سایت ملیون ایران

طی یک هفته ۱۵ زندانی در زندان‌های عادل آباد شیراز و گرگان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – طی یک هفته گذشته، حکم ۱۴ زندانی از جمله دو تبعه کشور افغانستان که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل آباد شیراز به اجرا در آمد. همچنین حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان گرگان به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان گرگان اعدام شد.

هویت وی، “یاسین درویشی، ۲۱ ساله، مجرد و اهل گرگان” گزارش شده است.

در این گزارش آمده است، آقای درویشی دو سال و چهار ماه پیش در سن ۱۹ سالگی به اتهام قتل عمد بازداشت و نهایتا به اعدام محکوم شده بود.

طی یک هفته ۱۴ زندانی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، طی یک هفته گذشته، حکم اعدام ۱۴ زندانی که از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل آباد شیراز به اجرا در آمد.

هویت پنج زندانی از جمله دو تبعه کشور افغانستان که حکم آنها روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، به اجرا درآمد، “امیر نادرزاده، سجاد فدایی و عبدالله عبدالصمد (تبعه افغانستان) از بابت اتهام قتل و هویت دو زندانی دیگر که از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، بهزاد باقری و فردی با نام کوچک مبشر (تبعه افغانستان)” گزارش شده است.

همچنین هویت و اتهامات چهار زندانی دیگر که حکم اعدام آنها روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه، به اجرا درآمد، “شاهین سلامی، سپهر نورانی، طاهر آرزومند و کامران حیدری” گزارش شده است. آقای سلامی پیشتر از بابت اتهام قتل و سه زندانی دیگر  از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

هویت سه زندانی دیگر که حکم آنها روز دوشنبه ۲ مهر ماه سال جاری، به اجرا درآمد، “حسن نجاتی، محمدرضا نجاتی و فردین احمدی” گزارش شده است.

در این گزارش آمده است؛ آقایان حسن نجاتی و محمدرضا نجاتی حدود سه سال پیش در پرونده ای مشترک از بابت اتهام قتل بازداشت و نهایتا به اعدام محکوم شده بودند.

فردین احمدی نیز از چهار سال پیش به اتهام قتل در یک نزاع خیابانی در شیراز بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

هویت دو زندانی که حکم آنها روز چهارشنبه ۴ مهر ماه، به اجرا درآمد، “ایوب (اکبر) سعدی‌خانی و رسول شنبدی” عنوان شده است.

در این گزارش آمده است؛ آقای سعدی خانی پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود. همچنین آقای شنبدی حدود سه سال پیش با اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی از زندان پیربنو جهت اجرای حکم به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خروج از نسخه موبایل