سبقت کسری بودجه پنهان از آشکار

tuman

متوسط اجرای طرح‌ها در کشور از ۴ سال به ۱۲ سال رسید!

“در حال حاضر حدود ۲۹۰۰ طرح در پیوست بودجه داریم که پیشرفت فیزیکی آنها ۵ تا ۷۰ درصد است. این طرح‌ها برای اتمام نیازمند ۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی هستند که براساس پیوست بودجه باید ظرف چهار سال به بهره‌برداری برسد اما عدم اتمام طرح‌ها در موعد مقرر بیانگر آن است که دچار کسری بودجه پنهان شده‌ایم.”

اقتصاد ایران آنلاین- روند نزولی قیمت نفت طی هفت هفته اخیر موجب شد تا دولت یازدهم برای جلوگیری از کسری بودجه سال آینده تغییر قیمت نفت در بودجه سال آینده را در دستور کار خود قرار دهد. پیش از این نیز فعالان اقتصادی از احتمال بروز کسری بودجه برای سال آینده خبر داده و اعلام کرده بودند که پیش از بروز مشکل دولت باید راهکاری اساسی در نظر بگیرد.

اما به گفته فعالان اقتصادی علاوه بر احتمال بروز کسری بودجه آشکار در حال حاضر کشور با کسری بودجه پنهان نیز مواجه است. کسری که بیش از همه طرح‌های عمرانی و تولیدی را درگیر کرده و موجب شده تا متوسط اجرای طرح‌ها در کشور از ۴ سال به ۱۲ سال افزایش یابد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روندی که فعالان اقتصادی معتقدند کاهش بهره‌وری طرح‌ها را به همراه خواهد داشت. هادی قوامی نماینده مجلس در سی‌ودومین نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بودجه علاوه بر کسری‌های آشکار دچار کسری پنهان نیز است عنوان کرد: کسری بودجه پنهان بسیار عمیق‌تر از کسری آشکار است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۹۰۰ طرح در پیوست بودجه داریم که پیشرفت فیزیکی آنها ۵ تا ۷۰ درصد است. این طرح‌ها برای اتمام نیازمند ۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی هستند که براساس پیوست بودجه باید ظرف چهار سال به بهره‌برداری برسد اما عدم اتمام طرح‌ها در موعد مقرر بیانگر آن است که دچار کسری بودجه پنهان شده‌ایم.

قوامی با بیان اینکه متوسط اجرای طرح‌ها در کشور از چهار سال به ۱۲ سال رسیده است، افزود: با افزایش مدت زمان اجرا، هزینه این طرح‌ها افزایش می‌یابد و در نهایت طرح بدون بهره‌وری به پایان می‌رسد و می‌بینید که درآمد حاصل از طرح حتی جوابگوی هزینه‌اش هم نیست. به گفته قوامی، کسری بودجه پنهان بسیار عمیق‌تر و بیشتر از کسری بودجه آشکار است و این مساله‌ای است که در دولت و مجلس به آن توجه نمی‌‌شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل