نخبه ای که برای ایران موشک های پیشرفته تر از اس-۳۰۰ میسازد

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تا یک سال دیگر سامانه دفاع موشکی ای پیشرفته تر از سامانه روسی «اس-۳۰۰» تحویل یگان های نظامی خود خواهد داد.

«باور داشته باشید می‌توانید.» این جمله آقای خامنه‌ای باعث شده است که قرارگاه پدافند هوایی خاتم ارتش، تصمیم بگیرد، سامانه دفاع موشکی‌ای که مدعی است می‌خواهد جایگزین سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ روسی کند، را «باور ۳۷۳»، نام گذاری کند.

امروز سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش با اعلام این خبر، عنوان کرد: سامانه جدید با قابلیت‌های بالاتر و پیشرفته‌تر از اس-۳۰۰ به منظور کشف، شناسایی و انهدام اهداف در حال پیگیری است”، وی همچنین ادامه داد: سال گذشته کشور متعهد به تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران قرارداد را منتفی کرد و بر این اساس، ما خود بر آن شدیم که سامانه بومی پیشرفته‌تر از اس-۳۰۰ را جایگزین آن کنیم.

اس-۳۰۰ سامانه ای دفاع موشکی است که از آن به عنوان یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع موشکی دنیا و پیشرفته ترین نوع روسی آن نام برده می شود، سامانه ای که سال ها پیش ایران با پرداخت میلیون ها دلار سفارش ساخت آن را به روسیه داد، ولی روسیه پس از مدت‌ها پس و پیش کردن بالاخره در برابر فشارهای بین المللی به خصوص فشارهای فزاینده دولت واشنگتن کوتاه آمد و علی رغم وعده های پیشین پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش سلاح به ایران را ممنوع کرد، به این دلیل از فروش این سلاح به ایران سرباز زد.

در دی ما سال ۱۳۸۷ وزیر دفاع ایران از تحویل این سیستم خبر داد و بهمن ماه همان سال مصطفی محمد نجار وزیر دفاع وقت ایران برای مذاکرات مربوط به این سیستم به ایران به روسیه سفر کرد. قراردادی میان طرفین جهت دریافت ۵ سامانه اس-۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار منعقد شده بود.

با وجود تکذیب های فراوان، مقامات مختلف روسی، این خبر با واکنش های تند مقامات امریکایی رو به رو شد، آن هم درست در زمانی که روسیه و امریکا بر سر مسیله حمله روسیه به گرجستان روابط نه چندان دوستانه ای داشتند، از سوی دیگر فشارها از سوی تل آویو نیز به مسکو افزایش یافت تا جایی که دو نخست وزیر اخیر اسراییل از دو حزب کاملا مقابل هم یعنی کادیما و لیکود را طی سفرهای مخفیانه و علنی به همسایه سرد شمالی ایران کشاند تا مسکو از فروش این سامانه منصرف شود.

به گفته کارشناسان علت پافشاری مقامات اسراییلی بر عدم فروش این سامانه به ایران افزایش تلفات اسراییل تا حدود سی درصد در صورت حمله احتمالی به ایران در صورت استقرار پنج سامانه اس ۳۰۰ در خاک ایران بوده است.

اما حالا مقامات نظامی ایران مدعی هستند با استفاده از یک «نخبه» تا سال آینده توانایی ساخت این سامانه ای پیشرفته تر از سامانه فوق پیشرفته ای که قرار بود روسیه به قیمت هشتصد میلیون دلار آن را تحویل ایران بدهد را، پیدا کرده اند.

در این راستا فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش امروز عنوان کرده است: «نخبه فعال در زمینه سامانه جایگزین S300»، خود شخصا درباره این سامانه با مقام معظم رهبری صحبت کرد و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که باور داشته باشید می‌توانید. بر این اساس، کلمه «باور» از سخنان مقام معظم رهبری به عنوان نام این سامانه انتخاب شد و عدد ۳۷۳ نیز مربوط به بحث صنعتی آن است و در واقع نام سامانه جایگزین اس‌۳۰۰، باور ۳۷۳ است.

اسماعیلی با بیان اینکه “تکنولوژی این سامانه بسیار پیشرفته است”، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از کار مربوط به ساخت «باور ۳۷۳» انجام شده است و تلاش خواهیم کرد تا سال آینده خبر اتمام این پروژه را اعلام کنیم.

اظهارات این مقام ایرانی در مورد باور ۳۷۳ در حالی است که خبرگزاری فرانسه امروز با اعلام این خبر نوشت:« کارشناسان نظامی غربی با شک برانگیز خواندن اظهارات این مقام ایرانی پیرامون پیشرفت این کشور در زمینه موشکی، به خصوص در این مورد خاص، عنوان کرده اند: این اظهارات احتمالا غلو شده است».
از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل