سایت ملیون ایران

از اتهام قتل تا جرائم مواد مخدر و تجاوز؛ گزارشی از اعدام ۷ زندانی در زندان قزلحصار کرج

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز گذشته، دستکم هفت زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند. از میان این افراد، دو زندانی پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر، سه زندانی از جمله یک زن به اتهام قتل و دو زندانی تبعه افغانستان نیز از بابت اتهام تجاوز به عنف، توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز گذشته، دستکم هفت زندانی در زندان قزلحصار کرج به چوبه دار آویخته شدند.

بر اساس گزارش پیشین هرانا، از میان آنها حمزه شهبازی و فضل الله پورنصیری، از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و دو زندانی تبعه افغانستان به اتهام تجاوز پیشتر به اعدام محکوم شده بودند. سه زندانی اعدام شده دیگر نیز بابت اتهام قتل توسط دادگاه های کیفری به اعدام محکوم شده اند که یکی از آنان زن و دو نفر دیگر مرد هستند، هویت یکی از آن دو مرد بهنام حسین دستجردی، توسط هرانا احراز شده است.

جزییات پرونده تعدادی از این افراد که توسط روزنامه همشهری اعلام شده در ادامه می آید.

در گزارش این روزنامه در خصوص دو زندانی افغانستانی بدون اشاره به هویت آنان آمده است که این دو زندانی تبعه کشور افغانستان، در سال ۹۸ زنی را در غرب تهران مورد تجاوز قرار داده بودند.

زندانیان متهم به تجاوز پیشتر در پرونده ای مشترک با پنج مرد دیگر محاکمه شدند. یکی از متهمان از اتهام مذکور تبرئه شد و مجموعا شش زندانی در این پرونده توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شدند. چهار متهم دیگر این پرونده در انتظار اجرای حکم اعدام خود در زندان بسر میبرند.

در رابطه با پرونده زن اعدامی که به قتل همسر خود متهم بود نیز گفتنی است، وی هشت سال پیش با همدستی یکی از دوستان همسرش، او را خفه و جسدش را به آتش کشیده بود. این زن به اعدام محکوم شد و با وجود گذشت فرزندش، دیگر اولیای دم یعنی مادر، خواهر و برادر مقتول، بر اعدام وی اصرار داشتند که پافشاری آنها، به اجرای حکم وی انجامید.

همشهری همچنین در خصوص جزئیات پرونده دومین زندانی که به اتهام قتل اعدام شد، نوشته است که این مرد در سال ۱۴۰۱ به دلیل اختلاف بر سر شرط‌بندی برای یک پاکت سیگار، با همدستی دوستش مردی را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. وی پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرد و به اعدام محکوم شد. تلاش های او و خانواده اش برای کسب رضایت از اولیای دم نتیجه بخش نبود و سرانجام سرنوشت وی به چوبه دار منتهی شد.

هرانا در خصوص جزئیات پرونده بهنام حسین دستجردی دریافت که او پدر یک فرزند ۱۱ ساله بود که روز دوشنبه ۹ مهرماه به همراه سه زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی منتقل شده بود.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خروج از نسخه موبایل