سرمایه “بانک سرمایه”دردست بابک زنجانی و ۳ نفر دیگر

babak zanjani

تدبیر: “بیش از نیمی از سرمایه بانک سرمایه در دست بابک زنجانی و سه نفر دیگر است.” عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی این خبر را به “تدبیر” گفته است که پیش تر از بدهی ۲۰۰۰ هزار میلیارد ریالی بابک زنجانی به این بانک خبر داده بود.

تلاش خبرنگار “تدبیر” برای گفت‌وگو با مدیر عامل بانک سرمایه و حتی روابط عمومی این بانک برای دریافت جزییات معوقات بانکی بی‌نتیجه ماند و مسئولان این بانک حاضر به پاسخگویی نشدند.

حالا زوایای دیگری از تخلف در این بانک افشا شده است. ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه در اختیار یکی از آن چهار بدهکار این بانک است.

عبدالکریم رجبی از تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و به خبرنگار اقتصادی “تدبیر” گفت: «مهم‌ترین محور این تحقیق و تفحص معوقات بانکی بانک سرمایه است. ۵۰ درصد از معوقات بانک سرمایه دست ۴ نفر است که به صورت تسهیلات بدون پشتوانه به آنان داده شده است. این در حالی است که حدود ۵۰ درصد از سهام این بانک متعلق به فرهنگیان است و با حقوق ناچیز آنان فعالیت دارد.»

نماینده کلاله و مینودشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «قرار بود تا این چهار نفر که یکی از آنان بابک زنجانی است، به عنوان فعال اقتصادی و به وسیله تسهیلات بانک سرمایه به انجام کارهای تولیدی و اشتغالزایی بپردازند، اما برای انجام کار اقتصادی استفاده نکردند. بیشتر در صادرات و واردات بوده است که به ایجاد سرمایه و تولید در کشور منجر نشده است.»

او مهم‌ترین دلیل معوقات بانکی در بانک سرمایه را سوء مدیریت این بانک خواند و اظهار کرد: «حالا که به تازگی از زمان سر رسید معوقات بانک سرمایه گذشته است به دلیل اینکه وثیقه‌های تضمینی از آن چهار نفر گرفته نشده است بانک سرمایه برای وصول مطالباتش نمی‌تواند کاری کند. حتی در برخی موارد به علت نداشتن مدارک کافی، به دستگاه قضایی هم ارجاع نشده است.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم هم چنین به “تدبیر” می‌گوید: «یکی دو نفر از بدهکاران این بانک سهام بانک را خریده‌اند. در واقع یک نفر از آن چهار نفر ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه را خریده است. با همان تسهیلاتی که از بانک یعنی صندوق ذخیره فرهنگیان به او داده شده است سهام‌دار است و چون سهام دار بانک است، بانک هم نمی‌تواند به او برای وصول مطالباتش فشار بیاورد. در واقع آن ۳۸ درصد سهامی که دست آن فرد است به صورت بلوکه شده است و بانک سرمایه از سال ۸۸ دیگر نتوانست به سهام دارانش سودی پرداخت کند چرا که نیمی از سرمایه بانک مسدود است.»

به گفته رجبی «بازرس بانک که باید وصول مطالبات را پیکیری کند و گزارش دهد، در عین حال که رئیس بازرسی بانک است مدیر کمیته وصول مطالبات نیز isj. به همین دلیل بازرس این بانک گزارشی را به بانک مرکزی نداده است که چه میزان معوقات بانکی داریم که وصول نشده است.»
او تاکید دارد که «در تحقیق و تقفص از بانک سرمایه دنبال این هستیم که چه اتفاقی رخ داده است که مدیریت این بانک اجازه چنین تخلف‌هایی را داده است.»

رجبی همچنین از افزایش نظارت کمیسیون اقتصادی مجلس بر فعالیت بانک‌ها به خصوص ارایه تسهیلات خبر داد و گفت: «بررسی طرح تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد و مسکن که مهم‌ترین محور آنها معوقات بانکی و سوء مدیریت است، در دستور کار کمیسیون قرار دارد.»

از: پیک ایران

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل