حمید بابایی؛ از تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه لی یژ بلژیک تا انتقال به قرنطینه، بند مالی و انفرادی زندان اوین

hamid-babaei

صبح امروز حمید بابایی، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک، و زندانی سیاسی زندان اوین، به طور ناگهانی ابتدا از قرنطینه بند ۷ زندان اوین، به بند ۸ این زندان که مختص به زندانیان مالی است، و سپس به انفرادی منتقل شد!

بنا بر اطلاع «کمیپن صلح فعالان در تبعید»، صبح روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، حمید بابایی، دانشجوی دانشگاه لی یژ بلژیک که اندکی پس از ورود به ایران در مرداد ١٣۹٢، احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى به ریاست قاضى صلواتى به ده سال حبس محکوم شده بود، به طور ناگهانی ابتدا به بند مالی زندان اوین و عصر همین روز نهایتا به انفرادی منتقل شد. او پیشتر نیز به دنبال حوادث موسوم به پنج شنبه سیاه از بند ۳۵۰ زندان اوین، به قرنطینه بند ۷ این زندان منتقل شده بود.

هنوز از علت انتقال ناگهانی این دانشجوی زندانی، به بند مالی، اطلاعی در دست نیست.

حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران مى شود و موفق می شود در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.

او روز ۵ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به جمهورى اسلامى ایران، که برای دیدار خانواده انجام می شد، توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد.

حمید بابایی در طول دوران بازداشت، و تا به امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است و به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته که حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه بود.

پنج شنبه ٣ آوریل، سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.

پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.

این اعتراضات منجر به واکنش دیدیه رندرز، وزیر امور خارجه بلژیک شد. او در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون ار.تی.بی.اف، اعلام کرد که با همتای ایرانی خود تماس گرفته شده و این‌طور احساس می‌شود که آنها مایل به کمک در رابطه با پرونده حمید بابایی هستند.

اما نهایتا علیرغم همه اعتراضات و رایزنی ها حکم اولیه این دانشجوی بورسیه، در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی موحد عینا تایید شد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل