بحران روابط ایران و عربستان سعودی

sefarat-arabestan13

کمتر از بیست و چهار ساعت بعد از آن که عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران اعلام کرد، بحرین نیز تصمیم مشابهی گرفت. لحظاتی بعد، سودان هم روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع، و سفیر ایران را اخراج کرد. امارات متحد عرب نیز سفیر خود را از تهران فراخواند و سطح روابط با ایران را کاهش داد.و روابط دیپلماتیک خود با ایران را به سطح کاردار تنزل داد. بحرین نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. بحرین به دیپلمات‌های ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک آن کشور را ترک کنند.

ساعت ذکر شده به وقت اروپای مرکزی است.

ساعت ۱۵:۳۰

• خبرگزاری فرانسه از آمادگی روسیه برای وساطت بین ایران و عربستان خبر داد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه ضمن دعوت از تهران و ریاض به گفت‌وگو با یکدیگر آمده است: «ما از عربستان، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس می‌خواهیم که خویشتنداری خود را حفظ کنند.»

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده که مسکو عمیقا از گسترش کشمکش بین دو قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه نگران است.
ساعت ۱۴:۳۰

• رئیس قوه قضائیه ایران بعد از ظهر دوشنبه در جلسه مسئولان قوه قضائیه گفت جمهوری اسلامی هیچ نیازی به عربستان سعودی و “اربابان‌ آنها” نداشته و ندارد. صادق لاریجانی گفت: «رفتارهای خلاف عقل سعودی‌ها در منطقه به نفع اسرائیل و آمریکا است. گرچه آنها می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیاندازند و در این کار مسلماً موفق نخواهند شد.» او در عین حال اذعان کرد که تعرض به سفارت عربستان خلاف مصلحت بود.

• مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، می‌گوید “با توجه به فرمایشات و تذکرات دائمی مقام معظم رهبری درباره نفوذ دشمن”، حرکت اخیر علیه سفارت کشور عربستان سعودی می تواند توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد.

• مکارم شیرازی، صبح دوشنبه در مسجد اعظم قم تعرض به سفارت عربستان را ناپسند خواند و گفت: «وقتی دنیا در حال محکوم کردن سعودی‌ها هستند چرا ما کاری کنیم که ورق برگردد. امیدواریم دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلو نفوذی‌ها را به شدت بگیرند.»

ساعت ۱۳:۳۰

• خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی از کاهش سطح روابط دیپلماتیک آن کشور با ایران خبر داد. طبق این اعلام، مناسبات دو کشور به سطح کاردار تنزل می‌یابد و تعداد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در امارات نیز کم‌تر خواهد شد.

• سیف الزعابی، سفیر امارات در تهران، به کشورش فرا خوانده شده است. دولت امارات دلیل این تصمیم را “دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی” عنوان کرد.

• دولت سودان نیز سفیر جمهوری اسلامی در خرطوم و دیپلمات‌های ایرانی مقیم آن کشور را اخراج کرد. وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را قطع می‌کند.

• خبرگزاری ایرانی “تسنیم” تصمیم‌ دولت‌های بحرین و امارات را “شوی سیاسی اعراب علیه ایران” خواند.

ساعت ۱۲:۵۵

• بازار جهانی نفت تحت‌تاثیر تنش ایران و عربستان سعودی قرار گرفت. تا ظهر دوشنبه ۴ ژانویه، هر بشکه نفت خام دریای شمال ۷۵ سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس۳۷ سنت ترقی کرد.

ساعت ۹:۰۰

• حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشستی مطبوعاتی گفته بود: «عربستان برای خروج خود از انزوا فشارهایی را به برخی از دولت‌های منطقه وارد می‌کند اما روابط ایران با بسیاری دولت‌های منطقه در سطح عالی است.»

• جابرانصاری عنوان کرد که جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی خود در حفظ اماکن دیپلماتیک عمل کرده و عربستان سعودی از موضوع سفارت‌خانه‌اش به مثابه بهانه‌ای برای تنش‌آفرینی استفاده کرده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل