کشورهای ۱+۵ خواستار بسته شدن پرونده “پی‌ام‌دی” ایران شدند

آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواستار بسته شدن پرونده ابعاد نظامی اتمی ایران در شورای حکام آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی شدند. شورای حکام ۲۴ آذر تشکیل جلسه می‌‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس‌کشورهای عضو گروه ۱+۵ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که در صورت تصویب آن، پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران یا همان “پی‌ام‌دی” بسته می‌شود.

پیش‌نویس سه صفحه‌ای این قطعنامه دوشنبه (۷ دسامبر/ ۱۶ آذر) در اختیار تمامی ۳۵ کشور عضو شورای حکام قرار گرفته است. رأی‌گیری در مورد این قطعنامه در جلسه هفته آینده شورای حکام، سه‌شنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) انجام خواهد شد.

ایران پیشتر تأکید کرده بود که در صورت مختومه نشدن پرونده “پی‌ام‌دی” توافق اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ را اجرا نخواهد کرد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از چند دوره مذاکرات سخت و فشرده با ایران بر سر برنامه اتمی مناقشه‌برانگیز این کشور به توافق رسیده‌اند. این گروه پس از ارائه گزارش یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه اتمی ایران از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد ابعاد نظامی نداشته است، خواستار بسته شدن پرونده اتمی این کشور شده‌اند.

تمرکز بر آینده به جای گذشته

پیش‌نویس ارائه شده به شورای حکام در حالی تهیه شده است که ایالات متحده آمریکا در یک دهه گذشته بارها ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح اتمی در چهارچوب برنامه اتمی خود متهم کرده بود. ایران همواره این اتهام را بی‌اساس خوانده و آن را رد کرده بود.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های مشکوک اتمی جمهوری اسلامی در گذشته که ۱۱ آذر منتشر شد، آمده بود که فعالیت‌های معطوف به تولید تسلیحات هسته‌ای در ایران تا پایان سال ۲۰۰۳ بوده و برخی از فعالیت‌های مبهم پراکنده تا سال ۲۰۰۹ نیز ادامه داشته، اما پس از آن آژانس نشانه قابل توجهی از ادامه این برنامه نیافته است.
از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل