سایت ملیون ایران

سرپرست وزارت علوم: علاوه بر ۸۴۰ نفر، می توانستیم ۴۴۸بورسیه دیگر را هم لغو کنیم

bursieh
سرپرست وزارت علوم گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است. پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدعلی نجفی امروز در یک نشست خبری در ساختمان وزارت علوم گفت: به علاوه ٨۴٠ نفر ۴۴٨نفر هم هستند که می توانستیم بگوییم همه آنها خلاف است. اما برای اینکه حقشان ضایع نشود پرونده را به هیات امنا فرستادیم اگر آنها تصویب کردند می توانند ادامه تحصیل بدهند.

او گفت: ١۶۵نفر هم به عنوان ایثارگر بودند که ٢٣نفر فاقد شرایط هستند بقیه هم دیوان محاسبات ایراد گرفته. ٧٢٩ نفر هم به خارج از کشور رفته اند که خواستیم درسشان را تمام کنند و برگردند اما برای هیات علمی شدن انها دوباره بررسی خواهیم کرد.

نجفی گفت: ٣٧٧٢ نفر تعداد کل بورسیه شدگان است که در عرض دو ماه و یک هفته کار بسیار سختی بود رسیدگی به همه اینها و با کمال رافت و شفقت پرونده ها را بررسی کردیم. یکی از آقایان از مسوولان قبلی دولت گفته مگر شما مدعی العموم هستید که من در جواب می گویم ما مدعی العموم نیستیم این تخلفی است که در وزارتخانه اتفاق افتاده و انچه ما تا به حال اعلام کردیم در جهت روشنگری است. چه در مورد دارندگان بورس و چه دهندگان بورس.

او گفت: ما بر اساس وظایف قانونی خود عمل کردیم و مجلس نیز می تواند نظارت کند. وظیفه مجلس نظارت و رسیدگی به این پرونده هاست و خارج از این دو مسوولیت چیزی را از مجلس قبول نمی کنیم دیوان محاسبات هم حق دارد درباره محاسبات بودجه نظر بدهد و سازمان بازرسی نیز به عنوان ناظر دیگر.

سرپرست وزارت علوم گفت: ما از ٣طریق مقصران را پیگیری می کنیم؛ اگر کارمند وزارت علوم یا از دستگاه های دولتی دیگر باشند که از دستگاه های وابسته به وزارت کشور و دیوان محاسبات داشتیم، از طریق هیات های رسیدگی به تخلفات پیگیری می کنیم. دوم اگر عضو هیات علمی باشند از طریق انتظامات هیات علمی و موارد حاد دو گروه را از طریق مراجع قضایی.

او درباره در پاسخ به برخی از نمایندگان که خواستار بررسی بورسیه ها دو دولت سازندگی و اصلاحات بودند هم گفت: عده ای خواستار بررسی از زمان اصلاحات هستند من میگویم بیایید از سال ۶٠که بنده وزیر اموزش و فرهنگ بودم بررسی کنید اما موضوع پرونده ما بورسیه ها بود که باید هرچه زودتر به سرانجام میرسید چون عده ای بلاتکلیف بودند.

نجفی گفت: در زمان های گذشته هم دو بررسی یکی در سال ٧٢ توسط مجلس و یکی سال ٨٣-٨۴ توسط سازمان بازرسی انجام شده که در هر دو بررسی مورد خاصی به چشم نیامده است.

متخلفان چه می شوند؟

او در مورد تکلیف متخلفان بورسیه گفت: ٣۶ نفر هر ٣ امتیازشان لغو می شود. بقیه بورسیه ها فاقد شرایط آیین نامه های وقت بودند که دو تا از امتیازاتشان یعنی بورس و استخدام بعد از ان حذف می شود. ما از این ٣۶نفر خسارتی نمی گیریم. فقط هزینه هایی که شده می گیریم یعنی ٣۵-۴٠ میلیون تومان بابت شهریه ها همان اول پرداخت شده و به طور متوسط ماهی یک میلیون. این افراد تا ١۵بهمن فرصت تسویه دارند و اگر خزانه قبول کند می توانند به صورت اقساط پرداخت کنند و ادامه تحصیلشان هم منتفی می شود.

سرپرست وزارت علوم گفت: گروهی نیز که تعدادشان به ١٢۴٠ نفر می رسد با توجه به بورسیه بودن از دانشگاه اعلام نیاز نکرده اند این افراد باید اعلام نیاز داشته باشند تا بورس آنها شروع شود وقتی هیچ دانشگاهی به کسی اعلام نیاز نکند طبیعی است که هزینه ای برای او نشود.

او گفت گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است. پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

نجفی درباره روند بررسی بورسیه ها گفت: از همان روزی که اطلاعیه را دادیم دو کار را شروع کردیم نامه هایی به هر یک از افراد بورسیه شده و دانشگاه های محل تحصیلشان دادیم و کار دوم استخراج اسامی مسوولان وقت و تعیین مراجع یعنی کسانی که تصمیم گیر اصلی بودند.

او درباره بازگشت بورسیه ها گفت: در هر دوره ١۵-٢٠ درصد از بورسیه ها بازگشت نداشته اند یعنی تقریبا از سال ١٣۶۶که بورسیه ها شروع شده است.

سرپرست وزارت علوم در مورد اسامی منشر شده از سوی برخی رسانه ها گفت: هیچ مرجعی از وزارت علوم هیچ اسمی اعلام نکرده اگر کسی اسمی داده و نام افرادی را اورده این افراد می توانند شکایت کنند.

او در مورد اینکه در مورد کسانی که به خارج اعزام شدند هیچ سخت گیری نشده گفت: تعداد کسانی که تبدیل به داخل شدند خیلی بیشتر از انهایی بودند که به خارج رفتند یک جاهایی نیز رعایت مصالح هم عین عدالت است. از میان ٧٢٠ نفر بیش از نیمی از انها درسشان تموم شده و هیچ نفعی برای کشور نداشت که بورسشان را قطع کنیم و قرار شد اجازه دهیم درسشان تمام شود اگر به درد خوردند، از انها استفاده کنیم.

نجفی در مورد انتخاب محمود نیلی احمدآبادی به عنوان گزینه وزارت علوم گفت: انتخاب ایشان، انتخاب بسیار شایسته ای است در مقاطعی با سپاه پاسداران همکاری می کردند. ٨١ مقاله ای اس ای دارند و استاد برجسته دانشگاه تهران هستند. اقایان نمایندگان مجلس نمی توانند خدشه ای به نیلی وارد کنند ٧سال مدیر دانشکده فنی بودند و از جهت سیاسی نمی توان نقطه ضعفی برایشان مطرح کرد.

خروج از نسخه موبایل