وزیر جهاد کشاورزی: بالای ۱۰۰ هزار پرونده زمین‌خواری داریم

zamin-khari

محمود حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی ایران، روز جمعه چهارم اردیبهشت با اشاره به اینکه عده‌ای با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به «ثروت بادآورده‌ای» رسیده‌اند، گفته که بیش از صد هزار پرونده زمین‌خواری در کشور وجود دارد.

محمود حجتی در نشستی با حضور مقام‌های اداری استان کرمان اظهار داشت که «مبارزه با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی همواره دغدغه دولت بوده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر جهاد و کشاوری ایران افزود: «باید با زمین‌خواری مبارزه قاطعانه‌ای صورت بگیرد، گاهی با تغییر کاربری عده‌ای به ثروت بادآورده‌ای می‌رسند که از حق بیت‌المال است».

آقای حجتی گفت: «بیش از صد هزار پرونده زمین‌خواری در کشور وجود دارد که باید با آن‌ها برخورد کرد اما متاسفانه گاهی شاهد قوانین دست و پاگیر در این زمینه هستیم».

احمد نبوی، مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز روز جمعه درباره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان محیط زیست ایران گفت سه هزار هکتار از زمین‌های کشور از «تصرف» کسانی که به گفته او «مرفهین بی درد» بودند، پس گرفته شده است.

وی افزود: پس گیری پنج هزار هکتار دیگر این زمین‌ها در دستگاه قضایی در حال رسیدگی و پیگیری است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اسفندماه سال گذشته ضمن ابراز تاسف از «دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور» از «زمین‌خواری و کوه‌خواری» در ایران نیز به شدت انتقاد کرده بود.

موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در ایران طی سال‌های اخیر اعتراضاتی را در پی داشته است. سال گذشته قطع درختان «باغ سیب» در مهر شهر کرج اعتراض شهروندان را در پی داشت.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی بود که در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ و در ایام تعطیل «دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت» این باغ «مخفیانه» قطع شد.

به گزارش ایرنا، باغ تاریخی سیب مهر شهر کرج حدود ۳۴۰ هکتار وسعت دارد که یک شرکت وابسته به یک دستگاه اجرایی اقدام به قطع دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت این باغ کرده بود که با اعتراض مردم و مسوولان محلی همراه شد.

باغ سیب در محدوده کاخ مروارید ( کاخ شمس) در مهرشهر کرج قرار دارد که پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل