اعتصاب و تجمع کارگران در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان

dastmozd

تجمع کارگران کارخانه آونگان مقابل استانداری مرکزی دراعتراض به عدم پرداخت ۱۰ ماه حقوق!

امروز شنبه نهم آبان شاهد تجمع کارگران کارخانه آونگان مقابل استانداری مرکزی دراعتراض به عدم پرداخت۱۰ماه حقوق، بودیم.
به گزارش ۹آبان دیار آفتاب، یکی از تجمع کنندگان گفت: کارگران کارخانه آونگان مدت ۱۰ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: در حالی که در این کارخانه مشغول کار هستیم ۱۰ ماه حقوق و مزایا به کارگران پرداخت نشده است.

شرکت آونگان اراک به عنوان بزرگترین تولید کننده دکل های انتقال برق در خاورمیانه ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن نبشی را در سال دارد.

ایرنا امروزطی گزارشی پرداخت نشدن ۸ ماه حق بیمه را ازجمله دلایل اعتراض این کارگران برشمرد.

براساس همین گزارش،یکی ازکارگران حاضر در این تجمع اعتراضی مقابل استانداری مرکزی گفت: نزدیک به ۲۵ سال در شرکت آونگان اراک مشغول به فعالیت هستم و از ۱۳ سال پیش تا کنون به تناوب با مشکل دریافت حقوق مواجه بوده ایم.

شرکت آونگان اراک در سال ۵۵ تاسیس و در سال ۸۳ به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به طور اقساط به بخش خصوصی واگذار شد.
شرکت آونگان اراک بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیروبا ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن نبشی در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی بلاتکلیف مانده و با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.

این کارخانه جزو اولین واحدهایی بود که در قالب اصل ۴۴ واگذارشد اما بعد از واگذاری مسیری را پیمود که منجر به بیکاری پنهان و آشکار کارگران و نیروی متخصص این کارخانه شد.

کارخانه ای که در دوران کاری خود جزو بزرگترین سازندگان دکل های انرژی در خاورمیانه بود، اکنون سالانه بیش از دو هزار تن تولید ندارد و از شش سالن تولید این کارخانه ، تنها دو سالن با ظرفیت کم در حال کار است.

***

تجمع ۶روزه کارگران ایران کلاچ مقابل دفتر کارفرما در تهران بدلیل پرداخت نشدن حقوقشان!

حدود ۴۰ نفراز کارگران قراردادی شرکت کلاچ در اعتراض به دریافت نکردن مطالبات مزدی خود، برای ششمین روز پیاپی، مقابل دفتر این شرکت در تهران تجمع کردند.

به گزارش۹آبان ایلنا،این کارگران گفتند: همه ما کارگران فنی و مهندسی هستیم که در بهار و تابستان سال جاری برای مدتی چند ماهه بصورت پیمانی به عنوان جوشکار، برقکار و… در پروژه نیروگاه شط البصره عراق کار میکردیم.

از قرار معلوم شرکت لوله و اتصالات چدنی کلاچ که دفتر آن در تهران قرار دارد از پیمانکاران نیروگاه شط البصره محسوب میشود و کارگران تجمع کننده از همین طریق برای مدت چند ماه در این پروژه شاغل بوده اند.

یکی از معترضین بایادآوری اینکه از حدود یک هفته پیش برای وصول معوقات مزدی خود در مقابل دفتر پیمانکار این پروژه تجمع کرداهند، افزود: بصورت مشخص هرکدام از ماه از یک ماه تا سه ماه در عراق بودیم و در تکمیل پروژه نیروگاه بصره فعالیت کردیم اما تا این لحظه تنها مقدار ناچیزی از مزد خود را دریافت کردهایم.

یکی دیگر از معترضان نیز گفت: در عراق به ما گفته شد که دستمزدمان را باید از دفتر تهران دریافت کنیم اما تا امروز هنوز وجهی بابت مزد و حق بیمه به ما پرداخت نشده است.

***

اعتصاب و تجمع کارکنان شهرداری شفت در اعتراض به پرداخت نشدن ۳تا۸ماه حقوقشان!

امروز۹آبان، از ساعت ۸صبح ۵۰نفر ازکارکنان رسمی و شرکتی شهرداری شفت دراعتراض به پرداخت نشدن ۳تا۸ماه حقوقشان دست از کار کشیدند وجلوی درب شهرداری این شهرتجمع کردند.

به گزارش۹آبان صبح شفت،کارکنان شهرداری شفت صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان روبروی شهردای تجمع کردند.

بنابهمین گزارش،امروز از ساعت ۸صبح ۵۰نفر از کارمندان شهرداری شفت با تجمع جلوی درب شهرداری این شهر دست از کار کشیدند .

کارکنان رسمی شهرداری شفت ۳ماه است حقوق نگرفته اند وکارکنان شرکتی و قراردادی این شهرداری ۸ماه هست که ریالی بابت حقوق دریافت نکرده اند

***
گزارشی درباره تعطیلی کارخانه تصفیه نمک آذر سپید بلور خوی و بیکارشدن ۱۲۰کارگر!

مدرنترین کارخانه تولید نمک در سطح کشور بعلت ناتوانی در پرداخت بهای مازوت مصرفی مجبور به تعطیلی و اخراج کارگران خود شد.

قضیه از این قرار است که پس از قضیه ساماندهی یارانه‎ها و افزایش بهای حامل های انرژی، این کارخانه عملاً در پرداخت ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مازوت مصرفی از قرار روزانه یک تریلی با مشکل جدی مواجه شده و از طرفی قادر به وصول مطالبات وام ۵۰ میلیارد ریالی بانک عامل نیز نمی باشد و در نهایت بدلیل عدم حمایت از سوی مسئولین به ناچار اقدام به تعطیلی و اخراج کارگران خود کرده است.

به گزارش۹آبان آذرنــگاه، کارخانه تصفیه نمک “آذر سپید بلور” خوی واقع در ۲۲ کیلومتری محور خوی – ایواوغلی در زمینی به مساحت پنج هکتار با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیارد ریال بعنوان مدرنترین کارخانه تولید نمک در سطح کشور احداث و در تاریخ ۳ مرداد سال ۹۰ به بهره برداری رسید.

این کارخانه نمک با اشتغال مستقیم ۱۲۰ نفر قادر است سالانه ۴۳ هزار تن نمک یددار با خلوص ۹۹/۹درصدی تولید کند .نمک تولیدی این کارخانه کاربرد صنعتی هم داشته و در بعضی از صنایع نیز از بلور نمک طعام استفاده میشود.

مواد اولیه کارخانه از معدن سنگ نمک نزدیک آن که بصورت زیرزمینی و تونل و همچنین روباز بوده تأمین شده و قطعه سنگهای بزرگ ۱ تنی و ۵۰۰ کیلویی از آن استحصال و پس از تبدیل به اندازه های ریز، جهت کوبش به دستگاه سنگ شکن منتقل می شوند.

در موقعیت جغرافیایی شهرستان خوی علاوه بر گنبدهای نمکی ایواوغلی، معدن نمک قاپولوق در ۴ کیلومتری جنوب شرقی دهکده قاپولوق و جنوب غربی خوی، گنبد نمکی قلیچ تپه در ۴ کیلومتری جنوب شرقی معدن قاپولوق، گنبد نمکی زنجیره در ۵٫۲ کیلومتری جنوب غربی معدن قاپولوق، گنبد نمکی خاکمردان در ۲ کیلومتری جنوب غرب روستای خاکمردان، گنبد نمک امیربیگ در ۲ کیلومتری شرق الی جنوب شرقی شهرستان خوی و گنبد نمکی شعبانلو در جنوب شرقی خوی و یک کیلومتری آبادی شعبانلو نیز وجود داشته ولی استخراج همه این معادن مقرون به صرفه نیست ولی معدن شرکت پالایش نمک آذر سپید بلور یکی از طرح های موفق آذربایجان غربی است که با آغاز به کار آن، انتظار می‎رفت بار دیگر خوی و نمک معروفش حسن شهرت جهانی خود را دوباره باز یابد، اما چند سالی است که این کارخانه رسماً تعطیل شده و هیچ فعالیتی در آن مشاهده نمی‎شود و اینطور که معلوم است هنوز در بهره برداری از فاز اول خود درجا می‎زند، چه برسد که بتواند فازهای دیگر خود از جمله تولید آب مقطر صنعتی و خوراکی، گاز کلر، مایع سرم بیمارستانی، سود سوزآور، آب ژاول و دیگر مشتقات نمک را راه اندازی کند.

گفتنی است نمک خوی از دیرباز مرزهای کشور را درنوردیده و در بازارهای جهانی اسم و رسمی برای خود به ثبت رسانده چرا که از نظر مواد معدنی، جزو مرغوبترین نمکهای جهان بوده و شوری خالص، طعم خوش، تیره تر بودن رنگ آن و عاری بودن از مواد معدنی زاید و غیر مفید از ویژگیهای منحصر به فرد سنگ نمک خوی نسبت به سایر سنگهای معدنی نمک کشور بشمار می رود و معمولاً نمک سایر مناطق بعد از مدتب طعم شورب اولیه خود را از دست داده و به تلخی می‎گرایند.

***
اعتصاب کارگران قطار شهری اهواز یک ماهه شد!

کارگران پیمانکاری پروژه قطار شهری اهوازکه از روز۱۰مهردراعتراض به عدم پرداخت۸ماه حقوقشان آغاز کرده اند،امروز دست به تجمع مقابل ساختمان دفتر پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در خیابان اقبال،زدند.

به گزارش ۹آبان ایلنا، ادامه این اعتراض کارگری درحالی است که پیشتر قرار بود مسئولان شهرداری اهواز در مقام کارفرمای اصلی پروژه قطار شهری اهواز معوقات مزدی کارگران پیمانکاری این پروژه را از محل مطالبات پیمانکار پرداخت کنند.

از قرار معلوم این تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان دفتر پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز که در خیابان اقبال این شهر قراردارد برگزار شده است.

براساس توافقی که کارگران پروژه قطار شهری اهواز منتظر اجرای آن بودند، قرار بود تا امروز (شنبه، نهم آبان) بخشی از معوقات مزدی ششصد کارگر پروژه قطار شهری اهواز توسط شهرداری پرداخت شود.

یکی از کارگران قطار شهری اهواز در ارتباط با مشکلاتشان میگوید: شرکت کیسون چندین سال است که در مقام پیمانکار قطار شهری اهواز فعالیت دارد و همه ما در استخدام این شرکت هستیم.

وی بابیان اینکه ما برای پروژه قطار شهری اهواز زحمات بسیاری کشیدیم و تقریبا شرکت پیمانکارهر ماه حقوقمان را باتاخیر چند ماهه پرداخت کرده است افزود: در حال حاضرحجم معوقات مزدی کارگران قطار شهری اهواز به ۸ ماه میرسد که کارفرما به بهانه کمبود منابع مالی در این مدت بصورت علیالحساب هر ماه به هریک مبلغی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است و این درحالی است که در دو ماه اخیر مساعده هم به کارگران داده نمیشود.

به گفتهٔ این کارگر، علاوه بر حقوق کارفرما از سه ماه پیش کارگران را بدون حقوق هر۱۵ روز کار یکبار به مرخصی اجباری میفرستد.

او همچنین گفت: ادامه بلاتکلیفی و طولانی شدن زمان پرداخت دستمزد کارگران این پروژه عمرانی باعث ایجاد گرفتاریهای خانوادگی شده است.

کارگران میگویند: در شرایط فعلی شماری از همکاران آنها برای تامین مخارج زندگی خانواده خود به انجام کارهای ساختمانی، پیک موتوری و رانندگی در موسسات کرایه خودرو دست میزنند.

به نقل از این کارگر گفته میشود که آنها از اینکه بخواهند هر روز در محل کارشان منتظر پرداخت شدن بخشی از معوقات مزدی خود بمانند خسته شدهاند و ترجیح میدهند تا در خارج از ساعات کاری راه دیگری را برای تامین معاش خود پیدا کنند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل