ف.م.سخن: تشکر به خاطر عدم نام‌گذاری خیابان دکتر مصدق

mossadegh

سایت ملیون ایران: یکی از اشتراکات مطلق رژیم شاه و رژیم آخوندها وحشت از نام مصدق است. نوشته ف.م.سخن در تاریخ دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ بمناسبت خبری است که در ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ در سایت عصر ایران با عنوان “آراء متفاوت اعضای شورای شهر برای نامگذاری خیابان دکتر مصدق” انتشار یافت. چون در ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ “پیشنهاد نامگذاری خیابان مصدق در تهران” ظاهرا بار دیگر در شورای شهر تهران مطرح شده است، انتشار مجدد نوشته م.ف. سخن را مناسب دیدیم.

***

از گویا به نقل از وبلاگ ف.م.سخن:

دبیر کمیته نامگذاری شورای شهر تهران از منتفی شدن طرح نام‌گذاری خیابان دکتر مصدق در کمیسیون کارشناسی کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران خبر داد.” «خبرگزاری میراث فرهنگی»

خدمت سرکار خانم معصومه‌ی آباد دبیر محترم کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران
از شنیدن خبرِ منتفی شدنِ طرحِ نام‌گذاری خیابان دکتر محمد مصدق بی نهایت خوشحال شدم و از این که کمیسیون کارشناسی کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران چنین تصمیم صحیحی اتخاذ کرده بی نهایت سپاسگزارم. کمیسیون مزبور، با این تصمیم به جا، سطح بالای دانش و معلومات و فهم و شعور خود را به ملت ایران نشان داد و اگر اجازه داشته باشم از طرف دکتر محمد مصدق نیز سخن بگویم، باید عرض کنم که احتمالا روح ایشان با این تصمیم گیری قرین شادی و آسایش شده است.

واقعا باید دست نویسنده ی گزارش گروه کارشناسی را بوسید که نوشته است: “مصدق از ویژگی های مورد نظر کمیسیون برای نام‌گذاری برخوردار نیست.” چقدر زیبا، چقدر عالی نوشته است نویسنده ی فرهیخته ی این گزارش و چقدر زیبا، چقدر عالی تصمیم گرفته است شورای محترم شهر تهران. مصدق کجا؟ خیابانی در تهران کجا؟ تا وقتی امثال شهید خالد اسلامبولی هستند، چه جای دکتر مصدق بر روی پلاک های حلبی شهرداری تهران؟! عقل مان کجا رفته؟! مگر دکتر مصدق اسلحه کشیده بود، یا با مسلسل قلب کسی را دریده بود که بخواهیم نام اش را بر خیابانی در تهران بگذاریم؟ تا وقتی شهید اِدْوارْدُو آنیلی، پسر مسلمان و وارث سناتور میلیاردر ایتالیایی و صاحب کارخانه های متعدد خودروسازی هست، مگر احمق شده ایم که بخواهیم خیابانی را دکتر محمد مصدق بنامیم؟! تازه اگر بخواهیم چنین بذل و بخششی بکنیم فردا نام سمیر قنطار و دیگر مبارزان لبنانی و فلسطینی را بر کدام خیابان بنهیم؟ اگر زبان ام لال اسرائیلی ها زدند و سید حسن نصرالله را شهید کردند، کدام خیابان را به نام او کنیم؟ دور از مسلمانی خواهد بود اگر بخواهیم به جای نام برادران عرب، از اسامی اشخاصی مثل مصدق استفاده کنیم.

معلوم بود که شورای محترم شهر، برای نام‌گذاری خیابان مصدق، کارِ کارشناسی انجام نداده ولی احمدلله کارشناسان خبره زود متوجه خبط خود شدند و جلوی این اشتباه بزرگ تاریخی را گرفتند. مگر محمد مصدق برای ایران و اسلام چه کار کرده که بخواهیم خیابانی را به اسم اش کنیم؟ مگر نام کسی را که به مردم کشورش راه استقلال و آزادی بیاموزد، در قدرت بر حاکمیت قانون اصرار ورزد، به دفاع از منافع ملی قیام کند، با پستی و رذالت وجهالت در افتد و به مردم راه ستیز با اخلاقیات منحط را نشان دهد، با داشتن قدرت و مسئولیت، خواهان تحمیق مردم نباشد، خواهان خشونت نباشد، خواهان تبعیض و حق کشی نباشد، با استعمار جانانه بستیزد، با استبداد جانانه بستیزد، در زندان، در تبعید، تا آخرین دم حیات تن به تسلیم و خفت ندهد و سرافراز بمیرد، آری، مگر نام چنین کسی را بر خیابان می نهند؟! شما مقایسه کنید خالد اسلامبولی را که با مسلسل دل و روده ی رئیس اش را بیرون ریخت یا جناب ادواردو را که احتمالا صهیونیست ها او را شهید کردند با دکتر مصدق و آن چه در طول نمایندگی و وزارت اش انجام داد تا به خطای بزرگی که نزدیک بود شورای محترم شهر تهران مرتکب شود پی ببرید. خود دکتر مصدق هم می دانست کاری برای ایران و اسلام انجام نداده که در بند اول وصیت نامه اش نوشت: “وصیت می کنم که فقط فرزندان و خویشان نزدیکم از جنازهء من تشییع کنند…” آن وقت شما می خواستید نامِ یک چنین آدمی را که لابد خودش می دانسته کار مهمی برای ملت نکرده که از آن ها انتظار داشته باشد به تشییع جنازه اش بیایند بر روی خیابانی در ام القرای اسلام بگذارید! خدای را هزاران بار سپاس که چنین نشد.

از طرف خودم، و روح دکتر مصدق که مطمئنا راضی نمی شد نام اش و خیابان اش به موازات یا در کنار مردان بزرگ و مبارزان راستینی چون خالد اسلامبولی قرار بگیرد از شما تشکر می کنم.

پایان

گزارش سایت میراث فرهنگی:

در شورای شهر تهران مطرح شد

پیشنهاد نامگذاری خیابان مصدق در تهران

آخرین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال ۹۳ با یک پیشنهاد جنجالی پایان یافت. احمد حکیمی‌پور، رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران در این جلسه پیشنهاد کرد خیابانی در تهران به نام «محمد مصدق» نامگذاری شود. موضوعی که بارها در شوراهای پیشین شهر تهران مطرح شده و به نتیجه‌ای نرسیده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – نزدیک‌شدن به سالروز ملی‌شدن صنعت نفت انگیزه‌ای شد تا حکیمی‌پور پیشنهاد نامگذاری خیابانی در تهران به نام مصدق را مطرح کند. به گفته او در تهران هیچ نقطه‌ای به نام دکتر مصدق که کمر استعمار را شکست وجود ندارد و این درست نیست. در این شهر به نام دکتر فاطمی که وزیر او بود خیابانی نامگذاری شده اما به نام دکتر مصدق جایی را نداریم.
به اعتقاد او نبود نامی از مصدق در تهران به دلیل نبود تعامل با مسائل است و به همین دلیل از رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر درخواست کرد این موضوع را پیگیری کند چراکه نداشتن خیابانی به نام مصدق زیبنده نیست.
پیش از این هم بارها موضوع نامگذاری خیابان مصدق در تهران مطرح شده است. در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب نام مصدق بر پیشانی خیابان پهلوی نشست اما خیلی زود این نام به ولیعصر تغییر کرد و تا سال‌ها فراموش شد تا اینکه در شورای اول شهر تهران باز هم این موضوع مطرح شد. بر اساس طرح شورای اول قرار بود نام خیابان کاخ که خانه مصدق در آن قرار داشت به خیابان مصدق تغییر کند اما در نهایت این طرح هم به نتیجه‌ای نرسید.
شورای سوم شهر تهران هم تلاش کرد تا یکی از خیابان‌های تهران را به نام مصدق نامگذاری کند. در این شورا بعد از اینکه جمعی از فعالان حوزه رسانه پیشنهاد نامگذاری خیابان مصدق را به شورای شهر ارائه کردند چالش بزرگی در شورا ایجاد شد. فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا سرسختانه معتقد بودند که این نامگذاری باید انجام شود.
پیشنهاد این نامگذاری به کمیته نامگذاری شورای شهر که آن زمان به ریاست معصومه آباد تشکیل جلسه می‌داد فرستاده شد. معصومه آباد بعدها اعلام کرد بررسی‌ها نشان داده «نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق شرایط طرح در کمیته نامگذاری را ندارند چرا که آرا و افکار ایشان مورد تایید مقامات رسمی ایران نیست». مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر هم در نهایت با این جمله به موضوع خاتمه داد که «تمهدی عیین تکلیف در مورد نامگذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود».
این بار شورای چهارم شهر تهران با پیشنهاد حکیمی‌پور چالش نامگذاری خیابان مصدق را پیش رو دارد. هرچند همچنان بسیاری معتقدند برای این نامگذاری تنها تصمیم شورای شهر تهران کافی نیست و باید مراجع بالاتری درباره این موضوع نظر بدهند.

 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=115491&Serv=0&SGr=0

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

4 دیدگاه

  1. باز گوید، من چه در خوردم به جغد؟*****صد چنین ویران رها کردم به جغد

    من نخواهم بود اینجا، میروم*****سوی شاهنشاه راجع میشوم

    این خراب، آباد در چشم شماست*****ور نه ما را ساعد شه، باز جاست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل