آب کارون به اصفهان منتقل نمی‌شود

karun khoshk

معاون عمرانی استاندار خوزستان اعلام کرده که طرح ساخت تونل بهشت‌آباد متوقف شده است. این تونل قرار بود آب رودخانه کارون و نیز سرچشمه زاینده‌رود در استان چهار محال و بختیاری را به زاینده رود در اصفهان منتقل کند.

عملیات اجرایی ساخت تونل بهشت‌آباد که مدتهاست بر سر آن بحث و جدل است، متوقف شده است. سایت خبر آنلاین با اعلام این خبر از قول معاون عمرانی استاندار خوزستان نوشته است: «با تلاش‌های صورت گرفته و مستندات ارائه شده، عملیات اجرایی تونل انتقال آب بهشت آباد از برنامه‌های وزارت نیرو حذف شد».

احمد سیاحی روز پنج‌شنبه ۲۵ دی (۱۵ ژانویه) در جلسه شورای اداری استان خوزستان تاکید کرده که انتقال آب برای مصارف شرب و صنعتی از سرشاخه‌ها همچنان صورت می‌گیرد اما احداث تونل بهشت‌آباد به این منظور متوقف شده است.

احداث تونل بهشت‌آباد از سال ۱۳۹۰ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مقام‌های دیگر این استان، تلاش بسیاری برای پیشبرد این پروژه انجام دادند.

نماینده اصفهان در مجلس در سال ۱۳۹۰ درباره ضرورت احداث این تونل به خبرگزاری‌ها گفت: «میزان آبی که در دو سه سال گذشته به پشت سد زاینده رود اضافه شده معادل میزانی است که از تونل اول و دوم تامین شده است و برای این که بتوانیم حجم آبی در حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال به پشت سد اضافه کنیم چاره‌ای به غیر از احداث تونل بهشت آباد نداریم».

در مقابل نماینده شهرکرد گفته بود: «این تونل در بهشت‌آباد و در عمق ۳۰۰ تا دو هزار متری زمین در حال احداث است که در صورت ادامه روند احداث، تمام قنوات و چشمه‌سارهای چهارمحال و بختیاری که در این عمق است، خشک و نابود می‌شود و این امر به خشکی و نابودی کارون و استان خوزستان نیز منجر خواهد شد».

کم‌آبی در استان اصفهان و نیز خشک شدن زاینده‌رود دلایل اصلی طرح انتقال آب کارون به این استان بوده است.

از آن زمان فعالان مدنی و زیست محیطی استان‌های چهار محال و بختیاری و خوزستان با برگزاری تجمع و تحصن و نوشتن بیانیه‌ها و نامه‌های اعتراضی به مخالفت با احداث این تونل و نیز تونل گلاب دو ادامه داده‌اند.

متخصصان محیط زیست معتقدند انتقال آب از یک منبع به منبع دیگر راه‌حل پایداری برای حل مشکل کم‌آبی نیست.
از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل