اخبار و گزارشات کارگری ۲۸ آذر۱۳۹۴

kargaran-asaluyeh

ششمین روزاعتصاب کارگران یک شرکت پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق!

حدود ۵۰ نفر از کارگران پیمانکاری فازهای۲۰ و ۲۱ عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق ازروزچهارشنبه پیش دست از کار کشیدند.

به گزارش۲۸آذرایلنا،حدود ۵۰ نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه، چهار ماه مطالبات مزدی معوقه دارند.
از قرار معلوم این کارگران از چهارشنبه هفته گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی معوقه در کمپهای اقامتی خود تجمع کردهاند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، این کارگران طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری دست سوم هستند که این شرکت، مطالبات کارگران را در چهارماه گذشته پرداخت نکرده است.

از قرار معلوم، از آنجا که این شرکت، یک شرکت اجرایی و ارائه دهنده سرویسهای خدماتی است، اعتراض کارگران بر فعالیت بقیه بخشهای فاز ۲۰ و ۲۱ تاثیر گذار بوده است.

کارگرانی که در منطقه عسلویه شاغل هستند میگویند به دلیل تعدد و تکثر فعالیت شرکت های پیمانکاری در منطقه ویژه عسلویه و نیز مشکلات مالی که گاهی از اوقات با بیانظباطی مالی کارفرمایان و پیمانکاران مرتبط است همواره پیگیری مطالبات مزدی یکی از دغدغه های کارگران شاغل در این منطقه محسوب میشود.

***
تجمع کارگران فولاد بویر صنعت مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به تعطیلی کارخانه و عدم پرداخت۹ماه حقوق ومطالبات دیگرشان!

پیش از ظهر امروز کارگران کارخانه فولاد بویر صنعت ابتدا با تجمع در مقابل استانداری و سپس تجمع در مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که محل برگزاری اجلاسیه استانی نماز با حضور استاندار بود خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.

به گزارش ۲۸آذرجوان ، یکی از این کارگران با بیان اینکه حدود ۹ ماه است حقوق و مطالبات خود را دریافت نکردهایم، افزود: کارگران این کارخانه علاوه بر حقوق و دستمزد، عیدی سنوات گذشته را از این کارخانه طلبکار هستند که مطالبات برخی از کارگران ۸ میلیون تومان به بالا است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه در دو روز گذشته تعطیل شده است افزود: تا زمان پرداخت کامل مطالبات، کارخانه تعطیل است.

براساس این گزارش،کارخانه فولاد بویر صنعت یاسوج در سالهای قبل توسط بخش خصوصی اداره میشد و در ماههای اخیر به بنیاد تعاون ارتش واگذار شد و به دلیل نوسانات قیمت فولاد در سطح جهان این کارخانه با مشکل مواجه شد.

علی لاجوردی مدیر کارخانه فولاد بویر صنعت یاسوج با بیان اینکه مطالبات کارگران کارخانه چند ماه به تعویق افتاده افزود: کارخانه نیازمند ۵ میلیارد تومان تسهیلات است و اگر این تسهیلات به کارخانه پرداخت نشود علاوه بر تعطیل شدن کارخانه، ۲۰۵ کارگر نیز بیکار میشوند.

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بدهی ۲ میلیارد تومانی برق این کارخانه گفت: هماکنون برق این کارخانه که توسط شرکت برق خوزستان تأمین میشود به دلیل بدهی قطع است و هشت ماه فرصت برای حل مشکل برق کارخانه داده شد.

وی در پایان تأکید کرد: در جلسهای با حضور نماینده استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیر کارخانه فولاد یاسوج و نماینده کارگران این کارخانه مشکلات موجود بررسی میشود.

مجتمع فولاد بویر صنعت شهرستان بویراحمد سال ۱۳۴۰ تأسیس شده و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمس فولاد را دارد.

***
بیکاری ۲۴۰ کارگر فصلی و شرکتی قند فسا بدنبال تعطیلی دوباره کارخانه!

فعالان کارگری قند فسا ازتعطیلی کارخانه از فردا صبح بدلیل تامین نشدن شکر خام مورد نیاز و بیکاری ۲۴۰کارگر فصلی و شرکتی خبردادند.

به گزارش۲۸آذرایلنا،علیرغم وعدههای فرمانداری و اداره بازرگانی شهرستان فسا، شکر خام مورد نیاز کارخانه تامین نشده است و کارخانه از فردا صبح تعطیل است.

به گفته این فعالان کارگری، با این تعطیلی حدود ۲۴۰کارگر فصلی و شرکتی این کارخانه بیکار میشوند.
این فعالان کارگری از نگرانی کارگران فصلی این کارخانه خبردادند و افزودند: در مورد زمان شروع مجدد کار هیچ وعدهای داده نشده و مدیریت به آنها گفته است هر زمان شکر خام تامین شد به آنها اطلاع خواهند داد.

از قرار معلوم، با تامین مقدار محدودی شکر خام در ۱۶ آبان ماه، تمامی کارگران فصلی این کارخانه به سر کار بازگشتند که پس از حدود ۴۰ روز فعالیت، با تامین نشدن ۲۵ هزار تن شکر خام وعده داده شده، کار تولید مجددا از فردا متوقف میشود.

***
بازنشستگی ۸۰۰۰ کارگر فولاد خوزستان در ابهام ودست اندازهای حقوقی!!

اتحادیه آزاد کارگران ایران : ۸۰۰۰ کارگر فولاد خوزستان در آستانه بازنشستگی به علت عدم واریز ۴ درصد جریمه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی بلاتکلیف مانده اند.

کارکنان شرکت فولاد خوزستان که در سال ۱۳۸۸ طبق مصوبه دولت وقت از شرکت های مختلف پیمانکاری بیرون آمده و به کارگران قراردادمستقیم با کارفرما تبدیل وضعیت شدند اینک پس از گذشت ۶ سال اکثرآنها در هنگام بازنشستگی با مشکل روبرو شده اند.

نوع شغل این کارگران شامل کارهای سخت و زیان آور میشود درنتیجه با شرایط کار سخت و زیان آور میتوانندبازنشسته شوند.
طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران سازمان تامین اجتماعی به کارگران گفته “کسانیکه متقاضی بازنشستگی پیش ازموعد هستند باید ۴ درصد مابه التفاوت حق بیمه کارهای سخت و زیان آور را خودشان پرداخت کنند “چون کارفرما پرداخت نکرده است.

ازآنجایی که این مبلغ ماهیانه درطی سالهای خدمت مبالغ هنگفتی است، کارگران از عهده پرداخت آن برنمی آیند.واصولا” طبق قانون جزء تعهدات کارفرما بوده است و از آنجاییکه پیمانکاران مختلف اکنون در شرکت فولاد حضور ندارند و کارگران مستقیما” با کارفرما قرارداد دارند هیچ مرجعی زیر بار پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی نمیرود.

مدیریت شرکت فولاد که قانونا” مسئولیت اجرای تعهدات قانونی پیمانکاران را بعهده دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و اظهار میدارد که تنها ازسالی که با کارگران قرارداد مستقیم داشته ۴ درصد را پرداخت میکند. این درحالی ست که کارگران بسیاری با سابقه ۲۵ سال با پیمانکاران متعددی کار کرده اند.

کارگران شرکت فولاد خوزستان با اعتراض به این پایمال شدن آشکار حقشان به بازرسی کار، نامه اعتراضی جهت احقاق حقوقشان ارسال کرده اند که هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران
۲۸ آذر ۹۴
نامه کارگران فولد خوزستان به بازرسی کار

با سلام و درود خدمت شما مدیریت بازرسی

سوالی خدمت شما داشتم اینکه پرسنل قراردادی شرکت فولاد خوزستان که در سال ۱۳۸۸ با عنایت رییس جمهور نسبت به تغییر وضعیت نیروهای پیمانکار و جزب انها توسط ان شرکت که الان حدود ۶ سال از ان موضوع گذشته اکنون که موعد بازنشستگی اکثر نیروهای قراردادی با توجه به شرایط سخت و زیان اور رسیده سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده کسانی که خواهان بازنشستگی زود از موعد شوند باید هزینه ۴/درصد بیمه خود را پرداخت کنند که این هزینه برای کارگران بسیار سنگین است و شرکت حاضر به همکاری با پرسل نیست و اعلام کرده که از زمان قراردادی شدن عهده دار پرداخت ۴/درصد است در صورتی که نیروها با سابقه ۲۵سال به بالا که با پیمانکارهای متعدد کار کرده اند را در این شرکت بوده و الان پیمانکاران نیستند اکثراً شهرستانی و مال یه جای دیگر بودند الان هم نیروها با توجه به شرایط شغلی توان ادمه کار را ندارند و خواهان بازنشستگی هستند شرکت فولاد خوزستان هر ساله با نیروهای قراردادی تسویه حساب می کنند لذا از شما مسئولین محترم تقاضامندیم به صدای ۸هزار نفر رسیدگی کنید
و من الله التوفیق
با تشکر جمعی از نیروهای قراردادی شرکت فولاد خوزستان

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل