سایت ملیون ایران

خواهر نیکا شاکرمی از حبس مادرش در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در خرم‌آباد خبر داد

 

رادیو فردا

آیدا شاکرمی، خواهر نیکا، از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در پیامی کوتاه در حساب کاربری شبکه ایکس خود خبر داد که مادرش در بازداشتگاه موقت وزارت اطلاعات در زندان مرکزی خرم‌آباد است.

در این نوشته که روز شنبه ۲۸ مهرماه منتشر شده، در مورد علت دستگیری نسرین شاکرمی توضیحی داده نشده است.

آیدا شاکرمی، روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، سه روز پیش، از طریق شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود که شامگاه همین‌روز مادرش در خرم‌آباد دستگیر شده اما نوشته بود که از علت دستگیری او و اتهامش خبری ندارد.

از نوشته‌های آیدا شاکرمی در شبکه‌های اجتماعی این‌طور برمی‌اید که خانواده شاکرمی تا پیش از روز شنبه از محل نگهداری نسرین شاکرمی اطلاع نداشته‌اند. دستگاه‌های امنیتی و قضایی نیز درباره دلایل بازداشت او توضیح نداده‌اند.

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضاتِ پس از جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ کشته شد و نهادهای حکومتی خانوادهٔ او را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

یکی از آخرین موارد فشارهای حکومتی به خانواده شاکرمی مربوط به ماه گذشته در دومین سال‌روز جان‌ باختن نیکا شاکرمی بود که آنها اعلام کردند ماموران حکومتی با بستن راه‌های منتهی به گورستان، اجازه ورود خانواده نیکا به قبرستان و حضور بر سر مزار او را نداده‌اند.

نیکا شاکرمی ۱۷ ساله شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان نخستین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

دستگاه‌های خبری جمهوری اسلامی ادعا کردند که نیکا از بالای ساختمانی نیمه‌کاره پریده و خودکشی کرده اما نسرین شاکرمی، مادر او، حدود دو هفته پس از اعلان خبر کشته شدن نیکا، در پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار داد، گفت گواهی پزشکی قانونی نشان داده علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م

 

خروج از نسخه موبایل