وضع نگران کننده تالاب انزلی، ورود شیرابه زباله و فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی گیلان به آن

talabe-anzali

عدم مدیریت صحیح حجم زباله، باعث روانه شدن بخش مهمی از آن‌ به درون تالاب انزلی شده است.

شهلا رستمی

وضعیت تالاب انزلی، یکی از مهمترین تالاب‌های ایران که به دلیل بحرانی شدن در فهرست تالاب‌های در معرض خطر کنواسیون یا معاهده رامسر (معاهده‌ای بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌های مهم جهان) قرار گرفته، به گفته حجت شعبانپور، معاون امور عمرانی استانداری گیلان، به دلیل ورود شیرابه زباله و نبود زباله سوز برای مشکل پسماند استان گیلان، نگران کننده تر شده است.

این مقام که اجرای طرح تفکیک زباله در مبدأ و توسط شهروندان را توصیه می کند، خواستار جمع آوری نشدن زباله‌های تفکیک‌نشده به عنوان یک اقدام تنبیهی برای شهروندانی می شود که با طرح تفکیک زباله همکاری نمی‌کنند. اما به گفته شماری دیگر، جمع نکردن زباله‌ها هم خود می تواند پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی دیگر داشته باشد.

البته عوامل زیادی زندگی این تالاب را به خطر انداخته اند که از جمله ورود حجم زیادی از رسوبات است که عمق تالاب انزلی را از ١١متر به تنها ١٫۵ کاهش داده است.

ورود پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی به همراه انواع سموم و کود شیمیایی هم از عوامل دیگر آلودگی این تالاب هستند.

وضعیت جمع آوری زباله در استان گیلان هم – به گفته این استانداری- به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است. معاون استانداری گیلان می‌گوید: می بایست هرچه زود‌تر دست کم ۴دستگاه زباله‌سوز برای این استان خریداری شود،. اما «حتی یک ریال» هم برای مدیریت زباله در شهر بزرگی مانند رشت اختصاص داده نشده است.

طبق برآوردهای استانداری گیلان، روزانه ۲ هزار تن زباله در این استان تولید می‌شود.

به نوشته “ایسنا”، عدم مدیریت صحیح این حجم از زباله، باعث روانه شدن شیرابه بخش مهمی از آن‌ها به درون رودخانه‌ها و تالاب انزلی شده است.
لزوم نصب دستگاه‌های زباله سوز در استان‌های ساحلی به ویژه در گیلان و مازنداران از مدت‌‌ها پیش مورد نظر قرار گرفته بود اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: استان‌های ساحلی ایران، بیشترین سرانه زباله را نسبت به استان‌های دیگر تولید می‌کنند که دلیل آن حضور شمارِ بالایِ گردشگران در آنهاست.

به نوشته “ایسنا”، قانون مدیریت پسماندها در ایران، در سال ۱۳۸۴ تصویب شد اما با گذشت حدود ٩ سال از آن تاریخ، هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تدوین نشده است.
از حر منصوری، فعال محیط زیست در شمال ایران پرسیدم آیا تنها ورود شیرابه زباله به تالاب انزلی، خطر بیشتر برای این تالاب به وجود آورده و سهم این آلاینده نسبت به عوامل دیگر چقدر است ؟

این فعال می گوید: شهرهای شمالی ایران از زیرساخت جمعتی ویژه ای برخوردار هستند، یعنی زیرساخت‌های شهر رشت یا انزلی، به نسبتِ یک شمارِ جمعیت خاص به وجود آمده اند، ولی به دلیل این که شهرهای گردشگری هستند و زیرساخت‌های جمع آوری زباله و تفکیک آن مناسب این جمعیت نیست، شوک بزرگی را به این مکانیزم‌های طبیعی وارد می سازد. الگوهای مصرف نیز تغییر کرده اند و بسته بندی‌ها، ظروف یک بار مصرف و قوطی ها بسیار شده اند. از این رو یاید از این الگوها فاصله گرفت تا کنترل از دست زیرساخت های جمع آوری زباله بیرون نرود و این پسماندها، سر از رودخانه‌ها، تالاب ها و دریا، در نیاورند.
از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل