پشت پرده طرح ساخت ۴۰۰ مسجد در تهران

به تازگی محمد باقر قالیباف شهردار تهران، ساخت مسجد برج میلاد را کلید زده و درعین حال اعلام کرده شهرداری تهران قصد دارد ۴۰۰ مسجد بسازد.

به گزارش خبرنگار شهرخبر، قالیباف در این خصوص گفته: در حقیقت مردم ما حفظ هویت خود – چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی– را درمسجد می بینند؛ از این رو مسجد یک نهاد است و نه تنها یک مکان برای اقامه نماز. بر این اساس ما نیز به همت شورای اسلامی شهر تهران ساخت ۴۰۰ مسجد را در شهر تهران در دستور کار داریم؛ شورای اسلامی شهر نیز این موضوع را تصویب کرده و در حال تکمیل آن است. البته بخشی از این موارد تکمیل شده و باقیمانده آن نیز در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران تکمیل خواهد شد.

ایازی معاون شهردار تهران هم با تایید سخنان قالیباف از ساخت این مسجد ها در کنار سرای محلات خبر داده و اعلام کرده: ساخت سرای محلات در مجاورت مساجد برنامه‌های اجرایی در مساجد و سرای محلات را مکمل یکدیگر خواهد ساخت و پس از این تمامی مساجد تهران در مجاورت سرای محلات ساخته خواهد شد تا به این ترتیب به نظر برسد قصد شهرداری تهران برای ساخت مسجد کاملا جدی است.

با این تفاسیر، شهردار تهران به خاطر فعالیت های فرهنگی به شدت خود را در معرض انتقاد قرار داده است، قصد دارد با ساختن مساجد بودجه مورد نظر را جذب کند و بدین واسطه از شدت انتقادها کم کند غافل از اینکه ساخت مسجد بدون رعایت ملاحظات و مطالعات ابتدایی راه به جایی نمی برد.

از سوی دیگر شاید شهرداری به خاطر ملاحظات خودش ساخت مساجد در کنار سراهای محله را در دستور کار قرار داده است اما ساختن هر سازه ای به خصوص مکان مقدس و چند کارکردی مانند مسجد نیاز به مکان یابی و موقعیت سنجی دارد و تا این اتفاق نیفتد نمی توان قول ساختمان جدیدی در کنار همه سرای محلات را داد.

در این میان اما نکته ی مهمی که شهرداری تهران به آن توجه نکرده است این است که اصولا ساخت مسجد از وظایف شهرداری ها نیست چرا که نهادهایی چون اوقاف و مرکز رسیدگی به امور مساجد در این حوزه مسئول هستند و این عمل شهرداری تهران مانند بسیاری از فعالیت های فرهنگی اش رنگ و بوی موازی کاری با سایر سازمان های به خود گرفته است.

البته هر چند مسجد سازی کار پسندیده ای است اما هستند بسیاری از خیرین و سازمان های مردم نهاد که در صورت احساس این کمبود در کلان شهری چون تهران ، آن را جبران کنند و شاید بهترین فعالیت فرهنگی شهرداری در این خصوص ترویج فرهنگ نماز و مسجدی بودن بین جوانان باشد.

در همین خصوص محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهرخبر از این اقدام شهرداری انتقاد کرده است. او معتقد است: نهادی تحت عنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد وجود دارد که وظایف خاص خود را دارد. شهرداری و شورای شهر موظف به توسعه مساجد کمک کند ولی از صدر اسلام تا به حال مساجد را مردم و خیرین می ساختند. این را نباید از مردم گرفت و نباید مساجد را دولتی کرد. در قدیم بسیاری از طراحی ها توسط خود مردم صورت می گرفت. در حال حاضر زیباترین مساجد را در اصفهان داریم و تا حدودی در تبریز و تهران . متولی ساخت مساجد مردم هستند ولی قطعا شورای شهر به عنوان نماینده مردم باید در این زمینه باید کمک مالی کند.

گذشته از این ملاحظه ی عضو شورای شهر تهران، کمبود امام جماعت برای مساجد کلان شهرهایی چون تهران مساله ای است که شهردار تهران به آن نیاندیشیده است و انگار به صرف ساختن ساختمان مسجد مساله تمام است. چه اینکه هم در رهنمود های دینی و هم در تاکیدات مقام معظم رهبری همواره عمران و رونق معنوی مساجد از عمران و آبادانی ظاهری آن حایز اهمیت بیشتری قلمداد شده است.

به هر حال تهران آنقدر مشکلات بزرگ و کوچک شهری دارد که ورود شهرداری به حوزه های تخصصی دیگر آن هم مسجد سازی که هزار یک ملاحظه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را می طلبد بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا می کند تا آنکه در جهت دغدغه های فرهنگی شهروندان گام بردارد.

به همین دلیل بهتر است شهرداری تهران به گونه ای هماهنگ با نهادهای مسئول مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد تنها تکمیل کننده ی پروژه های مسجد سازیو در جایگاه مشاوره قرار بگیرد تا اینکه خودسرانه و بدون مطالعات ابتدایی و آینده پژوهی صرفا به طراحی و معماری مسجد توجه کند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل