سایت ملیون ایران

اختصاصی؛ هفت زندانی سیاسی کنونی و پیشین از «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» حمایت کردند

صدای آمریکا

هفت تن از زندانیان سیاسی کنونی و پیشین در پیام‌های صوتی و تصویری که بخش فارسی صدای آمریکا آن را در اختیار دارد، با اعلام حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»، خواستار پیوستن «آزادی‌خواهان جهان» به این کمپین حقوق بشری شدند.

رضا سلمان‌زاده، زرتشت احمدی راغب، رضا محمدحسینی و مصطفی رمضانی، چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج، در پیام‌هایی صوتی مجازات اعدام را موجب گسترش خشونت و ابزار فشار روزافزون جمهوری اسلامی بر جامعه خواندند.

آنها در پیام‌های خود هدف کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» را «خشونت پرهیزی» و «حمایت از جان انسان ها» خوانده و خواستار پیوستن تمام آزادی‌خواهان جهان به این کارزار شدند.

سه زندانی سیاسی پیشین، برزان محمدی، مظاهر حیدری و مسعود وظیفه، هم در پیام‌هایی ویدیویی از این کارزار حقوق بشری که از زمستان گذشته آغاز شده است اعلام حمایت کرده و «احکام غیرانسانی» صادرشده از سوی نهادهای قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

مظاهر حیدری، زندانی سیاسی پیشین، در پیام خود ابراز امیدواری کرده است روزی برسد که هیچ زندانی سیاسی و هیچ اعدامی در ایران وجود نداشته باشد.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» که به ابتکار شماری از زندانیان سیاسی در زندان قزل‌حصار کرج در بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد با پیوستن زندانیان دست‌کم ۲۰ زندان دیگر ادامه یافته است.

فعالان این کارزار با اعتصاب غذای گروهی در روزهای سه‌شنبه هر هفته، توجه افکار عمومی را به صدور و اجرای احکام اعدام در ایران جلب می‌کند.

این کنشگران حقوق بشری «احکام غیرانسانی اعدام» را موجب «نقض تمامی موازین حقوق‌بشری» و درراستای «ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه جلوگیری از به راه افتادن موج تازه‌ای از اعتراضات سراسری» می‌دانند.

مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، به تازگی با اشاره به اعدام دست‌کم ۹۳ نفر در ایران در ماه میلادی گذشته، گفت که تنها بخشی از این اعدام‌ها به طور رسمی توسط جمهوری اسلامی گزارش شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آمار اعدام در ایران و همچنین روند قضایی منجر به صدور چنین احکامی را «مایه نگرانی» خوانده است. او با انتقاد از قوه قضاییه جمهوری اسلامی گفته است که این نهاد «به هیچ عنوان مستقل یا در برگیرنده محاکمه عادلانه نیست.»

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی مسئول ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در سراسر جهان در سال گذشته میلادی بوده است.

خروج از نسخه موبایل