سایت ملیون ایران

پایان تلخ یحیی سنوار که تلخی بی پایانی برای غزه به بار آورد

    کشته شدن یحیی سنوار  به عنوان  طراح  عملیات هفت اکتبر  تاثیرات زیادی  بر تحولات میدانی در غزه خواهد گذاشت و می تواند  آغاز روندی باشد که حماس را  به خود بیاورد تا  از مسیر پیش رو دست برداشته و با برقراری آتش بس و آزاد ساز ی گروگان ها   فرصت  واقعی برای دیپلماسی ایجاد کند. به نظر می رسد پیام عملیات هفت اکتبر  توسط   قدرت های بزرگ شنیده شده است و  ضروت  ایجاد کشور مستقل فلسطینی و تمرکز بر راه حل دو کشوری  هم در امریکا و هم در اروپا طرفداران واقعی و جدی پیدا کرده و این اطمینان تا حدی به وجود آمده است   که فکر کردن به هر راه حلی غیر از ایجاد کشور مستقل فلسطینی  به معنای  باز گذاشتن مسیری است که به عملیات های مشابه هفت اکتبر در آینده  خواهد انجامید.

یحیی سنوار ۶۱ ساله  که  به نام کنیه خود ابو ابراهیم  نیز معروف بود  در در اردوگاه پناهجویان خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد و در طول عمر خود دو بار توسط رژیم اسرائیل بازداشت شد یک بار  در سال ۱۹۸۲ و بار دیگر در سال ۱۹۸۵ ، پس از آزادی  از دومین زندان خود  به  شیخ احمد یاسین  بنیانگذا ر حماس نزدیک شد و به خوبی توانست اعتماد او را به جلب کند و از آن پس بود که پله های ترقی را در حماس به سرعت طی کرد و در سن ۲۵ سالگی  پایه گذار  سازمان امنیت داخلی حماس به نام المجد شد که وظیفه بر خورد با  متهمان به جاسوسی برای اسرائیل و هم چنین کسانی که شهرت به مفاسد اخلاقی را داشتند بر عهده داشت.

 در سال ۱۹۸۸ و در حالی که سنوار در راس سازمان المجد بود به  اتهام  تلاش برای  ربودن و کشتن  دو سرباز اسرائیلی و هم چنین کشتن تعدادی از فلسطینیان که مظنون به همکاری با اسرائیل بودند  دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. اودر مجموع ۲۲ سال ( ۱۹۸۸ -۲۰۱۱ ) را در زندان های اسرائیل که   ظاهرا چند سال اولیه آن که دقیق معلوم نیست چقدربوده را در انفرادی گذراند  و این زندان طولانی مدت از سنوار آدمی ساخت که به چیزی جز مبارزه دائمی مسلحانه با اسرائیل رضایت ندهد. پس از تسلط حماس به دنبال در گیری های خونین با  فتح برنوار  غزه  ، یحی سینوار  با وجود اینکه به تازگی از زندان آزاد شده بود    به سرعت با فرماندهان نظامی شاخه حماس  معروف به گردان های عزالدین قسام و از جمله مروان عیسی ارتباط گرفت  وبعدها  تبدیل به  مرد شماره یک حماس در نوار غزه شد  و از سال ۲۰۱۵ نیز در لیست ترورسیستی ایالات متحده قرار گرفت.

سنوار دارای روابط بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی بود   و کمک های مالی فراوانی برای ساخت تونل ها  از سران رژیم در تهران دریافت کرد و بی شک  اکثریت ایرانیانی که مخالف   سیاست خارجی جمهوری اسلامی و به ویژه خصومت غیر  ضروری آن با اسرائیل هستند از کشته شدن سنوار مانند  حسن نصر الله و اسماعیل هنیه شادمان هستند  . محور مقاومت  و  درراس آن جمهوری اسلامی سزاوار  شدید ترین نکوهش تاریخی هستند که  رنج بی پایانی بر فلسطینیان با  در پیش گرفتن سیاستی  که  در هیچ نسبت واقع بینانه ای با خرد سیاسی  و واقیعات عینی نبوده است  تحمیل کرده اند.

اما میراث سنوار برای  فلسطینیان چه بود؟  اگر خروجی نهایی  آنچه در خاورمیانه می گذرد  تولد یک کشور مستقل فلسطینی  پس از  طوفان الاقصی  باشد سنوار در تاریخ  فلسطین ماندگار خواهد شد  اما اگر چنین نشود و  نظم جدید ی که اسرائیل به دنبال آن است و آن را از مسیر نابودی کامل محور مقاومت دنبال می کند محقق شود تاریخ از آن به عنوان چهره ای یاد می‌کند که با  اشتباه محاسبه در انجام عملیات هفتم اکتبر   روند  دسترسی به کشور مستقل فلسطینی را  بیش از پیش دشوار ساخت. تا این لحظه  هم پایان تلخی برای خود سنوار رقم خورده  هم تلخی بی پایانی  نصیب مردم غزه شده است. باید منتطر ماند  و دید تحولات آینده چه نقشی رابرای سنوار در تاریخ فلسطین در نظر می گیرد. با این همه چنانچه پیشتر هم تاکید کردم   باید به شدت مراقب بود  به دلیل اشتباهات  محاسباتی هولناک رهبری حماس  در  عملیات ۷ اکتبر جای ظالم و مظلوم عوض نشود.  اسرائیل از تاریخ تشکیل خود به عنوان یک کشور، تنها کشوری است که  بی  اعتنا به قطعنامه های سازمان ملل به کشتار فلسطینیان ادامه داده و متاسفانه از حمایت تام ایالات متحده به عنوان قوی ترین دموکراسی جهان  برخوردار بوده است.

خروج از نسخه موبایل