تفاوت در جایگاه نظریه خلافت در میان اعراب و نظریه ولایت فقیه در میان ایرانیان

دوستى در مورد سخنان اخیر جواد طباطبایى در مورد “نظریه خلافت” پرسید که مگر “نظریه ولایت فقیه” در میان ما ایرانیان چه تفاوتى با “نظریه خلافت” در میان اعراب دارد؟

به باور من، نظریه ولایت فقیه، برخلاف نطریه خلافت براى اعراب، هیچگونه خاطره ى تاریخى را براى ایرانیان زنده نمیکند. ما هرگز چنین نوعى از حکومت -ولایت فقیه- را در تاریخ مان نداشته ایم. در حالیکه خلافت براى اعراب یادآورِ “دوران باشکوه تاریخ و بزرگى” شان بوده.

وضعیت براى یک سورى یا الجزایرى که کشورش چند ده سال بیشتر پیشینه ندارد و بیش از ١٠٠٠ سال در خلافتهاى مختلف زندگى کرده و هیچ خاطره و ارتباط فرهنگى با دورانِ پیش از آن ندارد کاملا متفاوت از ایرانیان است. “نظریه خلافت” در ذهن و روح و تاریخ و هویت اعراب حضورى سنگین دارد. “نظریه ولایت فقیه” هرگز چنین نقشى را در میان ایرانیان ندارد. براى همین هم است که حکومت ولایت فقیه هرگز نتوانست روحیه و هویت ملى ایرانیان را حذف کند.

ایرانیان وارث بخشهاى مهمى از آیین ها و فرهنگ دوران پیشااسلامى خود هستند. ایرانیان داراى یک خودآگاهىِ ملى هستند که ریشه اى قدیمى تر از تاریخ مسلمان شدن شان دارد. چنین خودآگاهىِ ملىِ تاریخى اى در نزد مردمان کشورهاى عربى، حتى کشور مصر، وجود ندارد. سهمِ مردمان کشورهاى عربى در خودآگاهى ملى تنها به یک کشورِ چند ده ساله، که توسط کارشناسان وزارتخارجه کشورهاى انگلیس یا فرانسه درست شده است، میرسد. براى همین نظریه “امت اسلامى” و “خلافت” جایگاهى اصیل تر و متفاوتى در نزد آنها دارد. خلافت بخش مهمى از حافظه تاریخى و هویت آنها است.

پى نوشت: این استاتوس تنها یک بحث مربوط به هویت تاریخى و نتایج مترتب بر آن در زمان حال را پیش میکشد و به هیچوجه نمیتوان از آن نتیجه گیرى کرد که یک ایرانى بر یک سورى یا الجزایرى یا هر فرد از ملیت دیگرى برترى خاصى دارد. همه ما برابر و در یک کشتى هستیم و در مبارزه با اسلامگرایى و برقرارى صلح منافع مشترک داریم. در ضمن، علیرغم همه مشکلاتى که اسلامگرایى در منطقه و جهان ایجاد کرده، مردمان عرب زبانِ تونس، با رأى دادن به نیروهاى سکولار، توانسته اند پیشگامِ گذار از اسلامگرایى در خاورمیانه و شمال آفریقا باشند.

در ضمن، براى اینکه سوء تفاهمى براى دوستانى که در زیر کامنت گذارده اند ایجاد نشود، باید بگویم که این استاتوس در مورد تفاوت میان جایگاه ولایت فقیه و خلافت نظر من است و آقاى جواد طباطبایى نظرى در این مورد در سخنرانى اخیرش نداده است.

از: فیس بوگ سعید بشیرتاش

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در گوناگون

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل