضا نوری، وزیر جهاد و کشاورزی از ابلاغیه محمدرضا عارف، معاون‌ اول رییس جمهوری برای تعیین قیمت شیر خبر داد و گفت قیمت جدید شیر به ازای هر کیلوگرم شیر خام برای تحویل در دامداری‌ها ۱۸ هزار تومان است که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب شیر خام که ۱۵ هزار تومان بود را با ۲۰ درصد افزایش به۱۸ هزار تومان رساند. اما ، این نرخ تصویب شده با یک هفته تاخیر ابلاغ شد.

علی احسان ظفری، رییس هیات‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی روز دوشنبه دوم مهر گفت بیشترین تاثیر افزایش قیمت شیر بر محصولات فرآورده‌های لبنی مانند پنیر خواهد بود و کمترین افزایش قیمت مربوط به خود شیر است.

به گفته ظفری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام، قیمت لبنیات حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

کاهش صرانه مصرف محصولات لبنی

به گفته سیدمحمدرضا بنی‌طبا، سخنگو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در حال حاضر سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران کمتر از ۷۰ کیلو گرم در سال است؛ در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی توصیه می‌شود این عدد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم باشد و در کشورهای توسعه یافته به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم در سال می‌رسد.

سرانه مصرف محصولات لبنی تا سال ۱۳۸۹ در بدبینانه‌ترین شکل ۱۰۰ کیلو گرم و خوش‌بینانه ۱۳۰ کیلو گرم در سال بوده است.

در صورت افزایش قیمت شیر خام در بازار، مردم مجبور به حذف بخشی از لبنیات از سفره خود می‌شوند؛ اتفاق که به گفته ظفری می‌تواند هم دامپروری و هم صنایع لبنی را به طور کلی تعطیل کند.

اعتراض دامداران

آخرین قیمت گذاری شیر خام به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ باز می‌گردد. دامداران بر این باورند که با حذف دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱ هزینه‌های تورمی به تولیدکنندگان تحمیل شده در حالی که قیمت تمام شده محصول آن‌ها تغییری نداشته است.

پیش‌تر مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران گفته بود افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌داد که «متاسفانه انجام نشد و حدود ۷ ماه است که دامدار در حال تحمل ضرر است و با فروش قیمت پایین متضرر می‌شود».

ایران اینترنشنال 

خروج از نسخه موبایل