آشنایی با گروه رفتگران طبیعت

roftegaran

این جوانان در این برنامه¬ها، علاوه بر پاکسازی محیطی که متعلق به همۀ ماست، با روحیۀ کار جمعی، تواضع و فروتنی، مسئولیت در قبال دیگران، سالم زیستن و سالم اندیشیدن آشنا می¬شوند. و برای نظافت شهری و احترام به طبیت فرهنگسازی می کنند.

خبرنامۀ آینده نگر، سارا دزفولی: رفتگران طبیعت خوزستان از NGOهای دیگری است که کانون آینده نگری افتخار میزبانی جلسات آنرا دارد. این تشکل زیست محیطی خودجوش و بسیار فعال به همت آقای کاظم نجاریون برای پاکسازی طبیعت ایران از حجم انبوه زباله‌ها گرد هم آمده اند. این گروه در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ تأسیس شده است. به نوشتۀ دانشنامۀ ویکی پدیا، آقای نجاریون پیش از راه‎اندازی این گروه، به‎طور شخصی، هنگام طبیعت‎گردی همراه با خانواده و دوستان اقدام به پاکسازی طبیعت از زباله می‎کرد. تا این که ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ در بازدید از دریاچه چورت استان مازندران)هنگام پاکسازی زباله‎های آن منطقه با گوشی تلفن همراه خود از زباله‎ها عکس گرفت و در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرد. وی، پس از دیدن استقبال کاربران فیسبوک از این عکس‎ها، صفحه‎ای به نام«رفتگران طبیعت ایران» در فیسبوک ایجاد کرد. در چند ساعت نخست بیش از هزار کاربر این صفحه را پسند کردند و عملاً هسته اولیه این گروه شکل گرفت. این صفحه هم اکنون نزدیک به ده هزار پسندکننده دارد. هدف‌های مهم این گروه موارد زیر هستند:

• پاکسازی مناطق آلوده به زباله
• فرهنگسازی در مورد تمیزی محیط زیست
• فرهنگسازی در مورد تولید کمتر زباله
• سعی در بازیافت زباله های جمع آوری شده

گروه مزبور که عمدتا جوانان سالم و نیک اندیش و عاشق طبیعت در آن فعالیت می¬کنند و در سراسر کشور شعبه دارد، نمونه¬ای از یک NGO با تمام مشخصات علمی و معیارهای پذیرفته شدۀ آن هستند. باورمندان به جامعۀ مدنی معتقدند چنانچه در دنیا، بسیاری از نقشها و مسئولیتهای دولتها را، نهادهای مدنی اعم از اصناف و NGOها و شوراهای شهر و محلات و خیابانها و کوچه¬ها بعهده بگیرند، با افزایش مشارکت مردمی، بسیاری مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی حل خواهند شد. و این مدل، بسیار کاراتر و مناسبتر از واگذاری نقشهای دولت به بخش خصوصی و نظام سرمایه داری است.

اعضای گروه رفتگران طبیعت که این نام را با افتخار بر خود نهاده¬اند، بطور دستجمعی به مناطق مختلف، کوهها، پارکها، اماکن عمومی، ورزشگاهها و دیگر جاهایی که توسط افراد بی فرهنگ آلوده شده می¬روند و این مناطق را پاکسازی می کنند. این جوانان در این برنامه¬ها، علاوه بر پاکسازی محیطی که متعلق به همۀ ماست، با روحیۀ کار جمعی، تواضع و فروتنی، مسئولیت در قبال دیگران، سالم زیستن و سالم اندیشیدن آشنا می¬شوند. و برای نظافت شهری و احترام به طبیت فرهنگسازی می کنند. این گروه اخیرا به مقام دومی جایزۀ ملی محیط زیستی ایران رسیده اند.

هم اکنون که این سطور نگاشته می¬شود (عصر پنجشنبه دوم مرداد ۹۳) شعبۀ اهواز این گروه، در دفتر کانون نشست هماهنگی خود را تشکیل داده اند. امید است که NGOهای مثبت نگر و پایبند به مشی مدنی، بتوانند با گسترش همکاریهای خود در همۀ موضوعات مورد نیاز جامعه، بتوانند برای ساختن جهانی زیباتر و عاری از زشتی و پلیدی، قدمهای محکمی بردارند.
با هم… پشت ما کوهه… نمی ترسیم… نمی افتیم… نمی بازیم… این آواز نمی میره… تا وقتی که هم آوازیم…

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل