اوباما: ایران باید میان اسد و دولتی مشروع برای سوریه انتخاب کند

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که اسد در آینده سوریه جایی ندارد و افزود که ایران و روسیه باید میان اسد و دولتی مشروع برای سوریه یکی را انتخاب کنند. بشار اسد اعلام کرده است که از قدرت کنار نمی‌رود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و باید از قدرت کنار رود.

او در جریان دیداری با نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو گفت: «غیرقابل تصور است که جنگ داخلی سوریه بدون آنکه اسد از قدرت کنار رود متوقف شود.» رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که اسد نمی‌تواند مشروعیت از دست رفته خود را باز یابد.

اوباما در ادامه با اشاره به مهمترین حامیان بشار اسد گفت که روسیه و ایران باید تصمیم بگیرند که “حفظ حکومت سوریه” با تشکیل دولتی که می‌تواند مشروع باشد را می‌خواهند یا شخص بشار اسد را.

آمریکا و کشورهای غربی خواستار حفظ ساختار حکومتی سوریه هستند و معتقدند که بدون از هم پاشیدن این ساختار باید دولت جدیدی با مشارکت گروه‌های مختلف تعیین شود که با هدف پایان دادن به درگیری‌های داخلی، دوران گذار سیاسی در سوریه را رقم زند و پس از آن، مردم سوریه با شرکت در انتخابات، رئیس‌جمهور بعدی این کشور را تعیین کنند.

اوباما همچنین تأکید کرد که هدف از تلاش‌های دیپلماتیک اخیر ایجاد فضایی است که می‌تواند منجر به تشکیل یک “محور” و گذار سیاسی شود.

او افزود که امید به پایان جنگ داخلی سوریه ممکن است مورد حمایت همه گروه‌های درگیر نباشند اما تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند تنش‌های داخلی سوریه را آرام کند.

آمریکا امیدوار است که پس از حملات تروریستی پاریس و اعلام همکاری سوریه با فرانسه در نبرد علیه تروریست‌های دولت اسلامی،‌ روسیه نیز به ایده آینده‌ای بدون اسد در سوریه بپیوندد.

مصاحبه اسد با یک شبکه تلویزیونی ایتالیا
در حالیکه آمریکا پس از کنفرانس سوریه امیدوار است راه‌کاری سریع برای پایان دادن به بحران داخلی این کشور پیدا شود، بشار اسد، رئیس‌جمهور بار دیگر تأکید کرده که پیش از پیروزی بر تروریست‌ها “هیچ‌پروسه‌دیگری نمی‌تواند آغاز شود”.

او در گفتگو با شبکه تلویزیزنی ایتالیایی Ria واگذاری سریع قدرت را رد کرد و گفت: « پیش از پیروزی بر تروریست‌ها که بخشی از سوریه را اشغال کرده‌اند، هیچ‌چیز نمی‌تواند آغاز شود.»

او در عین‌حال تأکید کرد که اگر مردم سوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری چنین تغییری را بخواهند “هیچ خط قرمزی” برای او وجود ندارد. اسد افزود :«پس از پیروزی بر شورشی‌ها یک سال و نیم تا دو سال زمان برای هر دوران گذاری کافی است.»

این درحالی است که پیشتر جان کری‌، وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که “تنها چند هفته تا ایجاد تغییری بنیادی در بحران سوریه مانده است”.

جان کری تأکید کرده بود که گروه‌های تروریست ‌پایگاهی اجتماعی در سوریه ندارند و رشد تروریست‌ها در این کشور، از جمله آموزش تروریست‌هایی که حملات انتحاری پاریس را انجام دادند، “نتیجه حمایت‌های ترکیه، عربستان سعودی، قطر و مسلمأ سیاست‌های غرب” است.

وزرای خارجه ۱۹ کشور از جمله ایران و روسیه با شرکت در نشست وین ۳ در مورد بحران سوریه در اواسط نوامبر، توافق کردند که تا آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی مهلت زمانی آغاز مذاکرات برای تشکیل دولت گذار و انتخابات ریاست‌جمهوری آتی سوریه مشخص شود.

از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل