اعتصاب و تجمعات اعتراضی صدها کارگر نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

kargaran-asaluyeh

اعتصاب و تجمعات اعتراضی صدها کارگر پیمانکاری فازهای ۲۲،۲۱،۱۹و۲۴عسلویه!

روز۱۶دی، حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری فاز ۱۹ عسلویه در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

به گزارش۱۷دی ایلنا،این کارگران که در فاز ۱۹ عسلویه مشغول به کار هستند، حدود ۴ ماه مطالبات مزدی معوقه دارند.
از قرار معلوم این کارگران طرف قرارداد با شرکتهای پیمانکاری دست سوم و چهارم هستند.

همین منبع از تجمعات اعتراضی مشابه روز گذشته در فازهای ۲۱، ۲۲ و ۲۴ خبر داد و افزود: معترضان در این فازها نیز کارگران طرف قرارداد با شرکتهای پیمانکاری دست چندم هستند.

براساس این گزارش بنقل از فعالان کارگری عسلویه،اعتراضات کارگران عسلویه عموما منحصر به کارگران اجرایی- صنعتی طرف قرارداد شرکتهای پیمانکاری دست سوم و چهارم است.

این فعالان با بیان این مطلب که مشکل اصلی از شرکت های پیمانکاری است، افزودند: این در حالی است که پرداخت دستمزدهای نیروی کار طرف قرارداد کارفرمای مادر یا شرکتهای پیمانکاری دست اول به صورت مرتب انجام میشود و معمولا معوقات مزدی ندارند.

***
تجمع کارگران کارخانه دیار خودرو گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوقشان!

روزچهارشنبه۱۶دی،جمعی از کارگران کارخانه دیار خودرو گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوقشان دست به تجمع زدند.
کمیسیون کارگری شهرستان بعد از تجمع کارگران تشکیل شد و برای وصول مطالبات آنها تصمیم گیری شد.

به گزارش۱۷دی ایرنا،مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: روز گذشته کارگران یک شیفت از شرکت دیار خودرو گلپایگان تقاضای دریافت حقوق معوقه ۴ ماهه خود را داشتند .

نیرومند با بیان اینکه این شرکت با ۴۹۰ کارگر کار تولید و مونتاژ سواری و وانت دیار را انجام می دهد، گفت: قرار بر این شد که مدیریت کارخانه نسبت به پرداخت یک ماه از حقوق کارگران اقدام کند و مابقی مطالبات کارگران از جمله حقوق و مزایا بصورت کامل تا قبل از عید نوروز پرداخت شود.

وی با بیان اینکه مبنای کار این شرکت تولید ۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال بوده است، تصریح کرد:رکود در بازار و شرایط اقتصادی کشور سبب شد تا شرکت دیار خودرو با کمبود نقدینگی مواجه شود.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: تاخیر در پرداخت ۴ ماهه حقوق کارگران به هیچ وجه قابل قبول نیست و کوتاهی مدیریت شرکت در این زمینه تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا وقتی شرکت ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شوند بانک ها به کمک آنها می شتابند، افزود: در این زمینه، نیمه آذر سال جاری با ارسال نامه ای به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان تقاضای اقدام فوری و پیگیری مشکلات این شرکت را داشتیم.

نیرومند با بیان اینکه رفع کامل مطالبات این کارگران از حد اختیارات استان اصفهان خارج است، تصریح کرد: برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران این شرکت پیگیری هایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مدیریت شرکت موظف شده تا نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقدام کند، گفت: در اولین فرصت انتخابات نمایندگی کارگران را در شرکت انجام خواهیم داد تا در آینده نمایندگان کارگران پیگیر رفع مشکلات کارگران باشند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به درخواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از طرف کارگران این شرکت، گفت :با توجه به اینکه واحدهای بالای ۵۰ نفر باید طرح طبقه بندی داشته باشند، این طرح هم باید به زودی در این شرکت انجام می شود.

وی افزود: کمیسیون کارگری شهرستان بعد از تجمع کارگران تشکیل شد و برای وصول مطالبات آنها تصمیم گیری شد.
شرکت دیار خودرو در سال ۱۳۷۹ در شهرک صنعتی گلپایگان تاسیس شد.

***
عدم پرداخت مطالبات ۳۰ میلیارد تومانی ۱۲۲۶ کارگر کارخانه آی.تی.آی شیراز!

۱۲۲۶ کارگر کارخانه آی.تی.آی شیراز از سال ۸۵ تاکنون ۳۰ میلیارد تومان حقوق و حقسنوات خود را دریافت نکرده اند.

به گفته نماینده کارگران این کارخانه، حقوق و حق سنوات ۱۲۲۶ کارگر این کارخانه که از سال ۸۵ تاکنون پرداخت نشده بدون احتساب ضرر و زیان ۳۰ میلیارد تومان است که اگر به روز محاسبه شود ۳ برابر این میزان میشود.

نماینده کارگران کارخانه آی.تی.آی درباره برگزاری مجدد مزایده این کارخانه میگوید: هفته گذشته برای اطلاع از برگزاری زمان مجدد مزایده به ثبت اسناد رفتیم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است و بعد از آن نیز به سراغ سرپرست بانک ملی استان فارس رفتیم و آنها نیز میگویند هزینه قیمتگذاری قبلی را پرداخت کردهاند و قیمتگذاری جدید برعهده دستگاه قضایی است.

وی با درخواست از مسئولان قضایی برای رسیدگی هرچه سریعتر به مسئله برگزاری مزایده این کارخانه میافزاید: تنها راه رسیدن کارگران به مطالباتشان برگزاری مزایده است و بههمین دلیل ما با کلیت برگزاری مزایده مشکلی نداریم اما مطالبات ما نیز مانند بدهی بانکها و تامین اجتماعی باید به روز محاسبه و پرداخت شود.

استان فارس در گذشته در طرحهای آمایش سرزمین به عنوان قطب الکترونیک کشور در نظر گرفته شده است و وجود کارخانه هایی همچون صنایع الکترونیک، آی.تی.آی، صنایع مخابراتی ایران، کابلیران و غیره گواه این ادعاست اما به دلیل عدماستفاده از توان کارخانهها، متأسفانه امروز این صنایع در شرایط نامساعدی به سر میبرند.

واردات بیرویه محصولات مشابه خارجی سبب شد تا کارخانههای استان فارس غیرفعال و نیمهفعال شوند و دستگاههای پیشرفته و گران قیمت آنها خاک بخورد از سوی دیگر کارگران این کارخانهها نیز بیکار شوند یا اینکه به مطالبات خود نرسند.

کارخانه آی.تی.آی شیراز از جمله کارخانههایی که بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکل شد و از سال ۸۵ مشکلات آن قد علم کرد تا جایی که منجر به تعطیلی کامل این کارخانه شد و تاکنون نیز مشکلات آن برطرف نشده است.

بنابهمین گزارش،صاحبان این کارخانه قصد راهاندازی مجدد این کارخانه را ندارند، بلکه بهدنبال استفاده از زمین این کارخانه برای ساخت و ساز هستند.

اموال این کارخانه در اختیار بانک ملی و تامین اجتماعی است و قرار بود روز دوشنبه دوم آذرماه مزایده این کارخانه برای پرداخت بدهیها برگزار شود اما با دستور مقام قضایی این مزایده لغو شد.

مهدی اقبال، مدیرکل ثبت اسناد استان فارس، نیز درباره لغو مزایده این کارخانه گفته است: از آنجا که کارشناسیهای انجام شده در زمینه ارزش زمین این کارخانه مربوط به سالهای ۹۱ و ۹۲ است، ظن قوی درباره تضییع حقوق کارگران وجود داشت که هیئت مدیره شرکت مخابرات راه دور ایران اعتراض خود را درباره مزایده مذکور اعلام و زمینه ورود دستگاههای قانونی و نظارتی در این پرونده را فراهم کردند.
بخش هایی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ۱۷دی

***
اعتصاب اصناف در اعتراض به اظهارنامه‌های مالیاتی

مغازه‌داران پاساژ پایتخت، پاساژ رضا و منطقه شاهین ویلا کرج در اعتراض به ابلاغیه سازمان امور مالیات کشور دست به اعتصاب زدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان امور مالیات کشور در طی ابلاغیه ایی از اصناف خواسته تا اظهارنامه‌های مالیاتی را تحویل این سازمان بدهند.

از: خبرنامه حقوق بشر در ایران

***
تجمع کارکنان اداره تعاون روستایی پاوه

کارکنان اداره تعاون روستایی پاوه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوقشان تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، کارکنان اداره تعاون روستایی پاوه در اعتراض عدم دریافت حقوق به مدت دوماه ،در محل این اداره تجمع کردند و خواستار مطالباتشان شدند.

این کارمندان اعلام کردند که از آبان ماه سالجاری حقوقشان را دریافت نکرده اند.

از: خبرنامه حقوق بشر در ایران

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل