وزارت سایه نفت – سکان طلای سیاه ایران در دست کیست؟

اقتصاد ایران آنلاین: اجازه دهید قدم به قدم جلو برویم، سازمان غیردولتی تامین اجتماعی زیرمجموعه وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی ایران است‌‌. از سویی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز زیرمجموعه تامین اجتماعی به‌شمار می‌روند‌‌.

باید دید این دو شرکت چه کار می‌کنند؟ این دو نزدیک ۳۰ شرکت بزرگ و مجموعه‌های عظیم پتروشیمی را زیرمجموعه خود دارند؛‌ مجموعه‌هایی که در اینجا فقط آن دست از آنهایی که صورت‌های مالی‌شان در دسترس بود، مورد بررسی قرار گرفتند‌‌. نتیجه؟ فقط دارایی این مجموعه‌ها در سال مالی منتهی به پایان ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۷۱ بیلیون (هزار میلیارد) و ۸۷۰ میلیارد و ۹۸۴ میلیون ریال ثبت شده است و فروش آنهایی که در دسترس بودند در پایان سال ۹۲ نزدیک به ۳۲۲ بیلیون ریال بوده است‌‌. این مجموعه‌ها روی هم رفته در همین زمان نزدیک به دو میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید و روانه بازار کردند؛‌ دلایل بیشتری لازم است؟

مجموعه‌های عظیم پتروشیمی که در جریان خصوصی‌سازی‌ها واگذار شدند، اکثرا به یکی از این دو شرکت (تاپیکو و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی) یا به سایر زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی رسیدند‌‌، یعنی ترکیب سهامداران چنانکه در ادامه آمده، زیاد خصوصی به آن مفهومی که شخص حقیقی باشد، نیست در واقع می‌توان در اینجا خصوصی را با « وزارت رفاه» مترادف دانست‌‌. نام‌هایی که کنار تامین اجتماعی و‌.‌.‌‌. می‌آیند و همیشه پرچالش هستند. طبیعتا ساماندهی دفترچه خدمات درمانی نمی‌تواند این همه چالش ایجاد کند اینجا پول، قدرت و تصمیم است، نگاه کنید به نام‌های گذشته: صادق محصولی، مرتضوی و حالا علی ربیعی‌!

وقتی تامین اجتماعی سهامدار عمده این مجموعه‌هاست، طبیعتا در هیات‌مدیره آنها نیز نقش دارد، وقتی در هیات‌مدیره‌ها نقش ایفا می‌کند در تصمیم‌گیری‌ها هم حرف اول را می‌زند‌‌. حالا شاید بحث وزیر سایه نفت مشخص‌تر شده باشد‌! در اینجا به بررسی برخی از مجموعه‌های پتروشیمی زیرمجموعه تامین اجتماعی، یا وزارت رفاه، یا علی ربیعی پرداختیم‌‌.

پتروشیمی جم
شرکت آلوفلوردر تاریخ ۱۸/۰۲/۱۳۵۷ تحت شماره ۳۲۲۸۵ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید و در تاریخ ۰۸/۰۸/۱۳۵۷ نام شرکت به آلومینیوم فلوراید ایران تغییر یافته است . در تاریخ ۰۹/۰۶/۱۳۷۹ ضمن تغییر اساسنامه قبلی نام شرکت به پتروشیمی جم (سهامی خاص) و بر اساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۵/۰۶/۱۳۸۷ که در اسفندماه ۱۳۸۷ به ثبت رسید، شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت . از تاریخ ۰۹/۰۶/۱۳۷۹ اجرای طرح های برنامه پنج ساله سوم توسعه صنایع پتروشیمی بنابر مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت پتروشیمی جم (سهامی خاص)در مرحله قبل از بهره برداری واگذار گردید.

هم اکنون اعضای هیات مدیره این شرکت را: احسان ا.. یارمحمد به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان رئیس هیات مدیره، سپهدار انصاری نیک، بازهم به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مدیر عامل، غلامرضا قاسمی به نمایندگی از شرکت گسترش تجارت پارس سبا(از شرکت های غیر بورسی وابسته به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که اعضای هیات مدیره آن را: کیارش مهرانی، بیژن قنبری و محمدصالح یارمحمد تشکیل داده اند) محمد یاردفتری به نمایندگی از صندوق بازنشستگی کشوری، بهروز خالق ویردی به نمایندگی از تاپیکو، کمال الدین گلچین به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان ایلام تشکیل دادند.

بر اساس گزارش جهان صنعت، ۲۵٫۸ درصد سهام پتروشیمی جم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ۲۴٫۵ درصد سهام آن در اختیار شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ۲۳ درصد در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری، ۱۵ درصد در اختیار شرکت کارگزاری سهام عدالت، ۹٫۲ درصد در مالکیت سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و تنها ۲٫۵ درصد نیز در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد، تعداد محدودی از سهام پتروشیمی جم نیز در اختیار شرکت گسترش تجارت پارس سبا(که در بالا توضیح داده شد) قرار دارد و تنها تعداد ۴ هزار سهم از مجموع ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم در اختیار سایر اشخاص قرار دارد.

بر اساس اطلاعات مالی سال منتهی به ۱۲اسفند ۱۳۹۲، دارایی این شرکت در پایان این سال بالغ بر ۴۸ بیلیون و ۸۱ میلیارد و ۲۷۱ میلیون ریال ثبت شده است (گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی پتروشیمی جم، ۱۴ تیر ۱۳۹۳، صفحه ۶) فروش خالص این شرکت در همین دوره بالغ بر ۵۱ بیلیون و ۹۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون ریال بوده است. (همان، صفحه۷) این شرکت در این سال بیش از ۸۵۹ هزار تن اتیلن، ۲۱۴ هزار تن پروپیلن، ۲۶۶ هزار تن پلی اتیلن سنگین، ۲۵۴ هزار تن پلی اتیلن سبک، ۱۹۱ هزار تن بنزین پیرولیز، ۱۷ هزار تن نفت کوره، ۴۸ هزار تن بوتادین، ۱۰ هزار تن بوتن و ۷۴ هزار تن سایر فراورده ها را در دوره مذکور تولید و بفروش رسانده است که در این بین تولید پروپیلن این مجموعه بالغ بر ۳۰٫۷ درصد نسبت به سال قبل(۱۳۹۱) افزایش داشته است و بیشترین کاهش در تولید بوتن به چشم میخورد که بالغ بر ۲۷٫۴ درصد نسبت به سال قبل است. همچنین این جموعه تولید سایر فراورده های خود را(که ذکر نکرده است) بیش از ۸۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۱ افزایش داده است. (همان، صفحه ۱۲ و ۱۳)

پتروشیمی امیرکبیر
شرکت پتروشیمی امیرکبیر (سهامی عام) در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۷۶ تحت شماره ۱۳۷۶۷۲ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است .

هم اینک ۳۱٫۹۷ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر در اختیار تاپیکو(شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) ۳٫۰۸ در اختیار سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ۲٫۹۸ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا(وابسته به تامین اجتماعی)، ۲٫۸۲ درصد در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری، ۲٫۲۴ درصد در اختیار شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، ۱۵٫۷۸ درصد در اختیار شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا، ۲۰ درصد در اختیار شرکت صنعتی نوید زرشیمی، ۱۰٫۲۹ درصد در اختیار شرکت صادرفر، ۰٫۳۳ درصد سهام وکالتی سازمان خصوصی سازی، ۲٫۳۲ درصد در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد، همچنین شرکت سرمایه گذاری سازمان صندوق بازنشستگی کشوری نیز نزدیک به ۲۹۵ میلیون سهم نزدیک به ۸٫۲ درصد از مجموع سهام پتروشیمی امیرکبیر را در اختیار دارد.

هیات مدیره این شرکت را: منصور معظمی به نمایندگی از تاپیکو به عنوان رئیس هیات مدیره، محمود مجیب به نمایندگی از شرکت صنعتی نوید زر شیمی به عنوان نایب رئیس، محسن شمس بیرانوند به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، مصطفی امید قائمی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و حسین ناوک پور به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی تشکیل دادند.

جمع دارایی های پتروشیمی امیرکبیر در پایان سال مالی ۱۳۹۲ برابر ۱۶ هزار ملیارد و ۷۵۳ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال ثبت شده است که نسبت به سال قبل تر(۱۳۹۱) نزدیک به ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد(اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی امیرکبیر، دوازده ماهه منتهی به ۱۲ اسفند ۱۳۹۲، بشماره ۱۶۹۴۸، صفحه ۶و۷ )

جمع فروش این شرکت در مدت مورد ذکر بالغ بر ۲۳ بیلیون و ۹۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال ما قبل(۱۳۹۱) نزدیک به ۱۷٫۷۱ درصد رشد نشان می دهد (همان، صفحه ۸ و ۱۴) البته باید توجه داشت که تولید این مرکز در این دوره نسبت به سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۴٫۷ درصد و فروش این مرکز از نظر حجم نزدیک به ۳٫۴۵ درصد کاهش داشته است و افزایش فروش مربوط به ارزش آن است نه مقدار تولید یا فروش، در واقع به نظر می رسد افزایش قیمت محصولات سبب این افزایش شده است.

پتروشیمی ایلام
کلیه داراییهای این شرکت در شروع فعالیت در نتیجه واگذاری خالص داراییهای شرکت پتروشیمی بوشهر در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۸۴ از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بر اساس مصوبه هزار و یکصد و پنجمین جلسه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ تحصیل شده است. شرکت پتروشیمی ایلام از نوع شرکت های سهامی خاص و اعضای هیات مدیره این شرکت عبارتند از: احمد رضا حیدرنیا به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به عنوان رئیس هیات مدیره، فیروز کاظمی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سرآمد به عنوان نایب رئیس، سید محمود مظلوم پور به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، فریبرز کریمایی به نمایندگی از شرکت نفت و گاز پارسیان و عباس نیاوند به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری.

سهامداران پتروشیمی ایلام را: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به میزان ۴۹ درصد، شرکت سرمایه گذاری سرآمد غدیر به میزان ۱۷ درصد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به میزان ۱۷ درصد و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به میزان ۱۷ درصد تشکیل دادند.

جمع دارایی های پتروشیمی ایلام بر اساس گزارش میان دوره ای ۶ ماهه حسابرسی شده منتهی به شهریور ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۹ بیلیون و ۷۱۰ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال ثبت شده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل تر(۱۳۹۱) نزدیک به ۷ درصد رشد نشان می دهد (اطلاعات و صورتهای مالی میاندوره ای۶ ماهه منتهی شهریور ۱۳۹۲ پتروشیمی ایلام، صفحه ۶ )

از آنجا که این شرکت هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است، اطلاعات بیشتری از آن در دسترس نیست.

petrochemie

گروه پتروشیمی باختر
شرکت پتروشمی باختر در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۳ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۲۴۰۲۴۸ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است .

شرکت پتروشیمی باختر، ۶ شرکت زیر مجموعه خود را به نام شرکتهای پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)، لرستان و مهاباد (پلی اتیلن سنگین و سبک خطی)، کردستان (پلی اتیلن سبک خطی)، کرمانشاه ( پلی اتیلن سنگین ) و گچساران (واحد تولید اتیلن ثانوی) را تأسیس و سازماندهی می کند.

هر کدام از این شش شرکت ترکیب جالبی از سهامداران دارند که در اینجا نمی گنجد. به هر روی سهامداران پتروشیمی باختر را: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ۳۰ درصد سهام، صندوق بازنشستگی پس انداز رفاه کارکنان صنعت نفت با ۲۰ درصد سهام، شرکت پتروشیمی اراک با ۱۰ درصد سهام، شرکت های: پتروشیمی اصفهان، سرمایه گذاری بانک ملی، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری مدبر و سرمایه گذاری پتروشیمی هر کدام با ۵ درصد سهام و شرکت های: سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و سرمایه گذاری رنا هر کدام با ۲٫۵ درصد سهام تشکیل دادند.

پتروشیمی برزویه
ترکیب سهامداران پتروشیمی برزویه یا نوری را به ترتیب: ۷۶٫۵۵ درصد هلدینگ خلیج فارس، ۱۷ درصد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و ۶٫۴۵ درصد شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور تشکیل می دهند.

بر اساس آخرین صورت مالی این شرکت، جمع دارایی های آن، در پایان سال مالی منتهبی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ بالغ بر ۳۲ بیلیون و ۸۶۸ میلیارد و ۹۹۶ میلیون ریال ثبت شده است که نسبت به مدت کمشابه سال قبل تر(۱۳۹۱) نزدیک به ۱۵ درصد رشد نشان می دهد. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی برزویه(حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۷۹۲۱، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶ ) این شرکت در مدت مذکور ۴ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۹۸۸ تن انواع محصولات خود را به بهای ۱۰۰ بیلیون و ۸۵۳ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال بفروش رسانده است، ارزش فروش شرکت در سال منتهی به ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ نزدیک به ۴۰ درصد و حجم فروش آن نزدیک به ۱۱ درصد افزایش داشته است، گفتنی آنکه فروش و تولید این پتروشیمی تفاوت چندانی نداشته و فروش آن تنها کمی بالاتر از تولید آن است. (همان، صفحه ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴)

نفت ایرانول
گروه نفت ایرانول شامل شرکت نفت ایرانول(شرکت اصلی) و شرکت روانکاران احیاء سپاهان (شرکت فرعی) است . ماجرای این گروه به سال ۸۱ بازمیگردد، بر اساس بند(ک) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور که در اجرای اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد دولت موظف گردید بخشی از مطالبات سازمان بازنشستگی کشوری ، سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی را از طریق واگذاری اموال ، داراییها و سهام متعلق به دولت در سازمانها و شرکتهای دولتی تادیه و تسویه نماید . لذا در اجرای مصوبه مزبور و به موجب تصویب نامه شماره ۲۸۰۸۲ت ۲۷۱۲۸ هـ مورخ ۱۲/۰۶/۱۳۸۱ که به عنوان تصمیم هیات وزیران اتخاذ شده است ، مقرر شد مالکیت اموال منقول و غیر منقول دو کارخانه روغن سازی پالایشگاه تهران و آبادان ، متعلق به شرکت های دولتی پالایش نفت تهران و آبادان به نسبت ۵۰ درصد سازمان تامین اجتماعی ، ۴۴ درصد به صندوق بازنشستگی کشوری و ۶ درصد به آستان قدس رضوی واگذار نماید تا پس از تعیین قیمت و توافق طرفین نسبت به تحویل و انتقال قطعی اموال اقدام گردد.

در سال ۱۳۸۲ نقل و انتقال قطعی اموال و دارائیهای مزبور انجام و واحدهای روغن سازی تهران و آبادان تحویل شد.

در این رابطه سهامداران شرکت اصلی اقدام به تاسیس شرکت پالایش روغن تهران (سهامی خاص) در تاریخ ۱۱/۰۹/۱۳۸۱ نمودند که تحت شماره ۱۹۵۴۶۵ در اداره ثبت شرکتهای تهران ثبت شد . نام شرکت ، طبق مصوبات مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۱۹/۰۱/۱۳۸۲ به شرکت نفت ایران زمین و سپس طی مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۱/۰۴/۱۳۸۲ به شرکت نفت ایرانول تغییر کرد.

سهامداران نفت ایرانول را هم اکنون: شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری(۴۴درصد)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(۳۸ درصد)، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و تامین-پاپیکو(۱۰ درصد)، آستان قدس رضوی (۵درصد) و شرکت سرمایه گذاری صبا تامین-وابسته به تامین اجتماعی(۳درصد) تشکیل میدهند.

اعضای هیات مدیره نفت ایرانول را: فریدون نوری به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین(تاپیکو-وابسته به تامین اجتماعی) به عنوان رئیس هیات مدیره، هادیزاده به نمایندگی از شرکت نفت پاسارگاد(وابسته به تامین اجتماعی)، علی مستاجران به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صبا تامین(وابسته به تامین اجتماعی) به عنوان نایب رئیس، سیدعمادالدین طباطبایی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و سعید رضا عاصمی به نمایندگی از صندوق بازنشستگی کشوری، تشکیل دادند.

صورت مالی این شرکت مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، نشان می دهد جمع دارایی های آن، در پایان مدت مذکور برابر ۷ بیلیون و ۳۰۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل(۱۳۹۱) نزدیک به ۲۳ درصد رشد داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت نفت ایرانول(حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۵۱۵۷، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۵و۶ ) همچنین این شرکت در سال مذکور جمعا ۵۱۵ هزار و ۸۹۰ متر مکعب انواع: پارافین وکس، ضد یخ، انواع روانکار و گریس تولید کرده که تولید آن نزدیک به ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد، این شرکت در این زمان ۵۱۵ هزار و ۹۳۱ متر مکعب نیز از همین محصولات به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۹ درصد کاهش نشان می دهد. ارز فروش شرکت نفت ایرانول در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۲ بیلیون و ۷۶۷ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل، از نظر ارزش افزایش ۳۷ درصدی را نشان میدهد.(همان، صفحه ۱۱و۱۲)

نفت پاسارگاد
بر اساس بند(ک) تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۸۱ و در اجرای اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت موظف گردید بخشی از مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی را از طریق واگذاری اموال ، داراییها و سهام متعلق به دولت در سازمانها و شرکتهای دولتی تادیه و تسویه نماید . بر همین اساس و به موجب تصمیم نامه نمایندگان ویژه رئیس جمهور به شماره ۶۵۰۸۷/ت ۲۸۳۲۳ مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۱ که در اجرای تصویب نامه شماره ۲۸۰۸۲ت ۲۷۱۲۸ ه مورخ ۱۲/۰۶/۱۳۸۱ به عنوان تصمیم هیات وزیران تلقی میگردد ، مالکیت اموال منقول و غیر منقول تاسیسات مربوط به کارخانه های قیرسازی شرکتهای پالایش نفت شیراز ، بندرعباس ، اصفهان ، تبریز ، تهران ، آبادان و شازند اراک متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نسبت چهل و شش و نیم درصد به صندوق بازنشستگی کشوری و پنجاه و سه و نیم درصد به سازمان تامین اجتماعی واگذار نماید تا پس از تعیین قیمت و توافق طرفین نسبت به تحویل و انتقال قطعی اموال اقدام گردد. در این رابطه دو سازمان مذکور اقدام به تاسیس شرکت نفت پاسارگاد (سهامی خاص) نمودند که طی شماره ۲۰۵۵۶۶ مورخ ۱۸/۰۴/۱۳۸۲ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. پس از چندی، شخصیت حقوقی شرکت در اجرای مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه مورخ ۵/۷/۱۳۸۷ به سهامی عام تغییر یافت ، و تغییر در تاریخ ۱۸/۸/۱۳۸۷ در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

هم اکنون ترکیب سهامداران این شرکت از این قرار است: ۴۶٫۵ درصد شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ۴۲٫۵ درصد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ۱۰ درصد تاپیکو و یک درصد شرکت صبا تامین(وابسته به تامین اجتماعی)

اعضای هیات مدیره این شرکت را: حسن شبان پور به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان رئیس هیات مدیره، سید نور الدین شهنازی زاده به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به عنوان نایب رئیس هیات مدیره، علیرضا ابهجی عزآبادی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) به عنوان مدیرعامل، منصور معظمی به نمایندگی از شرکت نفت ایرانول و ابراهیم رئیسی سرکندیز به نمایندگی از صندوق بازنشستگی کشوری تشکیل می دهند.

بر اساس آخرین اطلاعیه مالی این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، مجموع دارایی های شرکت نفت پاسارگاد بالغ بر ۷ بیلیون و ۶۶۳ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل تر نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت نفت پاسارگاد(حسابرسی شده)، بشماره ۲۳۲۰۵۲، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶ )

تولید شرکت نفت پاسارگاد که اکثرا محصولات قیر را شامل می شود در سال منتهی به اسفند ۱۳۹۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۷۵ تن بوده که نسبت به تولید سال ۱۳۹۱ برابر ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۹۶۵ تن نزدیک به ۳۴ درصد کاهش نشان می دهد. فروش این واحد نیز در این زمان بالغ بر یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۱۹۵ تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۱ کاهش ۳۳ درصدی را نشان می دهد. از نظر ارزش نیز این مجموعه در سال ۱۳۹۲ مجموعا ۲۰ بیلیون و ۳۰۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال فروش داشته که نسبت به زمان مشابه سال قبل ارزش فروش آن نزدیک به ۱۳ درصد افزایش نشان می دهد. (همان، صفحه ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳)

پتروشیمی آبادان
تاریخچه پتروشیمی آبادان به سال ۱۳۴۲ باز میگردد که انستیتوی نفت فرانسه کارهای مقدماتی احداث آن را به انجام رساند، پس از انقلاب و جنگ در راستای سیاست خصوصی سازی شرکت های دولتی ، مجتمع پتروشیمی آبادان در تاریخ ۰۱/۱۰/۱۳۷۳ به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی اجازه داد شد تا مقدمات خصوصی سازی و شرایط ورود به سازمان بورس اوراق بهادار را فراهم کند . در اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ ۰۹/۱۲/۱۳۷۴ شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و نام شرکت تحت عنوان شرکت پتروشیمی آبادان ( سهامی عام ) در مورخ ۲۱/۱۲/۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار پذیرفته و در تاریخ ۰۳/۰۵/۱۳۷۵ در تابلوی اصلی بورس درج گردید و در تاریخ ۰۱/۱۰/۱۳۷۵ به بخش خصوصی واگذار شد!

اما حالا سهام پتروشیمی آبادان در دست کیست؟ سهامداران پتروشیمی آبادن عبارتند از: شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین – تاپیکو(۵۶٫۸۳ درصد)، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (۱۲٫۴۴ درصد)، شرکت بیمه ایران (۵٫۰۷ درصد) و سایرین (۲۵٫۶۵ درصد)

اعضای هیات مدیره این واحد را: فرامند هاشمی زاده به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین-تاپیکو به عنوان رئیس هیات مدیره، فرید صباحی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (وابسته به تامین اجتماعی) به عنوان نایب رئیس، سجاد زینلی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، محمد اسمائیل حسینی فشمی به نمایندگی از شرکت پتروسینا و سید عباس حسینی به نمایندگی از شرکت پلیمرهای صنعتی پلیکا نوین تشکیل داده اند.

صورت های مالی پتروشیمی آبادان نشان می دهد جمع دارایی های این شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲ بیلیون و ۳۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۹ درصد رشد داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی آبادان(حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۶۴۳۵، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶)

تولید این مجموعه عظیم در سال مالی مذکور بالغ بر ۱۰۷ هزار و ۲۹ تن بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۱۳ درصد کاهش داشته است، اما فروش این مجموعه در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۰۱ هزار و ۳۳۳ تن بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۱۴ درصد کاهش داشته است. ارزش فروش این مجموعه نیز در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲ بیلیون و ۲۲۸ میلیارد و ۷۷۶ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۱) افزایش ۲۶ درصدی را نشان می دهد(همان، صفحه ۱۱ و۱۲)

پتروشیمی خارگ
شرکت پتروشیمی خارگ ( سهامی عام ) در تاریخ ۰۸/۰۴/۱۳۴۶ تحت شماره ۱۱۵۶۹ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و در تاریخ ۲۱/۰۶/۱۳۷۵ به شرکت سهامی عام تبدیل و از تاریخ ۲۶/۱۰/۱۳۷۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. اعضای هیات مدیره این شرکت را: علیرضا علی احمدی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به عنوان رئیس هیات مدیره، محمد علی یزدان جو به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین – تاپیکو به عنوان نایب رئیس، محمد حسن پیوندی به نمایندگی از صندوق های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، سید عبدالحمید ثمره هاشمی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و مرتضی داداش به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین تشکیل دادند.

۳۳٫۷۱ درصد سهام این واحد در اختیار صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، ۱۸٫۸۸ درصد سهام آن در تملک شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ۹٫۷۸ درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ۹٫۷۸ درصد آن در اختیار شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی، ۷٫۴۳ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری، ۳٫۳۱ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری پتروشیمیایی و شیمیایی تامین-تاپیکو قرار دارد، مابقی سهام نیز که کمتر از ۲ درصد هستند در اختیار: شرکت صبا تامین(وابسته به تامین اجتماعی)، بیمه مرکزی ایران، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران، شرکت سرمایه گذاری سپه، شرکت سهامی بیمه ایران، شرکت سرمایه گذاری تدبیر است.

دارایی پتروشیمی خارگ در پایان سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۴ بیلیون و ۷۱۱ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال ثبت شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه رشد ۱۶ درصدی داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی خارگ(حسابرسی شده)، بشماره ۲۴۱۱۰۶، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۷) تولید این پتروشیمی در سال مذکور بالغ بر ۹۶۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک ۱٫۵ درصد افزایش داشته است، همچنین این مجموعه در زمان مورد بحث بالغ بر ۹۴۸ هزار تن اتنواع محصولات خود را بفروشی رسانده که نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۱) نزدیک به ۲٫۳ درصد افزایش نشان می دهد. اما از نظر ارزش فروش پتروشیمی خارگ، این مجموعه در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ انواع محصولات خود را ب ارزش ۱۴ بیلیون و ۳۰۰ میلیارد و ۸۵ میلیون ریال به فروش رسانده که در کمقایسه با سال ماقبل، نشان دهنده رشد ۴۱ درصدی فروش این مجموعه است( همان، صفحه ۱۱، ۱۲ و ۱۳)

پتروشیمی فن آوران
شرکت پتروشیمی فن آوران در تاریخ ۰۸/۰۲/۱۳۷۷ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و طی شماره ۱۳۹۶۰۲ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است . سهامداران آن عبارتند از: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ۳۰٫۹ درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ۱۷٫۳۵ درصد، صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان صنعت نفت ۱۵ درصد، سازمان تامین اجتماعی ۸٫۴۸ درصد، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران ۴٫۲۶ درصد، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح ۳ درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت ۲٫۵۸ درصد، صندوق بازنشستگی کشوری۲٫۵۲ درصد، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی ۲٫۰۱ درصد، شرکت سرمایه گذاری غدیر ۱٫۴ درصد، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (وابسته به تامین اجتماعی) ۱٫۲۹ درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۰٫۲۵ درصد، سایر سهامداران روی هم رفته ۹٫۷۷ درصد از این مجموعه سهم دارند.

هیات مدیره پتروشیمی فن آوران را: جلال امانی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به عنوان رئیس هیات مدیره، علی محمد یزدانجو به نمایندگی از صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت به عنوان نایب رئیس،حبیب ا.. جزء خراسانی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری،حسین هادیزاده به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، و محمد رضا سیفی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین تشکیل دادند.

طبق آخرین اطلاعیه جمع دارایی های پتروشیمی فن آوران در پایان سال مالی ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۳ بیلیون و ۲۱۱ میلیارد و ۱۱۷ میلیون ریال بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی فن آوران(حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۳۰۷۵، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶) تولید پتروشیمی فن آوران که از متانول، اسید استیک، منواکسیدکربن و هیدروژن تشکیل شده است در سال مذکور بالغ بر یک میلیون و ۲۴ هزار تن بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۱) نزدیک به ۷ درصد کاهش داشته است، فروش این مجموعه در مدت مذکور بالغ بر ۸۸۲ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۳۹۱) نزدیک ۷ درصد کاهش نشان می دهد. اما ارزش فروش این شرکت در سال مالی ۱۳۹۲ برابر ۱۰ بیلیون و ۵۰ میلیارد و ۵۱۵ میلیون ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۱ بیش از ۳۷ درصد رشد نشان می دهد. (همان، صفحه ۱۲ و ۱۳)

سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی
این یکی از گروه های بزرگ زیر مجموعه تاپیکو است. سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین-تاپیکو با ۳۷٫۰۳ درصد، سازمان تامین اجتماعی با ۳۳٫۰۵ درصد و سرمایه گذاری تامین اجتماعی با ۲٫۰۷۲ درصد سهامداران این شرکت را تشکیل می دهند. فعالیت های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی مشتمل بر ۵ بخش تولید، خدمات فنی و مهندسی، بازرگانی و سرمایه گذاری، پروژه ها و بازار سرمایه است که فعالیت هرکدام از این بخشها در قالب شرکتهای عضو گروه انجام میشود. شرکتهای تولیدی و پروژه ها: کربن ایران، شیمی بافت، صنایع کیمیای غرب گستر، تولیدی گازلوله، دوده صنعتی پارس، صنایع لاستیکی سهند، تولیدی لوله های دوجداره قدر، سلسله آب حیات کرمان، شیمیایی فرآورد قشم ، شیمی تکس آریا .

شرکتهای خدمات فنی و مهندسی: تکین کو، فیرمکو و شاخص. شرکتهای بازرگانی و سرمایه گذاری: سرمایه گذاری هامون کیش، گسترش ارتباط داتک، ماکرواینترنشنال و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی.

ار فعالیتهای بخش تولیدی میتوان به تولید انواع مواد پتروشیمی، شیمیایی، محصولات نیمه ساخته و ساخته شده پلاستیکی و لاستیکی اشاره نمود. که عمدتا عبارتند از : دوده صنعتی، ام تی بی ای، متیل اتیل کتون، آسترهای لاستیکی، تسمه نقاله، لوله های پلی اتیلن، لوله های الکترو فیوژن و … .

جمع دارایی های شرکت در ستال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ بالغ بر ۴ بیلیون و ۱۲۶ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل با رشد ۵ درصدی مواجه شده است (اطلاعات و صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (حسابرسی شده)، بشماره ۲۴۲۹۰۳، سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، صفحه ۶) این شرکت همچنین در حوزه های: واسطه گری های مالی، مواد و محصولات شیمیایی، کاغذ، لاستیک و پلاستیک، انبوه سازی و مستقلات و… نیز نزدیک به ۲ بیلیون و ۳۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری داشته است. (همان، صفحه ۸)

پتروشیمی غدیر
شرکت بازرگانی فرآورد کارون جنوب درتاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۸ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و طی شماره ۱۵۵۶۹۶ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است .بموجب تصمیمات متخذه در مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۵/۵/۱۳۷۹ نام شرکت از بازرگانی فرآوردکارون جنوب به شرکت فرآورد کارون جنوب تغییر یافت و متعاقب آن به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳ آذر ۱۳۸۰ نام شرکت به “شرکت پتروشیمی غدیر ” تغییر یافت. تولید این شرکت از بهمن سال ۱۳۸۸ به صورت آزمایشی آغاز و تولید اصلی از ابتدای سال ۱۳۸۹ شروع شده است. در حال حاضر شرکت پتروشیمی غدیر جزء شرکتهای فرعی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

متاسفانه صورت مالی سالانه این مجموعه منتشر نشده، اما صورت مالی میان دوره ای مربوط به شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ حاکی از آن است که جمع دارایی های این شرکت در زمان مذکور بالغ بر ۳ بیلیون و ۷۲۱ میلیارد و ۴۷۸ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۱) بالغ بر ۱۴ درصد افزایش داشته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی غدیر (حسابرسی شده)، بشماره ۱۳۹۷۳۲، میان دوره ای شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، صفحه ۴)

جمع تولید این شرکت بالغ بر ۵۶ هزار و ۲۶ تن PVC ثبت شده که نسبت به زملان مشابه سال قبل(۱۳۹۱) نزدیک به ۱۲٫۳ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین میزان فروش این مجموعه در این زمان برابر ۵۰ هزار و ۷۶۴ تن PVC بودذه که حکایت از کاهش ۲۳ درصدی فروش این مجموعه نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد. گفتنی آنکه ارزش فروش این مجموعه در زمان مورد ذکر بالغ بر یک بیلیون و ۳۸۹ میلیارد و ۱۴ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل نزدیک به ۳۹ درصد افزایش نشان می دهد. (همان، صفحه ۸ و ۹)

پرسی ایران گاز
شرکت ایران گاز که‌ در تاریخ هجدهم اردیبهشت ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۶۰۹۹ مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۳۷ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده بود، دارای ۲۴ شرکت فرعی در نقاط مختلف کشور بوده. در حال حاضر شرکت پرسی ایران گاز ( سهامی خاص( به عنوان بزرگترین شرکت توزیع کننده گازمایع در ایران با برداشت ماهانه ۷۰ هزارتن گازمایع از مبادی پالایشگاه و حمل به محل های مصرف، دارای ۵۲ درصد بازار مصرف و بیش از ۲۰ میلیون مصرف کننده است. موضوع فعالیت شرکت پرسی ایران گاز (سهامی خاص) و شرکتهای فرعی آن عمدتا”در زمینه های عملیات ، بازرگانی ، صنعتی ، خدماتی مرتبط باگازمایع وفرآورده های گازی ، همچنین تولید و تعمیر انواع سیلندر گاز است.

این شرکت هم اکنون از زیر مجموعه های تاپیکو به شمار می رود. بر اساس صورت مالی منتشره، مجموع دارایی های پرسی گاز در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۲ بالغ بر ۸۴۵ میلیارد و ۸ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبلی ۱۶ درصد رشد نشان میدهد. جمع فروش پرسی ایران گاز در سال مذکور بالغ بر ۲ بیلیون و ۱۵۵ میلیارد و ۶۰۶ میلیون ریال ثبت شده است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پرسی ایران گاز (حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۷۹۴۷، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۴ و۵)

توسعه نفت و گاز آریا
از دیگر شرکت های تاپیکو است، آخرین وضعت مالی که از شرکت توسعه نفت و گاز آریا توسط تاپیکو منتشر شده است مربوط به سال ۱۳۹۰ است، بر این اساس جمع دارایی های این مجموعه در زمان مذکور بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال درج شده که نسبت به سال ۱۳۹۰ نزدیک ۱۴ درصد کاهش داشته است، فروش این مجموعه نیز در زمان مورد بحث صفر ذکر شده و شرکت در سال مالی مزبور ۲۵۸ میلیون ریال بابت هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی و ۱۰ میلیارد و ۶۵۶ میلیون ریال بابت فعالیت های عملیاتی زیان داشته است که در نوع خود جالب توجه به نظر میرسد. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت توسعه نفت و گاز آریا (حسابرسی شده)، بشماره ۱۱۱۸۱۴، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۰، صفحه ۲و۳)

پتروشیمی خراسان
۴۱٫۷ درصد پتروشیمی خراسان در اختیار تاپیکو، ۱۸٫۰۵ درصد در دست صندوق ذخیره فرهنگیان، ۱۸٫۰۵ درصد در اختیار گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، ۱۲٫۴ درصد در اختیار سرمایه گذاری آتیه صبا، ۱٫۱ درصد در اختیار سازمان تامین اجتماعی و ۸٫۷ درصد نیز در اختیار سایر سهامداران است. این شرکت بزرگترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشـوربه شمار می رود که در اردیبهشـت سال ۱۳۷۱ در بجنورد، مرکز استان خراسـان شمالی تأسیس و از خرداد ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است. مجموع دارایی های پتروشیمی خراسان در پایان سال مالی ۱۳۹۲ بالغ بر ۶ بیلیون و ۶۰۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد نشان می دهد (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی خراسان (حسابرسی شده)، بشماره ۲۴۱۱۶۲، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۵) جمع تولید این شرکت در مدت مزبور که شامل اوره، آمونیاک، کریستال ملامین بوده بالغ بر ۹۰۳ هزار و ۵۴۶ تن ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل(۱۳۹۱) نزدیک به ۰٫۶ درصد رشد داشته است، اما فروش شرکت در همین زمان بالغ بر ۴۹۸ هزار و ۲۷۳ تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل نزدیک به ۱٫۲ درصد کاهش نشان می دهد، اما ارزش فروش آن بالغ بر ۴ بیلیون و ۵۱۱ میلیارد و ۷۸۷ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد. (همان، صفحه ۹ و ۱۰)

نفت نیک قشم
شرکت نفت نیک قشم از دیگر زیر مجموعه های تاپیکو است، سهامداران آن را ۷۴ درصد پتروشیمی شازند(از دیگر زیر مجموعه های تاپیکو)، ۱۱ درد خود تاپیکو، ۱۴ درصد سازمان منطقه آزاد قشم و یک درصد گروه صنعتی سدید تشکیل داده است. جمع دارایی های این شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۲ بالغ بر ۳۴۱ میلیارد و ۳۴۷ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل تر ۶ درصد افزایش نشان میدهد. این شرکت در فعالیت های عملیاتی خود نه تنها نتوانسته به سود آوری برسد، بلکه بر اساس مستندات در سال مزبور نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال از محل هزینه های خود متضرر شده است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت نفت نیک قشم (حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۲۰۹۵، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶)

پتروشیمی شیراز
پتروشیمی شیراز از دیگر شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه تامین اجتماعی است. ۵۱٫۵۹ درصد سهام پتروشیمی شیراز در اختیار شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، ۲۹٫۸۳ درصد سهام آن در اختیار بازرگانی مدبران اقتصاد، ۴٫۵۶ درصد آن در اختیار تاپیکو، ۴٫۰۷ درصد در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری، ۱٫۷۵ درصد در تملک بانک تجارت، ۰٫۹۳ درصد در اختیار سرمایه گذاری توسعه نور دنا و ۷٫۲۷ درصد نیز در اختیار سایر سهامداران است.

مجموع دارایی های اینت شرکت در پایان سال ۱۳۹۵۲ بالغ بر ۲۵ بیلیون و ۴۴۹ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی شیراز (حسابرسی شده)، بشماره ۱۵۸۸۸۲، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶) تولید این واحد که شامل آمونیاک، اسید نیتریک، اوره، نیترات آمونیاک، سودای سبک و سنگین، جوش شیرین، متانول و آرگون بوده جمعا بالغ بر یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۰۳ تن ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۱) نزدیک به ۵ درصد کاهش نشان می دهد. اما فروش این واحد برابر یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۱۶ تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش نشان می دهد. ارزش فروش محصولات مزبور برابر ۸ بیلیون و ۱۲۲ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل نزدیک به ۲۱ درصد افزایش نشان می دهد(همان، صفحه ۱۱، ۱۲ و ۱۳)

پتروشیمی شازند اراک
طرح مجتمع پتروشیمی شازند در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، فاز اول آن در سال ۱۳۷۲ در مدار تولید قرار گرفت. در ادامه کار، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات به عنوان آخرین واحد مجتمع در سال ۸۲ راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت. از سال ۱۳۷۹ همزمان با تکمیل واحدها، طرح و توسعه مجتمع با هدف افزایش ظرفیت واحدها به تصویب رسید که فاز اول آن در مهرماه سال ۱۳۸۴ و عملیات اجرایی فاز دوم در تابستان سال ۱۳۸۶ به انجام رسید.ظرفیت کامل تولید این مجتمع پس از انجام طرح توسعه ۱٫۴۶۹٫۰۰۰ تن در سال است. شازند اراک از جمله زیر مجموعه های تاپیکو بشمار می رود.

جمع دارایی های این شرکت در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۷ بیلیون و ۷۸۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش نشان می دهد (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی شازند (حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۲۳۸۱، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶) جمع تولید شرکت در زمان مورد ذکر یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۹۰۱ تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱٫۶ درصد افزایش نشان می دهد. اما فروش محصولات برابر ۹۰۲ هزار و ۵ تن بوده که در مقایسه با سال قبل ۹ درصد افزایش نشان می دهد. ارزش فروش نیز برابر ۲۹ بیلیون و ۱۱۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال ثبت شده که رشد ۳۶ درصدی فروش مجموعه را نشان می دهد(همان صفحه ۱۲، ۱۳،۱۴ و ۱۵)

پتروشیمی مارون
شرکت پتروشیمی مارون از زیر مجموعه های تاپیکو و به تبع آن زیر مجموعه تامین اجتماعی و وزارت رفاه است. این مجموعه در تاریخ ۰۱/۱۱/۱۳۷۷ برای اجرای الفین هفتم تاسیس شد. با اجرای این طرح که یا ظرفیت تولید سالیانه ۱/۱ میلیون تن پلی اتیلن در زمره بزرگترین الفین ها در جهان می باشد، برای اولین بار در کشور +۲C ( اتان ) از گاز طبیعی استحصال شده، طی فرآیندهایی به مواد الفینی، فرآورده های پلیمری و شیمیایی تبدیل شد.

جمع دارایی های مارون در پایان سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۴۴ بیلیون و ۹۶۰ میلیارد و ۹۹۵ میلیون ریال بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل تر ۲۲ درصد افزایش نیشان می دهد. (اطلاعات و صورت های مالی شرکت پتروشیمی مارون (حسابرسی شده)، بشماره ۱۶۳۹۲۰، سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، صفحه ۶) تولید مجموعه در زمان مورد بحث برابر ۳ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۷۴۶ تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱٫۶ درصد کاهش داشته، فروش مارون در این زمان برابر یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۹۵۳ تن بوده که رشد ۶٫۲ درصدی را نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می دهد. جمع فروش محصولات نیز ارزشی بالغ بر ۴۳ بیلیون و ۲۶۷ میلیارد و ۳۱۲ میلیون ریال داشته که نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۱ بیش از ۴۵ درصد رشد را نشان می دهد(همان، صفحه ۱۱،۱۲ و ۱۳)

شرکت های ناشناخته
گفتنی آنکه برخی از شرکت ها نظیر: نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت آناهیتا، پتروشیمی مرجان، پتروسینا، پتروشیمی مروارید و.. نیز جزو زیر مجموعه های تامین اجتماعی هستند اما اطلاعات مالی آنها بروز در دسترس نیست، برای مثال صورت مالی نفت آناهیتا مربوط به سال ۱۳۸۹ است که قاعدتا قابل استفاده نیست.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل