سایت ملیون ایران

فیگارو طرح تغییر رژیم ایران را خطرناک خواند و از نتانیاهو خواست از آن صرف‌نظر کند

ار اف ای – ناصر اعتمادی

پاتریک سن-پُل خبرنگار فیگارو گفته است که با بمباران تأسیسات و زیرساخت‌های ایران نتانیاهو با خطر تقویت کردن رژیم اسلامی روبرو است. او حتا حمایت نتانیاهو از اپوزیسیون ایرانی را اتلاف وقت دانسته، زیرا، اپوزیسیون ایران، به نوشتۀ فیگارو، ضعیف و پراکنده است، در حالی که قدرت سرکوب رژیم اسلامی بالا است. فیگارو سپس افزوده است : حتا اگر نتانیاهو موفق شود رژیم اسلامی ایران را سرنگون کند هیچ تضمینی نیست که رژیم جانشین آن بهتر باشد.

تصویری از دیدار نبیل قاووق (راست) در کنار علی خامنه‌ای، رهبر ایران در حاشیه مراسم نماز بر پیکر محمدرضا زاهدی © العالم

نویسندۀ مقاله تصریح کرده که یک سال پس از کشتار وحشیانۀ هفتم اکتبر توسط حماس به اسرائیل، این کشور با احیای نوعی قدرت بازدارنده توان سازمان حماس را شدیداً  کاهش داده و ضربات مهلکی به حزب الله لبنان وارد آورده که از هشتم اکتبر سال گذشته و در همبستگی با حماس شمال اسرائیل و بیش از پیش شهرهای مرکزی این کشور را آماج حملات موشکی خود قرار داده است.

به نوشتۀ فیگارو عملیات اخیر اسرائیل در لبنان و ایران درجۀ نفوذ سرویس‌های جاسوسی اسرائیل در درون حزب‌الله و رژیم تهران را نشان داد. پاتریک سن-پُل در ادامه افزوده است که اسرائیل موفق شده با این عملیات وحشت را تا اتاق خواب رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، نیز گسترش دهد.

مقاله نویس فیگارو سپس با اشاره به پیام‌های ویدیویی نتانیاهو خطاب به مردمان لبنان و ایران که طی آنها این دو ملت را به قیام علیه حزب الله و رژیم ایران فراخوانده، نوشته است که چنین فراخوان‌هایی بی ثمرند و ای بسا نتیجۀ معکوس به بار آورند، زیرا، دست کم در مورد لبنان، معنای عملی آن این است که مردم این کشور باید برای مقابله با ۳٠ هزار نیروی مسلح، مجرب و جنگدیدۀ حزب‌الله اسلحه به دست بگیرند و واضح است که چنین چیزی سرآغاز جنگ داخلی جدید در لبنان به همراه پدرخوانده‌ها و قدرت‌های منطقه‌اش خواهد بود و می‌تواند کل خاورمیانه را به آتش بکشد.

 
 

پاتریک سن-پُل در ادامه افزوده است که تضعیف حزب‌الله با زدن رأس آن و همچنین تضعیف پیوندهای آن با جمهوری اسلامی ایران هدفی قابل دسترس است، اما، توهم است اگر گمان کنیم که می‌توانیم حزب‌الله را کاملاً از بین ببریم.  نویسندۀ مقالۀ فیگارو با اشاره به انهدام و انحلال حزب بعث عراق توسط آمریکا در سال ٢٠٠۳ افزوده است که آمریکا با این اقدام تنها صفوف القاعده را تقویت و به پیدایش گروه داعش کمک کرد. نویسندۀ مقالۀ فیگارو سپس از نخست وزیر اسرائیل پرسیده است که آیا او قصد دارد با نابود کردن کامل حزب الله با زائده‌های آن یک جریان شیعه مشابه داعش ایجاد کند؟

مقاله‌نویس فیگارو سپس با اشاره به میل وافر نتانیاهو برای سرنگون کردن رژیم ملاها در ایران گفته است که نخست وزیر اسرائیل می‌پندارد که می تواند به سهولت رژیم منفور ایران را که در رأس آن یک رهبر سالخورده نشسته است سرنگون کند. پاتریک سن-پُل سپس افزوده است که نتانیاهو بر این گمان است که با این کار خدمت بزرگی به غرب خواهد کرد که مایل است از شر رژیم ملاها آزاد شود، زیرا رژیم اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است، با ارسال پهپاد و موشک‌ به روسیه از جنگ پوتین علیه اوکراین پشتیبانی می کند و با نیروهای نیابتی‌اش در لبنان، سوریه، یمن و عراق بی ثباتی خاورمیانه را تشدید می سازد.  

پاتریک سن-پُل می افزاید : نتانیاهو می‌پندارد که با واژگون کردن رژیم ضعیف شدۀ جمهوری اسلامی، کشور ایران از “محور شرارت” با حضور چین، روسیه، کره شمالی خارج خواهد شد و به “جهان آزاد” و اقتصاد جهانی خواهد پیوست. مقاله نویس فیگارو یادآوری کرده است که دولت بایدن به دلیل درگیری اش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری و فشاری که از سوی رأی دهندگان یهودی و مسلمان و بنیادگرایان مسیحی مدافع ترامپ متحمل می شود کاملاً ناتوان از هر گونه ابتکار عمل است و قادر نیست متحد سرکش خود، دولت کنونی اسرائیل، را مهار کند.

پاتریک سن-پُل تأکید کرده است که با بمباران تأسیسات و زیرساخت‌های ایران نتانیاهو با خطر تقویت کردن رژیم اسلامی روبرو است. او حتا حمایت نتانیاهو از اپوزیسیون ایرانی را اتلاف وقت دانسته، زیرا، اپوزیسیون ایران، به نوشتۀ فیگارو، ضعیف و پراکنده است، در حالی که قدرت سرکوب رژیم اسلامی بالا است، چنانکۀ خشونت‌های خونین حکومت اسلامی علیه معترضان در جریان جنبش مهسا نشان دادند.

مقاله نویس فیگارو در ادامه افزوده است : حتا اگر نتانیاهو موفق شود رژیم اسلامی ایران را سرنگون کند هیچ تضمینی نیست که رژیم جانشین آن بهتر باشد. فیگارو با اشاره به تعدد اقوام در ایران افزوده است که خلاء قدرت پس از سرنگونی رژیم ملاها ممکن است قدرت‌های همسایه را وارد معرکه کند و بر خشونت و بی ثباتی بیفزاید و فاتح خشونت ها و جنگ قدرت در ایران لزوماً گروه‌های دموکرات و لیبرال نیستند.

خروج از نسخه موبایل