کارشناسان حوزه «کتاب»: تکلیف کتاب را باید کتاب‌خوان و کتاب‌نویس معلوم کنند، نه کسان دیگر

ketabKhaneh
اکبر ثبوت مشکل اصلی را قدرت‌های تصمیم‌گیرِ خارج از حوزه کتاب دانست و ادامه داد: «هنوز تکلیف کتاب به دست اهلش مشخص نمی‌شود. بلکه عده‌ای در بیرون نشسته‌اند و برای آن تصمیم می‌گیرند که هیچ نسبتی با آن ندارند و حتی اساساً با کتاب و فکر و فرهنگ سر و کار ندارند.»

آفتاب- سرویس فرهنگی: «بازگشت اعتماد به میان مردم، مستلزم گذشت زمان است.» این را «میرهاشم محدث» به «آفتاب» گفت. او که از مصححین نسخ خطی است، ابراز داشت: «وضع کتاب به کلی معیوب و اسفناک است.»

وی افزود: اکنون نه تنها به بهانه کمبود و گرانی کاغذ کتاب‌ها را در ۵۰۰ نسخه منتشر می‌کنند بلکه حق التالیف را هم پرداخت نمی‌کنند.»

او بازگشت اعتماد به میان مردم را مستلزم گذشت زمان دانست و ادامه داد: «باید دو سال بگذرد تا دوباره مردم به کتاب روی آورند و رغبت نشان دهند.»

محدث می‌گوید: «دلیل دیگر کمبود شدید مطالعه را خستگی‌های مفرطی می‌دانم که مردم ما، به سبب مشکلات اقتصادی، این روزها گریبانگیرش هستند. من چندی پیش کتاب‌هایم را فروختم. مسائلی دست به دست هم داده تا شرایط امروز، حاکم شده است. اما به گفته رئیس‌جمهور محترم، تنها شرط بهبود اوضاع، بازگشت آرامش به جامعه است.»

باید تکلیف کتاب را کتاب‌خوان و کتاب‌نویس معلوم کنند، نه کسان دیگر

«اکبر ثبوت» نیز درباره وضعیت جاری عرصه کتاب در گفت‌وگو با «آفتاب» تاکید کرد که «تکلیف کتاب را باید کتاب‌نویس‌ها و کتاب‌خوان‌ها معلوم کنند نه آنانی که فهمی از فرهنگ ندارند.»

اکبر ثبوت که از مورخان باسابقه است تصریح کرد: «با توجه به آنکه فی الجمله بهبودی حاصل شده و تکانی خورده است، اما من هنوز اتفاقی خیلی محسوسی، احساس نکرده‌ام و به نظر می‌رسد که راه دور و درازی در پیش باشد تا به حد معقول و متعادلی برسیم.»

این مورخ مشکل اصلی را قدرت‌های تصمیم‌گیرِ خارج از حوزه کتاب دانست و ادامه داد: «هنوز تکلیف کتاب به دست اهلش مشخص نمی‌شود. بلکه عده‌ای در بیرون نشسته‌اند و برای آن تصمیم می‌گیرند که هیچ نسبتی با آن ندارند و حتی اساساً با کتاب و فکر و فرهنگ سر و کار ندارند. مردم هم تا مطمئن نشوند که کتاب منتشره همان قلم نویسنده است، به سوی کتاب بازنمی‌گردند. هرچند اصولاً علاقه به خواندن و دلبستگی به کتاب در جامعه بسیار پایین است اما باید طیف وسیع کتاب‌خوان و کتاب‌نویس بخواهند تا بشود که من امید دارم بشود.»

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل